مراکز ملکی تامین‌اجتماعی خانه دوم بیمه‌شدگان

سرپرست بیمارستان شفاء مسجد سلیمان (خوزستان)، موقعیت جغرافیایی این مرکز را که در ورودی شهر مسجدسلیمان واقع شده است سبب مراجعه چشمگیر مردم به این بیمارستان دانست و رایگان بودن درمان تامین‌اجتماعی را عاملی عنوان کرد تا مراکز ملکی به عنوان خانه دوم بیمه‌شدگان در دسترسی آسوده به درمان، تلقی شود.

دکتر مجید صالحی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این مرکز درمانی از بخش‌های بستری و سرپایی تشکیل شده است، افزود: در حوزه بستری، بیمارستان دارای بخش‌های داخلی و جراحی است و در حوزه سرپایی نیز خدماتی از جمله مامایی، چشم‌پزشکی، زنان، ارولوژی، مغزواعصاب، دندانپزشکی، قلب‌وعروق، داخلی و جراحی عمومی به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود. در حوزه پاراکلینیک نیز بیماران می‌توانند از خدمات فیزیوتراپی، آزمایشگاه، رادیولوژی (مجهز به دستگاه OPG) و ... بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: واقع شدن این بیمارستان در ابتدای ورودی شهر مسجدسلیمان، سبب افزایش استقبال از خدمات این مرکز شده است و علاوه بر مردم منطقه، بسیاری از افراد ساکن در شهرستان‌های مجاور از جمله لالی و اندیکا برای اقدامات درمانی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

سرپرست بیمارستان شفاء مسجد سلیمان، با بیان اینکه ۶۱ درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارند، گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۴۷ هزار و ۵۷۰ بیمار به این مرکز درمانی مراجعه کردند و در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۴ درصد بیماران بستری و ۷۲ درصد بیماران سرپایی از خدمات این مرکز اعلام رضایت‌مندی کرده‌اند.

خدمات بیماران کرونا

صالحی با اشاره به خدمات این مرکز درمانی در همه‌گیری کرونا، تصریح کرد: با شیوع کرونا در کشور، این مرکز در زمینه پذیرش بیماران بستری کووید ۱۹ و نیز خدمات نقاهتگاهی همکاری مناسبی با مراکز دانشگاهی داشت؛ اما در پی جلسه شورای تامین فرمانداری شهرستان، بیمارستان دانشگاهی ۲۲ بهمن به عنوان قطب درمان کرونا در مسجدسلیمان انتخاب و در نتیجه دایره خدمت‌رسانی این مرکز به بیماران کووید ۱۹ محدود شد.

وی با بیان اینکه کادر درمان این مرکز از ۹ پزشک عمومی و ۱۲ پزشک متخصص تشکیل شده است، افزود: سایر نیروهای کادر درمان این مرکز را ۲ دندانپزشک، یک ماما، ۱۳ پرستار و ۳ بهدار تشکیل می‌دهد؛ اما در حوزه نیروی انسانی به ویژه پزشک و پرستار با کمبود نیرو مواجه هستیم و برای رفع آن مکاتبات لازم را با مدیریت درمان استان به عمل آورده‌ایم که پی‌گیری می‌شود.

سرپرست بیمارستان شفاء مسجد سلیمان، درخصوص وضعیت تجهیزات پزشکی بیمارستان اظهار کرد: خوشبختانه این مرکز در زمینه برخورداری از تجهیزات به‌روز و مدرن در وضعیت مطلوبی قرار دارد و کاستی‌های این حوزه بسیار اندک بوده و تنها شامل دستگاه سونوگرافی و سانترال نبودن گازهای طبی است که رفع این کاستی‌ها از سوی تیم مدیریتی بیمارستان درحال پی‌گیری است.

تامین دارو

صالحی تامین دارو برای بیماران را با مشکلات زیادی مواجه دانست و گفت: درحال حاضر در زمینه برخی از اقلام دارویی کمبود شدید در بازار وجود دارد؛ برای رفع این کمبود، از طریق معاونت غذا و داروی دانشگاه، پی‌گیری برای دریافت سهمیه‌ دارویی از شرکت‌های فروشنده انجام می‌شود و در صورت ناکافی بودن سهمیه و ادامه کمبودها، پزشک معالج نسبت به تغییر دارو و جایگزین کردن داروهای مشابه اقدام می‌کند.

ارتقای هتلینگ

وی با اشاره به اجرای طرح ارتقای هتلینگ در این مرکز درمانی، تصریح کرد: تمامی بودجه هتلینگ که در سال گذشته مصوب شده بود، صرف خرید تجهیزات مورد نیاز در قالب طرح ارتقای هتلینگ شده و برای امسال نیز موارد اجرای طرح، شناسایی و اعلام شده است.

سرپرست بیمارستان شفاء مسجد سلیمان، با اشاره به مهمترین برنامه‌های این مرکز درمانی، افزود: راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت و ایجاد سامانه پرونده الکترونیک سلامت همکاران در اولویت قرار دارد. همچنین راه‌اندازی مجدد سامانه تلفنی و ساماندهی و بهسازی واحد لندری بیمارستان از دیگر برنامه‌هایی است که پی‌گیری می‌شود.

صالحی مکاتبه با مدیریت درمان استان جهت تهیه دیزل ژنراتور دوم را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و ادامه داد: همچنین برنامه‌های کلانی مانند استقرار نظام پزشک خانواده و نظام ارجاع و ایجاد سیستم کنترل کیفی داخلی آزمایشگاه رفرانس بسیار ضروری است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد سامانه‌های مبتنی بر اپلیکیشن درمان، اظهار کرد: همچنین تدوین بسته فرهنگی ارتقای سطح سلامت و ترویج مفاهیم درمانی برای بیمه‌شدگان، مورد نیاز است.

سرپرست بیمارستان شفاء مسجد سلیمان، با اشاره به عدم تمایل پزشکان  متخصص برای فعالیت با این مرکز درمانی به علت قرار داشتن بیمارستان در منطقه محروم و پایین بودن تعرفه‌های سازمان به عنوان یکی از چالش‌های مهم، گفت: باتوجه به محروم بودن منطقه و نبود امکانات رفاهی و فرهنگی برخی از کارکنان درخواست انتقال از این مرکز درمانی را دارند که سبب افزایش بار مشکلات شده است.

کد خبر: 52057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =