۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 51910
اختلاف بیش از پنج برابری اشتغال مردان نسبت به زنان

براساس نتایج حاصل از طرح آمارگیری نیروی کار ٨۵.١ درصد جمعیت شاغل کشور را مردان و ١۴.٩ درصد را زنان در اختیار دارند.

برآوردهای جمعیتی مرکز آمار ایران، کل جمعیت  کشور در سال گذشته بیش از ٨۴ میلیون نفر برآورد شده است که از این تعداد بیش از ۶۴ میلیون نفر در رده سنی (١۵ سال و بیشتر) قرار دارند که ٧۶.٢ درصد کل جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

با نگاهی به تناسب جمعیتی کشور درمی یابیم که بر مبنای آخرین داده‌های آماری جمعیت ۵٠.٣ درصد جمعیت کشور را مردان و ۴٩.٧ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

با توجه به جمعیت شاغلان کشور که بیش از ٢٣ میلیون و ۴٠٠هزار نفر را شامل می‌شوند، سهم مردان در حوزه اشتغال در بازار کار، بیشتر از پنج برابر زنان شاغل است که اختلاف بسیار معناداری را بر اساس عوامل مختلف موجب شده است.

وضعیت تناسب امروز بازار کار و توزیع اشتغال بین مردان و زنان در بخش‌های مختلف اشتغال دولتی، خصوصی، تعاونی و حتی در حوزه کارکنان مستقل محصول بسترها و دلایل مختلف است که فاصله بسیار زیاد توزیع اشتغال و در واقع اشتغال جنسیت زده را موجب شده است.

ریشه‌های تاریخی، عوامل فرهنگی و نگاه اشتباه جنسیت زده ویژه به مردان به عنوان جنس برتر در حوزه انجام کارهای مختلف و همچنین غفلت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نیمی از جمعیت کشور در قالب زنان، بخشی از چالش‌های موجود در حوزه اشتغال و تفاوت معنادار سهم اشتغال زنان و مردان را موجب شده است.

اما شرایط امروز جهان در حوزه بازار کسب و کار و  اشتغال، واقعیت‌هایی را در راستای ضرورت بهره‌مندی از توانایی‌های زنان به عنوان اثرگذاران تولید و اقتصاد  در بستر جمعیت زنان توانمند و فعال بازار کار نشان می‌دهد.

کد خبر: 51910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =