کارفرمایان استخدام کردند، یارانه گرفتند

جدیدترین نتایج گزارش عملکرد طرح یارانه دستمزد نشان می‌دهد که در حدود ۳۹ هزارنفر از این طرح استقبال و در آن ثبت نام کرده‌اند و به دنبال آن تعداد ۳۳هزار و ۱۷۴ نفر تا به امروز از این طریق قرارداد کاری امضاء کرده و با بهره‌مندی از مزایای طرح یارانه دستمزد، به استخدام بنگاه‌های مشمول طرح درآمده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، بخش دیگری از عملکرد اجرای طرح یارانه دستمزد نشان می‌دهد که بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ کارفرما با استقبال از طرح یارانه دستمزد، اقدام به استخدام نیروی کار داشته و جذب نیروی کار واجد شرایط این طرح را در دستور کار قرار داده اند.

گفتنی است که در بین استانهای کشور، استانهای خوزستان، مازندران و لرستان بیشترین تعداد داوطلب متقاضی و افراد واجد شرایط استخدام شده را در این طرح به خودا ختصاص داده اند و در استانهای خوزستان، کرمانشاه و مازندران نیز ‌کارفرمایان بیشترین اقبال را نسبت به طرح یارانه دستمزد و جذب نیروی کار از این طریق داشته اند.

همچنین در قالب این طرح مرتبط با اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد ۶ هزار و ۸۰۷ کارفرما نیز در چارچوب طرح یارانه دستمزد ثبت‌نام و اقدام به جذب نیروی کار کرده‌ و از مزایای انگیزشی و مالی این طرح بهره‌مند شده و موفق به جذب نیروی کار مورد نظر در کارگاه یا بنگاه تولیدی و خدماتی خود شده‌اند.

کارفرمایان استخدام کردند، یارانه گرفتند

کارفرمایان استخدام کردند، یارانه گرفتند

کارفرمایان استخدام کردند، یارانه گرفتند

کارفرمایان استخدام کردند، یارانه گرفتند

استخدام و جذب نیروی کار مزایای دوگانه طرح یارانه دستمزد

یارانه دستمزد عنوان طرحی تشویقی در راستای ایجاد انگیزه برای کارفرمایان در به کارگیری نیروی کار است که در صورت اجرای آن، کارفرما مشمول کمک‌های پرداختی دولت در قالب یارانه‌ای جت پرداخت دستمزد نیروی کار استخدام شده می‌شود و به عبارتی، ارتباط اثربخش چندجانبه دولت، کارفرما و نیروی کار در اجرای این طرح به عنوان اصلی‌ترین هدف در راستای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال، تبیین شده است.

«یارانه دستمزد» به عنوان طرح دارای ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و کمک به حل چالش بیکاری و کاهش نرخ کارجویان شناخته شده و در راستای تسهیل شرایط برای ایجاد فرصت‌های شغلی به عنوان یکی از ایده‌ها و فعالیت‌های فعال در بازار کار توانسته است که با بهره‌مندی از شرایط و امکانات مرتبط با بازار کار و تولید، موفق عمل کرده و بخشی از کارجویان را با استفاده از سیاست‌های تشویقی به اشتغال برساند.

شکل‌گیری همزمان ایجاد و توسعه فرصت‌های شغلی در قالب اشتغال‌زایی، نیروی کار مورد نیاز کارفرمایان و شغل مورد انتظار جویندگان کار، موضوعاتی است که دولت سیزدهم می‌تواند در قالب طرح‌های مرتبط با مشوق‌های بازار کسب و کار و اشتغال تعریف دنبال کند و در واقع این طرح ها می‌تواند بستری برای نزدیک شدن به هدفگذاری حوزه کسب و کار و اشتغال باشد.

افزایش یارانه دستمزد با رشد حقوق و دستمزد نیروی کار

افزایش دستمزد نیروی کار در سال ۱۴۰۱ که توسط شرکای اجتماعی و نمایندگان دولت، کافرمایان و کارگران در عدد ۵۷.۴ درصد برای حداقل بگیران و ۳۸ درصد برای سایر سطوح مزدی به تصویب رسید، در صورت کنترل تورم در کالاهای اساسی و حفظ قدرت خرید جامعه کار می‌تواند در بخش سیاست‌های اشتغال‌زا بخصوص در تشویق کارفرمایان به جذب نیروی کار اثرگذار باشد.

یارانه دستمزد طرحی انگیزشی است که در آن کارفرمایان با درنظر گرفتن شرایط خاص، مشمول کمک های پرداختی دولت در قالب یارانه دستمزد نیروی کار استخدام شده می‌شوند و به عبارتی، ارتباط اثربخش "برد برد" و چندجانبه دولت، کارفرما و نیروی کار در راستای اجرای این طرح به عنوان اصلی ترین هدف در راستای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال، تعریف شده است.

طرح یارانه دستمزد به عنوان یکی از طرح‌های مؤثر در زمینه توسعه اشتغال، در سالهای گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با هدف جذب دانش‌آموختگان در بازار کار و تشویق کارفرمایان به استفاده از نیروی کاری که  شغل اول را تجربه می کنند، اجرایی شده است که و واقع این طرح با هدف کاهش هزینه‌های اشتغال نیروی کار جدید برای کارفرما به منظور پایداری و توسعه تولید و اشتغال، افزایش فرصت‌های شغلی در بازار کار، حمایت از بنگاه‌های بخش تعاونی و خصوصی، ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان و سیاست گذاری در کاهش نرخ بیکاری، طراحی و اجرا شده است.

مشمول و شرایط پرداخت یارانه دستمزد

بر اساس ضوابط موجود در این طرح، جویندگان کار باید تحصیلات متوسطه (دیپلم) و بالاتر داشته باشند و اولویت با دانش‌آموختگان دانشگاهی است که سن آنها از ۳۷ سال کمتر باشد (برای آقایان طول دوره خدمت سربازی به حداکثر سن افزوده می‌شود) و برای زنان سرپرست خانوار جوینده‌کار نیز شرط سنی تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.

از زاویه‌ای دیگر، یارانه دستمزد مبلغی است که توسط دولت به موجب شیوه‌نامه مدون این طرح به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر ۳۷ سال به کارفرمایان پرداخت می‌شود که منابع این طرح از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمک‌های مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود.

گفتنی است که طول دوره پرداخت یارانه دستمزد به ازای هر جوینده کار تا سقف ۱۲ ماه، میزان یارانه دستمزد نیز معادل ۳۰ درصد حداقل حقوق دستمزد مصوب شورایعالی کار است.

یارانه دستمزد زمینه‌ساز رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری

بر اساس نظریات کارشناسان حوزه بازار کار، اجرای"طرح یارانه دستمزد" علاوه بر تزریق انگیزه به کارفرمایان در راستای جذب نیروی کار داخلی، موجبات رونق اشتغال بازار کار در استانهای محروم و کم‌برخوردار را فراهم می کند و بر اساس این طرح نیز در صورت جذب نیروی کار از سوی کارفرما، به مدت یکسال یک سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار در همان سال به عنوان یارانه دستمزد به کارفرمایان پرداخت می‌شود.

پرداخت یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان به کارفرمایان

با توجه به اینکه میزان پرداخت یارانه دستمزد معادل ۳۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار متناسب با سال اجرای طرح است، با توجه به افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد در ۱۴۰۱، مبلغ یارانه دستمزد برای نیروهای کار جذب شده در سال‌جاری رقمی معادل یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان خواهد بود.

با این اوصاف افزایش میزان یارانه دستمزد در سال جدید بر اساس رشد دستمزد نیروی کار می تواند انگیزه هدفگذاری شده برای کارفرمایان را حفظ کرده و امیدواری برای یافتن فرصت شغلی مناسب و جذب در بازار کار را برای مشمولان طرح یارانه دستمزد برقرار دارد.

سیاست‌های فعال بازار کار و اشتغال

طرح‌های یارانه دستمزد، مشوق بیمه‌ای و کارورزی به عنوان سه طرح موفق و فعال در راستای ایجاد بستر برای جذب نیروی کار در کارگاه‌هایی که به دنبال نیروی کار ماهر و دانش‌آموخته هستند چندسالی است که به عنوان طرح‌های مرتبط به سیاست‌های فعال بازار کار و اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلید خورده و به دنبال آن با ایجاد بسترهای انگیزشی برای کارفرمایان، نیروی کار دانش‌آموخته و ماهر نیز جذب بازار کار می‌شود.

کد خبر: 52043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =