طرح دارویار از رانت ارز ترجیحی در حوزه دارو رخ جلوگیری کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم با اجرای طرح دارویار از رانت ۷ هزار میلیارد تومانی که از طریق ارز ترجیحی در حوزه دارو رخ می‌داد، جلوگیری کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از ایرنا، از ۲۳ تیرماه طرح دارویار در سراسر کشور به اجرا درآمد، با اجرای این طرح همه مردم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و از قاچاق معکوس دارو جلوگیری می‌شود. همچنین در این طرح برخی داروهای با قیمت آزاد نیز برای کاهش هزینه بیماران بیمه شد.

وزارت بهداشت در این طرح هماهنگی هایی با سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و سازمان‌های بیمه‌گر انجام داده تا مشکلات ناشی از بهای داروها کاهش یافته، بیماران بدون پرداخت هزینه‌ اضافی داروهای مورد نیاز را تهیه کنند و سقف پوشش سازمان‌های بیمه ای در حوزه دارو افزایش یابد.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی  گفت: اصلاحات اقتصادی از جمله در حوزه دارو توسط دولت آغاز شده و در واقع هدفمند شدن پرداخت ارز ترجیحی در کالاهای اساسی باعث شد که ۵ هزار میلیارد تومان از سودی که برای مواد اولیه دارو از طریق  ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب رانت خواران برای قاچاق دارو به سایر کشورها می رفت و باعث فساد اقتصادی در جامعه می شد، جلوگیری شود.

وی توضیح داد: در واقع یارانه دارو به دست مردم نمی رسید و باید آنها با ارز آزاد دارو را تهیه می کردند اما اکنون با هدفمند شدن پرداخت یارانه و اختصاص ارز ترجیحی کمک بزرگی به بیماران و دسترسی آسان به داروهای مورد نیازشان می شود.

میرتاج الدینی ادامه داد: ۷۰ هزار میلیارد تومان یارانه دارو در بودجه امسال تخصیص یافته که ۱۲ هزار میلیارد تومان آن برای بیمه سلامت بوده و ۵۸ هزار میلیارد تومان نیز سهم هر بیمار برای تهیه دارو است که از طریق یارانه و بیمه ها به دست مردم می رسد.

به گفته وی، تغییر قیمت های دارو از طریق بیمه ها پرداخت می شود و در واقع وقتی بیمار با نسخه به داروخانه مراجعه کند، هزینه اضافی پرداخت نمی کند و بیمه ها این میزان افزایش قیمت دارو را پوشش می دهند ولی اگر فردی بدون نسخه برای تهیه دارو مراجعه کند، به قیمت آزاد باید دارو را دریافت کند.

میرتاج الدینی تصریح کرد: با پرداخت یارانه دارو و افزایش پوشش بیمه ها، بهره وری در صنایع داروسازی کشور افزایش یافته و قاچاق نیز انجام نمی شود و دولت رقم افزایش هزینه داروی مردم را با یارانه از طریق بیمه ها پرداخت می کند.

کد خبر: 52217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =