مراکز ملکی تامین‌اجتماعی خانه امید بیماران

رئیس بیمارستان تامین اجتماعی ۱۷ شهریور مشهد (خراسان رضوی)، این مرکز درمانی را خانه امید بسیاری از بیمه‌شدگان استان خراسان رضوی و نیز سایر استان‌های همجوار مانند خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برشمرد که دسترسی به درمان رایگان را در زمانه‌ای که هزینه‌های پزشکی رقم‌های سربه‌فلک زده‌ای دارد، فراهم کرده است.

دکترحسین حسین‌پور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به خدمات این مرکز درمانی افزود: بیمارستان از بخش‌های بستری زنان و زایمان، جراحی زنان، اعصاب‌وروان، عفونی، اطفال، داخلی، جراحی عمومی، قلب، CCU، ICU، NICU، اتاق عمل، اورژانس، زایشگاه و دیالیز تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: در بخش سرپایی نیز بیمارستان دارای درمانگاه‌های زنان، داخلی، نفرولوژی، مغزواعصاب، پوست، اطفال و نوزادان، جراحی عمومی، عفونی، روانپزشکی، ارولوژی، قلب، غدد، بیهوشی، دندانپزشکی، مشاوره دوران بارداری و مشاوره تغذیه است.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد، گفت: این مرکز درمانی در حوزه پاراکلینیک خدمات رادیولوژی و OPG، سنگ‌شکن، ماموگرافی دیجیتال، آزمایشگاه مرکزی و بانک خون، پاتولوژی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، اکوکاردیوگرافی و تست ورزش، اسپیرومتری، نوار مغز و عصب‌وعضله و آندوسکوپی را در اختیار مراجعه کننده‌ها قرار می‌دهد.

حسین‌پور با بیان اینکه بیماران زیادی از سراسر مشهد مقدس به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: علاوه بر آن، خدمات این مرکز با استقبال بسیاری از بیماران از سراسر استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و استان سیستان و بلوچستان مواجه شده است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۲۴ هزار و ۹۱ نفر از خدمات بستری و سرپایی بیمارستان بهره‌مند شدند.

خدمات بیماران کرونا

وی با اشاره به خدمات این مرکز به بیماران کرونا، ادامه داد: با توجه به اینکه بیمارستان ۱۷ شهریور، تنها مرکز ملکی دارای زایشگاه در مشهد است، در شیوع کرونا، به عنوان مرکز پشتیبانی کننده بیماران ریفرال کرونا درنظر گرفته شد؛ اما به دلیل پیک‌های گسترده در کشور به ناچار این بیمارستان هم پذیرای تعداد زیادی از بیماران کرونا بود.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد، افزود: از این‌رو بخش‌های اعصاب، عفونی، CCU و جراحی عمومی بیمارستان در بحران پیک پنجم به بخش کرونا اختصاص یافت و این خدمت رسانی درحالی انجام شد که فعالیت سایر بخش‌ها و خدمات بیمارستان به تعطیلی کشیده نشد و پذیرش بیماران غیرکرونا، همچنان ادامه داشت.

حسین‌پور با بیان اینکه این بیمارستان اولین مرکز در استان (و شاید کشور) است که در آن کلینیک رمدسیویر راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این اقدام در راستای مدیریت تخت‌های بستری انجام شد.

وی گفت: از نگاه آماری از آغاز کرونا تاکنون تعداد ۴۵ هزار و ۱۳۸ بیمار مبتلا/ مشکوک به کووید۱۹ از خدمات سرپایی و ۴۵۶۵ بیمار از خدمات بستری این مرکز بهره‌مند شده‌اند. همچنین ۲۱۱ کودک و ۴۰۱ مادر باردار مبتلا به کرونا در این مرکز خدمت‌رسانی شده‌اند و بیماران بستری موقت نیز ۷۶۲ نفر بوده است.

تعداد نیروی انسانی

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد، تعداد نیروهای شاغل در این مرکز درمانی را ۵۷۸ نفر برشمرد و افزود: از این تعداد، ۴۱۷ نفر را کادر درمان شامل پزشک، پرستار، ماما، بهیار، بهدار و داروساز تشکیل می‌دهد. این مرکز نیز مانند بسیاری از مراکز درمانی با کمبود نیروی انسانی مواجه است و در زمینه برخی گروه‌های شغلی از جمله بهدار، خدمات، منشی و پزشک متخصص نیازمند تامین نیرو هستیم.

تجهیزات پزشکی

حسین‌پور درخصوص وضعیت تجهیزات و امکانات این مرکز درمانی، تصریح کرد: با توجه به فعالیت بخش‌های زایشگاه، زنان و جراحی زنان در بیمارستان ۱۷ شهریور، بسیاری از تجهیزات مورد نیاز این بخش‌ها فراهم است؛ اما با توجه به پیشرفت دستگاه‌های پزشکی، در تلاشیم تا این تجهیزات را به‌روز رسانی کرده و تجهیزات تشخیصی پیشرفته‌ای را در حوزه زنان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تجهیزات جراحی عمومی به صورت کاملا تخصصی در این مرکز فراهم شده و نیز تجهیزات بخش‌های ویژه مرکز همچون NICU، ICU و CCU نیز به نحو کاملا تخصصی تامین شده است.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد، اظهار کرد: با توجه به فعالیت پزشک متخصص و فوق تخصص داخلی در این مرکز و وجود واحد آندوسکوپی تخصصی همراه با بیهوشی، استقبال از خدمات آندوسکوپی بسیار چشمگیر بوده که سبب طولانی شدن نوبت‌دهی به بیماران می‌شود؛ از طرفی دو دستگاه موجود آندوسکوپی نیز قدیمی شده است و در نتیجه نیازمند تهیه حداقل یک دستگاه آندوسکوپی تخصصی دیگر هستیم تا امکان پاسخگویی مناسب به این نیاز بیمه‌شدگان فراهم شود.

حسین‌پور با اشاره به برنامه‌های آینده این بیمارستان در حوزه ارتقای تجهیزات و امکانات درمانی، گفت: یکی از مهمترین این برنامه‌ها، خرید تجهیزاتی است که قابلیت تشخیص سرطان‌های پستان را برای زنان داشته باشد. همچنین خرید دستگاه تشخیص تراکم استخوان (پوکی استخوان)، خرید دستگاه CT اسکن با توجه به ایجاد زیرساخت و مکان‌یابی آن در واحد رادیولوژی و خرید دستگاه CRM از دیگر برنامه‌های این مرکز را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به همکاری فوق‌تخصص ارولوژی در این بیمارستان، خرید دستگاه سنگ‌شکن درون‌اندامی با تشخیص و درمان دقیق مشکلات ارولوژی و سنگ‌شکنی، ضروری است و نیز به دلیل شیوع روزافزون بیماری کبد چرب، دستگاه سونوگرافی با امکان الاستوگرافی مورد نیاز است.

تامین دارو

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد، با بیان اینکه داروهای مورد نیاز این مرکز از طریق شرکت‌های مورد تایید معاونت غذا و داروی دانشگاه تهیه می‌شود، ادامه داد: عمده اقلام دارویی از شرکت‌های داروپخش، هجرت و اکسیر تهیه می‌شود که زیرمجموعه سازمان قرار دارند.

حسین‌پور افزود: درحال حاضر برخی از اقلام دارویی در بازار با کمبود مواجه است که می‌توان به سرم‌ها، آمپول ویتامین کا و داروهای سهمیه‌بندی شده اشاره کرد که به دلیل تعداد بالای مراجعه کننده‌ها، تامین این داروها به سختی میسر می‌شود و در نتیجه راهکارهایی مانند تغییر مدیریت تجویز، تغییر مدیریت مصرف، هماهنگی با مراکز خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و در نهایت اعلام به مدیریت درمان استان و دانشگاه، به کار گرفته می‌شود.

ارتقای هتلینگ

وی درخصوص اقدامات بیمارستان در زمینه ارتقای هتلینگ، اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح، بهسازی بخش‌های اورژانس، جراحی عمومی، جراحی زنان، داخلی، اعصاب، زنان و NICU انجام شده است.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد، گفت: همچنین بخش‌های پاراکلینیک از جمله آزمایشگاه، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، درمانگاه تخصصی و رادیولوژی نیز در قالب طرح ارتقای هتلینگ، بهسازی شده است. راه‌اندازی بخش‌های قلب و CCU و توسعه فضای ساختمانی بیمارستان در حدود ۷ هزار و ۸۵۰ متر مربع از دیگر اقدامات اجرای این طرح به شمار می‌رود.

حسین‌پور تصریح کرد: بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد طی ارزیابی‌های اعتباربخشی سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۶ و ۹۸ موفق به کسب رتبه درجه یک شده است.

وی یکی از مهمترین مسائل این مرکز درمانی را ضرورت بازنگری به چارت تشکیلاتی بیمارستان عنوان کرد و ادامه داد: همچنین ضرورت تامین نیری جانشین برای افرادی که در مرخصی بدون حقوق به‌سر می‌برند، وجود دارد و عدم استخدام جانشین نیروهای بازنشسته یا انجام آن با تاخیر بر کمبود نیروی انسانی این مرکز افزوده است. از سوی دیگر محدود بودن اختیارات بیمارستان در حیطه پرداخت به پزشکان به منظور ایجاد رقابت در به‌کار گیری پزشکان و استفاده از ظرفیت‌های خالی از دیگر مسائل است.

کد خبر: 52001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =