پذیرش روزانه ۱۵۰۰ بیمار در بیمارستان هامون زابل

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی هامون زابل (سیستان و بلوچستان)، این مرکز درمانی را تنها بیمارستان ملکی در منطقه سیستان برشمرد که خدمات آن با استقبال چشمگیر مردم مواجه می‌شود؛ به گونه‌ای که روزانه حدود ۱۵۰۰ بیمار در این مرکز پذیرش می‌شوند.

دکتر الهه کمالی شهری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به خدمات این مرکز درمانی، افزود: بیمارستان از بخش‌های بستری عمومی شامل بخش داخلی و اطفال و بخش‌های جراحی شامل بخش جراحی عمومی، ارتوپدی، ارولوژی و چشم تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: این مرکز تنها بیمارستان ملکی سازمان در سیستان است که به دلیل برخورداری از امکانات مناسب و تجهیزات‌ پزشکی به‌روز خدمات آن با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شده است و علاوه بر مردم جنوب استان، بیمه‌شدگان سایر استان‌ها از جمله خراسان جنوبی، یزد و نیز شهرهای شمالی کشور از جمله گرگان از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی هامون گفت: میزان این استقبال به‌گونه‌ای است که روزانه هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ بیمار در این مرکز پذیرش می‌شوند. در سال ۱۴۰۰ نیز مجموع ویزیت سرپایی بیمارستان به تعداد ۳۳ هزار بیمار و پذیرش بستری به تعداد ۲ هزار و ۷۸ بیمار بوده است.

خدمات کرونا

کمالی شهری با بیان اینکه در شیوع کرونا، این مرکز درمانی همیاری مناسبی را برای پذیرش، پایش و درمان بیماران کرونا داشته است، تصریح کرد: از آغاز همه‌گیری تاکنون، بسیاری از بیماران مبتلا/مشکوک به کرونا از خدمات درمان سرپایی این مرکز بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: در حوزه خدمات بستری نیز با توجه به اینکه بیمارستان دانشگاه به عنوان سانتر بیماران کرونا انتخاب شده بود، این مرکز درمانی در اوج همه‌گیری کرونا در سال ۱۴۰۰ و افزایش بیماران مبتلا به این بیماری به کمک دانشگاه علوم‌پزشکی زابل شتافت و تعداد ۲۵۰ تخت بستری را در اختیار بیماران کرونا قرار داد. آمار خدمات بستری و سرپایی در سامانه بیماران تنفسی وزارت بهداشت، به صورت روزانه ثبت می‌شود.

آمار نیروی انسانی

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی هامون با اشاره به تعداد نیروی انسانی شاغل در این مرکز درمانی، اظهار کرد: بیمارستان دارای ۹۲ نیروی انسانی است که ۷۷ نفر از این تعداد را کادر درمان تشکیل می‌دهد. اما با توجه به حجم ارائه خدمات درمانی با کمبود نیرو در زمینه‌ پزشکان متخصص و پرستار مواجه هستیم؛ به ویژه اینکه بخش‌های اطفال و داخلی این مرکز به تازگی راه‌اندازی شده و راه‌اندازی بخش جدید اورژانس را نیز پیش رو داریم.

کمالی شهری درخصوص وضعیت تجهیزات و امکانات این مرکز درمانی، گفت: با توجه به قدیمی بودن برخی تجهیزات، نیاز به نوسازی دستگاه‌ها از جمله سونوگرافی و CT اسکن وجود دارد. همچنین خرید دستگاه ماموگرافی و تجهیزات چشم‌پزشکی مانند دستگاه OTC و IOL Master برای این مرکز ضروری است.

تامین دارو

وی با بیان اینکه در این مرکز، بسیاری از داروهای تحت پوشش تامین‌اجتماعی در دسترس بیماران قرار دارد، تصریح کرد: برای تامین آن دسته از اقلام دارویی که در کشور با کمبود مواجه است، مکاتبات لازم با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی زابل و نیز مدیریت‌های همجوار به عمل آمده و نسبت به رفع کمبودها اقدام می‌شود.

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی هامون با اشاره به اجرای طرح ارتقای هتلینگ بیمارستانی، افزود: بسیاری از برنامه‌های ارتقای هتلینگ در بیمارستان عملیاتی شده و اجرای آن برای باقی بخش‌ها در دست اقدام قرار دارد که برای این منظور مکاتبات لازم برای تامین بودجه انجام شده است.

کمالی شهری کمبود نیروی انسانی به ویژه کادر درمان و پشتیبانی و نیز کوچک بودن فضای فیزیکی بیمارستان را از جمله چالش‌های این مرکز برشمرد.

کد خبر: 52030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =