کاهش نرخ بیکاری با ورود سربازان ماهر به بازار کار

ضرورت کسب مهارت‌های فنی و به‌روزرسانی تخصص‌های حوزه آموزش مهارت برای نیروی کار حاضر در بازار کار و افرادی که قصد ورود و استمرار حضور در بازار کار را دارند بر اساس نیاز روز مهارتی بازار کسب و کار مشخص می‌شود که البته با نوسان‌های تخصصی و آماری در حوزه تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار همواره بازار نیاز به نیروی کار ماهر دارد.

به گزارش آتیه آتیه آنلاین، جوانان در قالب افراد دانش آموخته دانشگاهی، سربازان و افرادی که به عنوان نیروی کار تجربی آمادگی ورود جدی و رسمی به بازار کار را دارند، بخش قابل توجهی از الزام تخصصی و مهارتی فردای بازار کسب و کار را تضمین و تامین می‌کنند و در واقع نیاز متقابل بازار کار و افراد جویای کار به یکدیگر است که عرضه و تقاضای بازار کار را به نقطه تعادل می‌رساند.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالای سربازان در قالب نیروی کار که البته بخش قابل توجهی از آنان دانش‌آموخته دانشگاهی نیز هستند، برای حضور فعال در بازار کار نکته‌ای است که برای تامین نیروی کار در سالهای آتی باید مورد توجه تصمیم‌سازان و مجریان حوزه مهارت‌آموزی قرار گیرد که در این صورت با حضور نیروی کار ماهر در زمینه‌های مختلف شاهد تامین نیروی متخصص و ماهر برای کارگاه‌ها، کارخانجات و شرکت‌های فعال در حوزه تولید خواهیم بود.

فرصت از دست رفته مهارت‌آموزی

بر اساس آمار سازمان نظام وظیفه ناجا از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار جوان ایرانی دوران خدمت سربازی را پشت سرگذاشته‌اند که اگر در راستای آموزش مهارت‌های گوناگون به این جمعیت، اقدامات برنامه‌ریزی مستمر شده وجود داشت، در حال حاضر با جمعیت بزرگ دارای مهارت در کشور روبرو بودیم که در حوزه‌های مختلف اشتغال از آن‌ها بهره‌مند می‌شدیم.

البته برنامه‌ریزی در حوزه آموزش سربازان در طول دوره ضروری خدمت علاوه بر اثرگذاری کلی در رونق تولید، شرایطی را فراهم می‌کند تا سربازان جوان در قالب افراد تحصیلکرده دانشگاهی و حتی افرادی که بدون ورود به دانشگاه و گذراندن تحصیلات دانشگاهی به دوران سربازی ورود پیدا کرده‌اند، با کسب مهارت‌های کاربردی، پس از دوران خدمت سربازی بتوانند در پیدا کردن اشتغال مدنظر خود موفق‌تر از دیگران عمل کنند.

مراکز "جوار پادگان" بستر توسعه مهارت‌آموزی سربازان

در راستای سیاستگذاری و ایجاد زمینه برای ارائه آموزش‌های مهارتی به کارجویان و تربیت نیروی کار ماهر جهت ورود به بازار کار در قالب سربازان، ضرورت ایجاد سازوکاری ویژه در سالهای گذشته دیده شده است که در این مسیر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ایجاد و توسعه مراکز آموزشی" جوارپادگان" بستر ارائه گسترده آموزش‌های مهارتی را فراهم کرده است.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند بستر ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی را به نیروی کار جوان در دوره خدمت ضروری فراهم کند و در قالب تعامل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و نهادهای نظامی و انتظامی فعالیت اثربخش در این حوزه داشته باشد، تاسیس "مراکز جوارپادگان" برای ارائه تخصصی آموزش‌های مهارتی به سربازان است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، "مراکز جوار پادگان" می‌توانند نقش تعیین کننده در خصوص تربیت نیروی کار ماهر در قالب همکاری با نیروهای مسلح ایفا کنند و با ایجاد ارتباط و تعامل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با پادگان‌های مختلف در سراسر کشور، امکان مهارت‌آموزی در بخش‌های مختلف آموزشی به سربازان ایجاد خواهد شد و نهایتاً می‌توان خروجی قابل قبولی در تربیت نیروی کار ماهر و جوان را شاهد بود.

در همین ارتباط و بر اساس اطلاع‌رسانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در کشور بیش از ۷ هزار کارگاه در سطح پادگان‌ها و مراکز آموزش نظامی ‌وجود دارد که از طریق آنها می‌توان، آموزش‌های لازم را به سربازان ارائه داد و در واقع می‌توان از این امکانات و ظرفیت‌ها به عنوان بستر مهارت‌آموزی به جمعیت جوانی که در آینده به بازار کار وارد می‌شوند، بهره‌مند شد.

توسعه اشتغال مولد با تربیت سربازان ماهر

سیاستگذاری آموزشی بر مبنای گروه سنی جوان و تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار با تکیه بر این بخش از جمعیت کشور در قالب دانش‌آموختگان دانشگاهی و سربازان می‌تواند نقش مهارت‌آموزی را در آینده اشتغال و تولید کشور نمایان کند. برنامه‌ریزی در حوزه آموزش نیروی جوانی که دوره خدمات ضرورت را می‌گذرانند علاوه بر تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار، اثرگذار در رونق تولید نیز خواهد بود و همچنین شرایطی را فراهم می‌کند تا این بخش از نیروی جوان جامعه با کسب مهارت‌های کاربردی، پس از دوران خدمت سربازی بتوانند در قالب بازار کار رقابتی در پیدا کردن اشتغال مدنظر خود موفق‌تر از دیگران عمل کنند.

آموزش مهارتی سالانه ۱۲۰ هزار سرباز

«غلامحسین حسینی نیا» رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از ارائه آموزش های مهارتی به ۱۲۰‌هزار سرباز خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان وظیفه، با کمک ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای سالانه به ۱۲۰‌هزار سرباز وظیفه آموزش‌ مهارتی ارائه می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه از میان ۱۹ گروه مخاطب مهارت آموزی، یکی از مهم ترین آنها نیروهای مسلح و به ویژه سربازان هستند، بیان کرد: یکی از مهمترین این گروه‌ها نیروهای مسلح و به ویژه «سربازان» هستند که دوره‌های مختلف مهارت‌آموزی برای آن‌ها برگزار می‌شود.

وی  با بیان اینکه ۴۰ دستگاه کشوری و لشگری برای مهارت‌آموزی نیروهای مسلح و سربازان بسیج شده‌اند، یادآور شد: ۱۲۰ هزار نفر در سال گذشته تحت آموزش های مهارتی قرار گرفته‌اند و در ۳ ماهه نخست سال جاری نیز ۳۷ هزار نفر از افراد زیر مجموعه نیروهای مسلح در ۷ هزار و ۳۰۰ کارگاه مهارت‌آموزی و با وجود تفاهم نامه‌ای که از قبل بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دستگاه های اجرایی به امضا رسیده است، آموزش‌های مهارتی مختلف را فرا گرفته‌اند.

مهارت‌آموزی سربازان در ایران سابقه ای در  جهان ندارد

"سردار قاسم رضایی" جانشین فرمانده انتظامی کل کشور با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی سربازان که در هیچ جای دنیا و همچنین تا پیش از انقلاب سابقه ندارد، می گوید: امروزه عموم سربازان در جایگاه خود مهارت‌های مختلف را فرا می‌گیرند.

سردار رضایی معتقد است؛ آموزش مهارت‌های زندگی و همچنین مهارت فداکاری برای برقراری امنیت و آرامش از دیگر مهارت‌هایی است که سربازان در طول سربازی یاد می‌گیرند.

به گفته وی بیش از ۴ هزار کارگاه مهارت‌آموزی در مجموعه فراجا وجود دارد و بیش از ۶۰ درصد سربازان با مهارت‌هایی که در دوران سربازی یاد گرفته‌اند، پس از آن وارد بازار کار شده‌اند.

بازار کار نیازمند ورود جوانان دارای مهارت

حرکت رو به رشد و پرسرعت مبادلات جهانی در حوزه اشتغال و نیاز ارائه و دریافت آموزش‌های مهارتی متناسب با این شرایط و همچنین توجه کارآفرینان و کارفرمایان به موضوع جذب افراد دارای مهارت در راستای افزایش بهره‌وری بالای نیروی کار، شرایطی را فراهم آورده که نیروی کاری که توان رقابتی در حوزه ارائه توانمندی‌های به روز و مهارت‌های کارآمد را در حوزه تخصصی اشتغال خود نداشته باشد، عملاً در راستای جذب در بازار کار و یافتن شغل مناسب کار سختی را پیش رو دارد.

ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان وظیفه در طول دوره خدمت، فرصتی در مسیر افزایش مهارت و تلفیق آن با دانش روز و تحصیلات دانشگاهی برای جوانان به شمار می‌رود تا با کسب مهارت لازم، زمینه ورود به بازار کار را برای خود فراهم کنند. در واقع دوره ضروری خدمت، مجال مناسبی است تا علاوه بر کسب تجربیات و آموزش‌های نظامی، تمامی ‌دستگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز کشور، با بسترسازی‌های مختلف زمینه بهره‌مندی چندجانبه از نیروی جوان ماهر را در بازار کار فراهم کنند.

راهکارهای مختلفی در تقویت اثرگذاری نیروی کار ماهر در قالب سربازان و تسهیل حضور آنها در بازار کار وجود دارد که زمینه‌سازی برای جذب این افراد در بازار کار متناسب با مهارت کسب‌شده، حمایت‌های قانونی و مالی و تسهیلاتی مانند الزام نهادهای نیازمند نیروی کار برای استخدام افراد ماهر و همچنین تصویب تسهیلات ارزان اشتغال برای این افراد جهت خوداشتغالی و بسیاری از راهکارهای اثربخش دیگر را می‌توان مطرح کرد.

کاهش نرخ بیکاری با ورود سربازان ماهر به بازار کار

در شرایطی که آمارهای نرخ بیکاری در دهه اخیر حکایت از جمعیت قابل توجه بیکاران در کشور دارد و کارشناسان علاوه بر مسائلی مانند شرایط سخت اقتصادی، تحریم، مشکلات مالی و تسهیلاتی بنگاه‌ها، قوانین محدودکننده و ناکارآمد به موضوع نبودن مهارت لازم در بین نیروی کار دانش‌آموخته و جوان به عنوان یکی از دلایل رشد بیکاری در کشور اشاره دارند، ضرورت سیاستگذاری کلان نهادهای مرتبط با آموزش مانند سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و تمرکز بر جوانان در قالب دانشجویان و سربازان در این راستا بیش‌ازپیش نمایان است.

ایجاد ارتباط اثربخش در حوزه عرضه و تقاضای موجود در بازار کار به عوامل بسیاری مرتبط است که شاخص‌های مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر در این زمینه نیز نقش‌آفرینی خواهد داشت و در این راستا با بهره‌گیری از ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی به نیروی جوان آماده ورود به بازار کار در قالب سربازان می‌توان با تامین نیروی کار لازم در عرصه کسب و کار، بستر کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال مولد را به وجود اورد.

کد خبر: 51870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =