بازنشستگی‌های پیش از موعد آسیب به صندوق‌های بیمه‌ای

کارشناس بیمه‌های تأمین‌اجتماعی گفت: مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگی‌های پیش از موعد به عنوان یک موضوع مهم برای هر صندوق بیمه‌گر به شمار می‌رود و در واقع می‌تواند موجب وارد کردن آسیب به حوزه منابع و مصارف این سازمان‌ها شود.

محمدعلی جنانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: به همین منظور باید اقداماتی جدی برای کاهش این آسیب‌ها انجام شود که شاید مهمترین این برنامه‌ها می‌تواند اعمال شرط سنی برای بازنشستگی و رفع سخت و زیان‌آوری محیط کار از طرف کارفرما باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که کارفرما در مدت دوسال بتواند محیط کار را از شرایط سخت و زیان‌آور مطابق قانون عاری کند در غیر این صورت می‌توان براساس همان قانون با وی رفتار شود تا با انجام این اقدامات بخشی از هزینه‌های سخت و زیان‌آور از از دوش تأمین اجتماعی کمتر شود.

وی اظهار داشت: از جمله برنامه‌های موثر در این زمینه ساماندهی نظام مستمری‌ها و بازنگری در قوانین حوزه مستمری‌ها و انجام اصلاحات پارامتریک است تا با این روش مبلغ مستمری‌ها را براساس شرایط متوسط عمر و شاخص امید به زندگی تعریف دوباره کرد چرا که معتقدیم اگر این برنامه‌ها و اقدامات انجام نشود باعث کاهش ضریب پشتیبانی در صندوق‌ها و سازمان بیمه‌گر تأمین‌اجتماعی می‌شود.

افزایش منابع تأمین‌اجتماعی با توسعه فراگیر بیمه‌شدگان 
جنانی افزود: با توجه به اینکه توسعه و پوشش چتر بیمه‌ای باعث افزایش منابع جدید و توسعه فراگیر بیمه‌شدگان می‌شود پس باید این موضوع به عنوان یک برنامه عملیاتی در دستور کار باشد و بسیاری از مشاغلی که شرایط حق بیمه آنها در هاله‌ای از ابهام است مانند مشاغلی با چارچوب فعالیت های  اینترنتی را تحت پوشش قرار داد تا افراد فاقد بیمه این مشاغل نیز مشمول پرداخت حق بیمه شوند.

وی ادامه داد: در این راستا باید مجوزهای این دسته از مشاغل  مبتنی بر پرداخت حق بیمه تامین‌اجتماعی تعریف مجدد داشته باشد تا شاهد پوشش این افراد در سازمان تأمین‌اجتماعی باشیم.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است: همچنین مشاغل جدید دیگر در قالب مشاغل پزشکی، نظام مهندسی، کانون‌ها و دیگر فعالیت‌ها که در حوزه الکترونیک و بر بستر مجازی فعال هستند هم باید در قالب بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی و در طرح‌های جدید تعریف شوند تا براساس بازاریابی‌های تازه شرایط جدیدی را در عرصه گسترش بیمه‌شدگان و تامین منابع جدید تأمین‌اجتماعی ایجاد کرد.

مدیرکل اسبق امور مستمریهای سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: با بهره‌گیری از راهکارهای مختلف و جذب افراد بیمه‌شده جدید نباید بگذاریم ضریب پشتیبانی در این سازمان کاهش یابد و دیگر صندوق‌های فعال بیمه‌گر در کشور هم باید در راستای حفظ ضریب پشتیبانی گام‌های مهمی بردارند و در این راستا اگر صندوق‌ها به سمت سرمایه‌گذاری‌های پایدار حرکت کنند در دوران پیری صندوق می‌توانند جوابگوی تعهدات جاری خود در برابر بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران باشند و در غیر این صورت در دوره سالخوردگی صندوق های بیمه گر دچار مشکلات نقدینگی و عدم توانایی در تامین منابع می‌شوند.


ضریب پشتیبانی بالا و برخورداری بیشتر از منابع 
جنانی با بیان اینکه برای سنجش وضعیت هر صندوق بیمه‌ای که یکی از تعهدات آن برقراری مستمری‌های بازنشستگی است، شاخص ضریب پشتیبانی وجود دارد، اظهار داشت: ضریب پشتیبانی در واقع نسبت تعداد بیمه‌شدگان به تعداد مستمری‌بگیران و بازنشستگان را نشان می‌دهد و هرچقدر ضریب پشتیبانی بالاتر باشد نشان می‌دهد که این صندوق بیمه‌ای از منابع و ورودی‌های بیشتری برخوردار است و در واقع از لحاظ خروجی‌ها در وضعیت و شرایط بهتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: به طور معمول ضریب پشتیبانی درباره صندوق‌های بیمه‌ای که تازه تشکیل شده و به عنوان صندوق‌های جوان تعریف شده است، عدد بالایی را نشان می‌دهد به این علت که صندوق تازه تاسیس ابتدا جذب بیمه شدگان را در دستور کار دارد، این در واقع ماهیت هر صندوق بیمه‌ای است و زمانی که تعداد بیمه‌شدگان صندوق زیاد شد و تا پیش از زمان آغاز سیر بازنشستگی که عدد به حداکثر حالت ممکن می‌رسد، در این شرایط صندوق با وضعیتی متفاوتی روبرو خواهد شد.

سقف سنی در بخش  مشاغل سخت و زیان‌آور بازنگری شود
این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی در دهه ۶۰ به عنوان یک صندوق جوان با روند تصاعدی ضریب پشتیبانی مواجه بود به گونه‌ای که ضریب پشتیبانی در سالهای ۶۸ و ۶۹ در سازمان حدود ۱۲ بود که در چنین شرایطی صندوق دارای ورودی‌های بالا است.

وی ادامه داد: در وضعیتی که صندوق‌های بیمه‌ای جوان هستند، به شرط مدیریت درست منابع و مصارف و هدایت مازاد نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری‌های توجیه‌پذیر و اقتصادی، معتقدیم اگر این اتفاقات رخ دهد، سازمانهای بیمه‌گر ماندگار و پایا خواهند بود و در غیر این صورت و با اقداماتی مانند افزایش تعهدات صندوق و ایجاد تعهدات غیربیمه‌ای و حمایتی، طبیعتاً در زمان پیری صندوق مسئله کاهش ضریب پشتیبانی که از خصوصیات قهری صندوق‌ها است اتفاق افتاده و منابع بیمه‌ای جدید تعریف نشده و افزایش مستمری‌ها روی خواهد داد.

جنانی خاطرنشان کرد: ضریب پشتیبانی سازمان تامین‌اجتماعی در حال حاضر در حدود ۵ است و معتقدیم باید برای افزایش منابع سازمان نیاز به برخی برنامه‌های عملیاتی است چراکه باید برای تامین و ایفای تعهدات سیاست‌هایی برای جلوگیری از کاهش ضریب پشتیبانی در دستور کار باشد.
وی اظهار داشت: هر اقدامی در زمینه جلوگیری از کاهش ضریب پشتیبانی در ماندگاری هر سازمان بیمه‌گری موثر است و باید برای افزایش منابع و کاهش مخارج در قالب مستمری‌ها و دیگر هزینه‌ها و پایداری و ماندگاری سازمان یا صندوق بیمه‌ای اقدامات موثری انجام داد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر در بحث مشاغل سخت و زیان‌آور، تساوی غیرمنطقی در حوزه پرداخت مستمری‌ها وجود دارد و این ناشی از عدم وجود سقف سنی در بخش مشاغل سخت و زیان‌آور است که باید این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد.

کد خبر: 51831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =