امضای بیش از ۶۲ هزار قرارداد در طرح کارورزی

بر اساس تازه‌ترین خروجی نتایج حوزه اقدامات مرتبط با طرح کارورزی نیروی کار در قالب سیاست های فعال بازار کار، تعداد ۶۲هزار و ۴۲۱ قرارداد منعقد شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، نتایج آخرین گزارش عملکرد اجرای طرح کارورزی حاکی از آن است که تاکنون ۱۶۳ هزار و ۱۴۱ نفر از داوطلبان، ثبت‌نام و واجد شرایط شناخته شده‌اند که از این تعداد بیش از  ۶۲ هزار نفر منجر به عقد قرارداد شده است؛ همچنین ۲۱ هزار و   ۲۵۱ واحد پذیرنده به عنوان بنگاه اقتصادی در این طرح ثبت نام کرده اند که از مجموع این تعداد، ۱۱ هزار و ۱۲۷ واحد مشمول برخورداری از معافیت‌های بیمه ای شده اند و اکنون نیز ۵۴۷ قرارداد به صورت جاری در دست اقدام است.

بر اساس آمار طرح کارورزی نیروی کار بیشترین تعداد داوطلبان واجد شرایط در این طرح در استانهای فارس، لرستان و خوزستان، بیشترین واحدهای پذیرنده کارفرمایی کارورز در استانهای فارس، اصفهان و خراسان رضوی و همچنین بالاترین میزان قراردادهای منعقد شده در این حوزه نیز در استانهای فارس، لرستان و اردبیل ثبت شده است.

امضای بیش از ۶۲ هزار قرارداد در طرح کارورزی

امضای بیش از ۶۲ هزار قرارداد در طرح کارورزی

اشتغال در قالب اهداف طرح کارورزی

طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان یکی از برنامه‌های موثر وزارت کار ذیل برنامه سیاستهای فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه‌های لازم برای ارائه آموزش‌های شغلی به دانش‌آموختگان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخشهای خصوصی و تعاونی را فراهم کرده است.

از مهمترین اهداف طرح کارورزی می‌توان به افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش‌آموختگان، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموخته به کارگاه و کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما اشاره کرد.

سیاست‌های فعال بازار کار و اشتغال دانش‌آموختگان

سیاست‌های فعال بازار کار در حوزه اقدامات و هدفگذاریهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه سیاستگذاری مرتبط با بازار کار علاوه بر برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف در راستای اشتغالزایی و تسهیل ورود افراد به بازار کار، در قالب طرح‌های مختلفی از جمله کارورزی، مشوق بیمه‌ای و یارانه دستمزد تنظیم شده است و در واقع این طرح‌ها در راستای بسترسازی برای مهیاکردن ورود نیروی کار به بازار اشتغال تدوین شده و به طور خاص در طرح‌هایی مانند کارورزی، جامعه هدف در قالب افراد تحصیلکرده دانشگاهی درنظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از آمار بیکاران را دانش‌آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و این افراد بدلیل تحصیلات آکادمیک و ایجاد انتظار و سطح توقع در ارتباط با اشتغال، نمی‌توانند در کارهایی با سطح پایین‌تر از تحصیلات خود فعالیت داشته باشند، طبیعتاً اشتغالزایی برای آنها باید در تناسب با سطح تحصیلاتشان صورت گیرد و این کار در قالب طرح کارورزی با ایجاد تجربه عملی در حوزه‌های مرتبط ممکن می‌شود.

ارتقاء مهارت در چارچوب کارورزی

مهارت به عنوان یکی از کلیدی‌ترین شاخصه‌های جذب نیروی کار و اشتغال بخصوص در سالهای اخیر مورد توجه خاص کارفرمایان قرار گرفته است و نگاهی به شرایط امروز اشتغال و ارتباط آن با مهارت‌های به‌روز، این نتیجه را می‌رساند که صرف داشتن مهارت در یک حوزه خاص بدون به‌روزرسانی آن نمی‌تواند تضمین کننده اشتغل بلندمدت و پایدار برای افراد باشد.

گفتنی است که افراد برای اینکه بتوانند اشتغال پایدار و مرتبط با تجربه و تحصیلات را با کسب دستمزد مناسب پیوند بزنند، باید علاوه بر کسب مهارت‌های لازم در حوزه‌های تخصصی، بصورت مستمر بروزرسانی مهارت خود را مورد توجه داشته باشند و این زمینه است که به نوعی منجر به شکل‌گیری انقلاب مهارتی در جهان شده و تعریف رسمی کارجویی را در جهان با تغییرات گسترده روبرو کرده است.

ضرورت بهره‌مندی از نظرات کارشناسان در حوزه کارورزی

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران و عضو شورای عالی کار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص کیفیت اجرای طرح کارورزی، الزامات و ضرورت های مرتبط با اجرای این طرح گفت: در یک دهه اخیر طرح‌هایی مانند استاد شاگردی و کارورزی توسط نهادهای متولی حوزه اشتغال در دولت‌های مختلف در زمینه آموزش‌های مهارتی اجرا شده است که عدم توجه و تطابق لازم این طرح‌ها با چارچوب قانون کار و دخالت ندادن نظر تشکلات کارگری در این خصوص، خروجی پیش‌بینی شده را به میزان کافی نداشته است.

محمدرضا تاجیک، کارشناس و فعال حوزه کار تصریح می‌کند: دانشگاه‌های علمی کاربردی در راستای توجه به امر مهارت‌آموزی و اولویت بخشی به مسئله آموزش، ارتقاء و توسعه مهارت شروع به فعالیت کردند و طرح‌هایی در حوزه کارورزی و مهارت‌آموزی دانشجویان همزمان با کار در حوزه فعالیت این دانشگاه‌ها تعریف شد که البته این مراکز از اصل موضوع در حال حاضر فاصله گرفته است و عملاً به سمت مدرک‌گرایی حرکت کردند.

تسهیل اشتغال دانش‌آموختگان با طرح کارورزی

یکی از راهکارهای عملیاتی در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، تدوین و اجرای طرح کارورزی وزارت کار است که بر اساس پیش‌بینی‌های آغاز اجرای آن، این طرح باید شکاف بین آموخته‌های دانشگاهی و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار را کاهش داده و راهکاری برای دستیابی به سیر کاهنده آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان و افزایش آمار اشتغال در این قشر باشد.

در واقع این طرح، شرایط و زمینه‌ای برای آشنایی فارغ‌التحصیلان با محیط کار و افزایش قابلیت‌های آنان برای اشتغال را در آینده فراهم آورده است و بر اساس اهداف طراحی شده برای طرح کارورزی پس از پایان طرح، حدود ۷۰ درصد کارورزان در همان بنگاه محل انجام طرح، مشغول به کار شده و زمینه تسهیل ورود به بازار کار برای سایر کارورزان نیز با ارتقای مهارت، مهیا می‌شود.

طرح کارورزی دانشجویان در راستای اجرای ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه، مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای اشتغال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است و در واقع این طرح دانش‌ آموختگان دانشگاهی با هدف کاهش نرخ بیکاری جوانان دانش‌ آموخته و از طریق تکمیل مهارت‌ها، جذب و به کارگیری آن‌ها در بخش‌های تعاونی و خصوصی تدوین و به تصویب رسید.

طرح کارورزی با مطرح شدن در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده و دستور العمل‌های اجرای آن در سال ۹۶ و اصلاحی آن در سال ۹۸ جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.

کد خبر: 52221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =