بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان؛ چشم امید بیماران

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی ۱۷ شهریور آبادان (خوزستان)، این مرکز درمانی را تنها بیمارستان تامین‌اجتماعی در منطقه جنوب غربی استان خوزستان عنوان کرد که علاوه بر مردم آبادان، بیمه‌شدگان سایر شهرها از جمله خرمشهر، شادگان، اروندکنار، مینوشهر، چوئبده و روستاهای اطراف از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند و چشم امید بیماران به این بیمارستان دوخته شده است.  

دکتر هدایت‌اله عبدی‌زاده در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه این مرکز درمانی دارای ۱۰۰ تخت مصوب و ۸۸ تخت فعال است، افزود: این مرکز از بخش‌های داخلی، جراحی، بلوک زایمان، اطفال و نوزادان، ICU، CCU، اتاق عمل و اورژانس تشکیل شده است. همچنین واحدهای آزمایشگاه، بانک‌خون، رادیولوژی، CT اسکن، سونوگرافی، آندوسکوپی، اسپیرومتری، اکوکاردیوگرافی و تست ورزش در زمره خدمات پاراکلینیک این مرکز قرار دارد.

وی با اشاره به خدمات این مرکز در حوزه درمان سرپایی، اظهار کرد:‌ بیمارستان دارای دو پلی‌کلینیک مستقل با عناوین شهید مطهری و ۸ شهریور است که بسیاری از خدمات تخصصی درمانی را در اختیار بیماران قرار می‌دهد. از آبان سال ۱۴۰۰ نیز با انجام تغییراتی در ساختار فیزیکی بیمارستان، مرکز کلینیک‌های تخصصی راه‌اندازی شد که شامل اطفال، داخلی، جراحی عمومی، جراحی مغزواعصاب، عفونی، دیابت و فشارخون، زنان و زایمان، داخلی مغزواعصاب، بیهوشی، تغذیه و رژیم‌درمانی و مامایی است.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان گفت: این مرکز تنها بیمارستان تامین‌اجتماعی جنوب غربی استان خوزستان است که به بیمه‌شدگان شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، اروندکنار، مینوشهر، چوئبده و روستاهای اطراف ارائه خدمت می‌کند و با توجه به بالا بودن تعداد جمعیت تحت پوشش تامین‌اجتماعی در شهرستان آبادان و شهرهای اطراف، سالیانه تعداد زیادی از بیمه‌شدگان به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند.

عبدی‌زاده تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵ هزار و ۹۵۱ نفر از خدمات بستری، ۱۶۶ هزار و ۸۱۸ نفر از خدمات سرپایی، ۴۷ هزار و ۹۰۲ نفر از خدمات آزمایشگاه و ۱۳ هزار و ۵۹۹ نفر از خدمات تصویربرداری بیمارستان بهره‌مند شده‌اند و ۱۳۴ هزار و ۳۱۴ نفر نیز به داروخانه این مرکز مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: توضیح اینکه قبل از همه‌گیری کرونا، آمار بستری، بسیار بیش از تعداد کنونی بود؛ اما در دو سال اخیر با توجه به انتخاب این مرکز به عنوان سانتر درمان بیماران کرونا، عمل‌های جراحی الکتیو کنسل شده و بخش‌های اتاق عمل، بلوک زایمان و اطفال و نوزادان تعطیل شدند که در نتیجه آن آمار بستری‌ها رو به کاهش گذاشت.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان با اشاره به میزان رضایت‌مندی بیماران از خدمات این مرکز درمانی، افزود: براساس آمار در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ میزان ۸۰.۳۷ درصد بیماران بستری و ۷۹.۲۲ درصد بیماران سرپایی از خدمات این مرکز رضایت داشتند که این میزان در سه ماهه اول ۱۴۰۱ به ۸۵.۲۹ درصد در بخش بستری و ۷۶.۵۴ درصد در بخش سرپایی تغییر کرده است.

پذیرش بیماران کرونا

عبدی‌زاده درخصوص خدمات این مرکز درمانی به بیماران کرونا، اظهار کرد: این بیمارستان از آغاز همه‌گیری کرونا در اسفند سال ۹۸ آماده پذیرش بیماران کووید۱۹ شد و به عنوان بیمارستان معین دانشگاه، مسئولیت بستری و درمان بیماران کرونا را برعهده گرفت؛ تا حدی که در دوره‌های پیک این بیماری، بیمارستان به طور ۱۰۰درصد مرکز بستری و درمان بیماران کرونا شد.

وی گفت: از آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون ۱۲ هزار و ۳۱ بیمار مبتلا/مشکوک به کووید۱۹ به این مرکز مراجعه کرده است که از این میان،  ۱۰ هزار و ۳۷۶ نفر از خدمات سرپایی و هزار و ۹۵۵ نفر از خدمات بستری بیمارستان بهره‌مند شدند. همچنین هزار و ۷۵۰ نفر از این بیماران ترخیص شده و ۲۰۴ نفر نیز فوت شدند.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان تصریح کرد: این مرکز درمانی از آغاز همه‌گیری برنامه‌ریزی منسجمی را برای پذیرش بیماران کرونا طراحی کرد و در قدم نخست، فضای جداگانه‌ای را با عنوان «ایزوله تنفسی بخش اورژانس» برای مبتلایان به کووید۱۹ ایجاد کرد. همچنین تهیه و نصب مخزن اکسیژن مایع ۱۰ تنی علاوه بر وجود دستگاه اکسیژن‌ساز و نیز تعیین جایگاه مرکزی کپسول‌های اکسیژن از دیگر اقدامات این مرکز در راستای ایجاد تسهیل برای پذیرش و درمان بیماران به شمار می‌رود.

عبدی‌زاده با اشاره به تهیه تجهیزات کمک تنفسی BPAP، CPAP، ونتیلاتور، ترمومتر دیجیتال و تجهیز اتاق‌های ایزوله به سیستم فشار منفی در راستای پاسخگویی مناسب به نیازهای درمانی بیماران کووید۱۹، ادامه داد: تهیه دستگاه‌های پرتابل تصفیه هوا و تشکیل تیم تنفسی از دیگر اقدامات مرکز بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر این مرکز درمانی برای محافظت از نیروی انسانی در مقابل بیماری کرونا، نسبت به انجام واکسیناسیون تمامی کارکنان اقدام کرد و برای آن دسته از همکارانی را که دارای بیماری‌های خاص یا باردار بودند، از طریق مرخصی اجباری یا جابه‌جایی اقدامات پیشگیرانه به عمل آورد. تهیه و تامین اقلام حفاظت فردی برای کارکنان نیز انجام شد.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های موثر برای مدیریت بیماری کرونا، آموزش شناسایی، پیشگیری و قرنطینه بیماران بود که برای این منظور در بدو ورود به بیمارستان و در واحد تریاژ بیماران مشکوک/مبتلا به کرونا شناسایی و تست کووید۱۹ برای آن‌ها انجام می‌شد.

آمار نیروی انسانی

عبدی‌زاده با اعلام اینکه این مرکز درمانی دارای ۳۴۶ نیروی انسانی است، گفت: این تعداد شامل ۴۰ نفر گروه پزشکی، ۱۶۳ نفر گروه پرستاری، ۳۸ نفر گروه پاراکلینیک و ۱۰۵ نفر گروه خدماتی و پشتیبانی است.

وی تصریح کرد: بیشترین کمبود نیروی انسانی در حوزه درمان مربوط به کارشناس هوشبری و پزشک متخصص رسمی شامل زنان، ارولوژی، طب‌اورژانس و جراح عمومی است. خارج از کادر درمان، بیشترین کمبود مربوط به نیروهای خدماتی است که از سازمان درخواست شده است در آزمون آتی جذب این نیرها را مورد نظر قرار دهد.

کد خبر: 52248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =