ضرورت تطبیق مهارت نیروی کار با شغل‌های آینده

یک کارشناس و فعال حوزه کار با تاکید بر سیر تحولی در حوزه شغل‌های موجود در بازار کار گفت: کشوری در حوزه اقتصاد بازار کار، تولید و اشتغال موفقیت خواهد داشت که با درک فضای تحولی در حوزه مشاغل، هدفگذاری در راستای تربیت نیروی کار ماهر را بر مبنای تطبیق مهارت با الزامات بازار کار آینده در سیاستگذاری‌های حوزه اشتغال داشته باشد.

علیرضا حیدری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: آینده بازار کار باید با واقعیت‌های متحول شده در حوزه کسب و کار، اقتصاد و تکنولوژی تطبیق لازم را داشته باشد و نوع فعالیت‌های تغییر یافته بازار کار، نوع اشتغال و مهارت‌های موردنیاز در شغل‌های آینده باید در چارچوب شکل گرفته بازار کار شکل گرفته و به‌روزرسانی لازم را داشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: در بازار کسب و کار امروز که مسئله نرخ بیکاری در تعیین مناسبات آینده اشتغال اثرگذار است، افرادی که خود را از هر نظر از جمله در بخش به‌روزرسانی مهارت‌های فنی و تخصصی آماده و مهیای ورود به بازار کار و استفاده از فضای کسب و کار جدید نکرده‌اند، وضعیت جدیدی را موجب شده‌اند که تقاضا در بازار کار بدون پاسخ مانده است.

این فعال حوزه بازار کار تصریح کرد: دلیل شرایط مذکور البته این است که نیروی کار متناسب با نیاز بازار کار وجود ندارد و افراد برای ورود و استمرار حضور در این بازار اشتغال، مهارت‌های لازم را ندارند و در این صورت است که تقاضای بازار کار تناسب لازم با مهارت نیروی کار را نداشته و تعادل عرضه و تقاضا در این بازار وجود نخواهد داشت.

وی همچنین اضافه کرد: در برخی از اوقات نیز بسیاری از امکانات این بازار برای ایجاد اشتغال که افراد خود، تلاش برای یافتن و حضور در این فضای کار داشته باشند در حال حاضر مستعد بوده و وجود دارد.

به گفته حیدری، شغل‌های جدید در فضای تازه دیتا و اطلاعات اساساً دارای مرز جغرافیایی نیست و فرد این امکان را دارد تا به عنوان مثال در کشور خود مشغول به فعالیت اقتصادی منجر به تولید یا خدمات باشد و محصول خروجی را در کشورهای دیگر ارائه کند و در واقع بازار محصور به چارچوب جغرافیایی کشور خاصی نیست.

این کارشناس بازار کار و اشتغال با اشاره به اینکه در این شرایط توصیف شده، بازارهای کسب و کار ویژگی فرامرزی را دارا هستند و درآمد فعالیت‌های اقتصادی خود را از دریچه‌های دیگری غیر از مرزهای جغرافیای کسب می‌کنند، افزود: در این شرایط در واقع عنوان بازار بین‌المللی برای این وضعیت قابل اشاره است و البته بازارهای کسب و کار در سطح جهان در آینده نزدیک به این سمت و سو خواهد رفت.

وی بیان کرد: طبیعتاً اگر کشورها نتوانند نیروی انسانی حوزه کسب و کار را با ترتیبات مذکور و با شرایط به روز شده در راستای مهارت با شرایط روز بازار جهان و شغل‌های تازه شکل گرفته تربیت کرده و وفق دهند،  به صورت طبیعی برخی از شغل‌های موجود از بین خواهند رفت.

وی همچنین با بیان اینکه در صورتی که تربیت نیروی کار ماهر بر اساس ویژگی‌های روز دنیای کسب و کار و وضعیت امروز و آینده بازار کار و نوع اشتغال ایجاد شده در کشورها هدفگذاری نشده و در واقع سیاست‌های بازار کار بر مبنای تربیت نیروی کار برای اشتغال در فضای کسب و کار آینده تدوین نشود، گفت: کشورها با رشد نرخ بیکاری ناشی از عدم مهارت لازم نیروی کار برای ورود به بازار کار مواجه خواهند شد.

کد خبر: 51819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =