تعریف بسته‌های حمایتی برای توسعه معادن زغالسنگ

دبیر انجمن زغالسنگ ایران از برگزاری نشست مشترک هیات مدیره این انجمن با مدیر عامل صدر تامین خبرداد و گفت: در این نشست بسته‌های حمایتی برای توسعه معادن زغالسنگ تعریف شد.

سعید صمدی، دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: نشست هم‌اندیشی هیات مدیره انجمن زغالسنگ ایران با مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در ۲۶ تیر ماه برگزار شد.

وی افزود: در چند سال اخیر معادن زغالسنگ حال روز خوبی نداشتند. با وجود ذخیره ۱.۲ میلیارد تنی زغالسنگ ایران، متاسفانه سال گذشته به دلیل کاهش تولید حدود یک میلیون و ششصد هزار تن زغالسنگ با ارزش حدود ۶۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.

صمدی ادامه داد: به‌رغم تنگناهای ارزی کشور اختصاص ۶۰۰ میلیون دلار ارز به کالایی که ایران دارای ذخایر غنی از آن بوده و می‌تواند صادر کننده این محصول هم باشد، تنها یک علت دارد و آن هم عدم برنامه‌ریزی و رها کردن این حوزه مهم معدنی در چند سال اخیر است.

وی گفت: با توجه به روند کاهشی تولید زغالسنگ، حیات صنایع فولاد که با سیستم کوره بلند کار می‌کنند نیز به خطر افتاده است.

ضریب نامناسب قیمت‌گذاری، عامل کاهش تولید

دبیر انجمن زغالسنگ ایران درباره مباحث مطرح شده در جلسه عنوان کرد: در ابتدای جلسه اعضای انجمن زغالسنگ مهم‌ترین بحران این حوزه را که منجر به منحنی کاهش تولید و افزایش واردات شده است؛ مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: از نگاه اعضای انجمن مهم‌ترین دلیل کاهش تولید ضریب قیمت‌گذاری این محصول است. با قیمت فعلی زغالسنگ هر نوع سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه غیر اقتصادی می‌شود.

صمدی عنوان کرد: اگر قرار است حرکتی در راستای افزایش تولید صورت گیرد، یک راه حل بیشتر ندارد و آن هم اقتصادی کردن تولید به منظور جذب سرمایه است.

به گفته وی در ادامه جلسه دکتر نادری مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با توجه به اینکه این هلدینگ بزرگترین مصرف کننده زغالسنگ است، آمادگی خود را برای همکاری با انجمن زغالسنگ در قالب برنامه‌های میان مدت و بلند مدت اعلام کرد.

همکاری برای افزایش تولید و راه‌اندازی معادن جدید

دبیر انجمن زغالسنگ عنوان کرد: قرار است همکاری‌ها در جهت افزایش تولید از معادن فعلی و همچنین تجهیز و راه‌اندازی معادن جدید با اقتصادی کردن تولید زغالسنگ باشد.

وی اضافه کرد: در این جلسه مواردی نیز به‌عنوان سرفصل‌های همکاری هلدینگ صدر تامین و انجمن زغالسنگ ایران مورد تایید قرار گرفت.

به گفته صمدی یکی از محورهای مورد تایید، تغییر فرمول قیمت‌گذاری بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تجهیز معادن زغالسنگ جدید با قیمت فعلی اقتصادی نیست و به این دلیل سرمایه‌گذاری و آماده‌سازی‌های معادن جدید تعلیق شده است، لذا لازم است در جهت جذب سرمایه در این بخش فرمول قیمت‌گذاری از ۵.۲۶ درصد فعلی تجدید نظر شود.

دبیر انجمن زغالسنگ عنوان کرد: ایجاد ارزش افزوده در زنجیره انتهایی ذوب آهن و اختصاص سهمی از این افزایش ارزش، به جهش تولید در معادن زغالسنگ نیز در این جلسه تایید شد.

وی اضافه کرد: همچنین پیشنهاد مدل‌های مختلف همکاری قابل اجرا مطرح شد و مسایلی در جهت سرمایه‌گذاری در آماده‌سازی معادن زغالسنگ که بخش اصلی نقدینگی مورد نیاز در معادن را شامل می‌شود، به اعضای هیات مدیره انجمن محول شد.

صمدی گفت: افزایش تولید حاصل از این سرمایه‌گذاری، راه حل کوتاه مدت و اجرایی برای معادن کوچک مقیاس و در شرف تعطیلی خواهد بود.

وی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری و مسئول در زمینه شناسایی و حمایت از بخش کارگری و سرمایه انسانی، آمادگی خود را در این حوزه اعلام کرد.

دبیر انجمن زغالسنگ گفت: در این نشست قرار شد، برنامه‌های حمایتی مانند اعزام نیروهای نخبه برای یادگیری و انتقال تکنولوژی «های‌تک» و یا حمایت از طرح‌های تحقیقاتی در قالب بسته‌های حمایتی پیشنهادی شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: گوگرد زدایی، روش‌های جدید فرآوری خشک و …، چالش‌های موجود در زیر مجموعه‌های بزرگ زغالسنگی کشور هستند که در قالب بسته‌های حمایتی صدر تامین، قرار است نسبت به رفع آنها اقدام شود.

صمدی بیان کرد: در پایان مقرر شد، در جلسات بعدی با حضور انجمن زغالسنگ ایران و زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، چالش‌ها بررسی و راهکاری اجرایی مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

کد خبر: 51975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =