غافل از نقش‌آفرینی بازنشستگان نباشیم

جامعه کار و تولید در قالب نیروی کار فعال و شاغل در بخش‌های مختلف سه‌گانه صنعت، کشاورزی و خدمات بخش بسیار بزرگی از شاغلان حوزه کارگری کشور را شامل می‌شوند که در طول دوره‌های کاری خود در شغل‌های مختلف نقش مولد خود را ارائه می‌دهند  به امید روزی که با تکمیل دوره بیمه‌پردازی، دوران بازنشستگی را تجربه کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تجربیات سالهای اشتغال افراد در کارهای مختلف به عنوان نیروی کار و بازیگری در نقش نیروی مولد فعال در کارگاه‌ها و همچنین ارتباط مستمر بیمه‌پردازی کارگران به عنوان فعالان حوزه کارگری با سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور و اصلی‌ترین سازمان بیمه‌گر در حوزه پوشش بیمه اجتماعی و بازنشستگی نیروی کار جامعه کارگری، زمینه شکل‌گیری جامعه بزرگ بازنشستگان کارگری را موجب شده است.

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت بیش از چهارمیلیون نفری بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را فعالان و شاغلان بیمه‌پرداز حوزه کارگری تشکیل می‌دهند و به جهت بهره‌مندی از بستر فکری و تجربی مناسب باید از داشته‌های و تجربیات کاری این دسته از بازنشستگان نهیات استفاده را داشت و از آنها در راستای راهبرد بهینه امور مرتبط و سیاستگذاری‌های بلندمدت حوزه بازنشستگی بهره برد.

نگاهی به تنوع زمان اشتغال اقشار مختلف بازنشستگان در بخش‌های تخصصی و فنی در قالب شغل‌های گوناگون و ضرورت راهبردی تأمین اجتماعی در خصوص پایداری سازمانی در راستای ارائه خدمات متنوع بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و ... اهمیت بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌ها را روشن می‌کند که بهره‌مندی از توانمندیهای اقشار بازنشسته در این ارتباط می‌تواند در پیشبرد اهداف سازمانی تأمین اجتماعی بخصوص در مورد مسائل مرتبط با جامعه بازنشستگان موثر باشد.

راهکار ایجاد رضایتمندی در بازنشستگان

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص راهکارهای ایجاد رضایتمندی در بین جامعه بازنشستگان گفت: آنچه که می‌تواند بازنشستگان جامعه کارگری را به سمت یک رضایتمندی متداول و مستمر هدایت کند دیدن و مشارکت‌دهی آنها در تمامی عرصه‌های مرتبط با تصمیم‌سازی‌های کلان حوزه بازنشستگی است

حسن صادقی در ادامه تصریح کرد: باید به اقشار مختلف بازنشستگان به عنوان نیروهای دارای توانمندی نگاه کنیم و به آنها در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری میدان دهیم و در واقع نظرخواهی از آنها را در قالب اقدامات در دستور کار داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه بازنشستگان جامعه کارگری را باید در واقع به عنوان صاحبان سازمان تأمین اجتماعی تکریم کنیم، اضافه کرد: باید از این دیدگاه که بازنشستگان باری بر دوش نظام‌های تأمین اجتماعی و سیستم‌های بازنشستگی، رفاهی و درمانی هستند دوری کنیم.

ابن فعال و کارشناس حوزه بازنشستگی ادامه داد: مشارکت دادن جامعه بازنشستگان در اداره امور مرتبط به خود و نگاه کارآمدی به این قشر می‌تواند علاوه بر حل مسائل مرتبط با این قشر، امکان تقویت سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور که در حال خدمت‌رسانی به اقشار مختلف بازنشسته از جمله بازنشستگان جامعه کارگری است را فراهم می‌آورد.

صادقی با بیان اینکه از طرفی این دیدگاه باعث خواهد شد که بازنشستگان دیدگاه آینده‌نگری و انتظارات خود را منطبق با بسترهای توانمندی سازمان تأمین اجتماعی به عنوان نهاد بیمه‌گر و حامی این قشر تنظیم کنند، افزود: باید شاهد بستر و زمینه‌ای باشیم که بازنشستگان از توانمندیهای و ظرفیت‌های سازمان تأمین اجتماعی غافل نباشند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه اظهار داشت: البته تأمین اجتماعی نیز نگاه کارکردی و بهره‌مندی از توان و اندیشه بازنشستگان را توسعه دهد که در این شرایط بستر برای ارائه گسترده‌تر و اداره بهینه امور بازنشستگان فراهم خواهد شد.

وی عنوان کرد: باید اقشار مختلف بازنشستگان را منابع و ذخائر سازمان تأمین اجتماعی بدانیم و از آنها برای ایجاد فرصت‌های توانمندسازی سازمان تأمین اجتماعی بهره بگیریم.

تامین معیشت و عدالت محوری اصلی ترین اولویت بازنشستگان

این فعال حوزه بازنشستگان کارگری همچنین تصریح کرد: اصلی‌ترین اولویت بازنشستگان جامعه کارگری انتظار تامین زندگی و معیشت بدون دغدغه است به این معنی که عدالت را در رابطه با خدمات ارائه شده با بازنشستگان به معنی واقعی درنظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها و اقدامات حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی فرصت و مجالی است برای اینکه تعامل اثربخش و شکل‌گیری فرصت‌های مناسب برای پیوند بین بازنشستگان و بدنه سازمان تأمین اجتماعی را بیش از گذشته شاهد باشیم، گفت: از طرفی توزیع منابع و خدمات ارائه شده به بازنشستگان با نگاه عدالت‌محوری نیز می‌تواند بستری جهت ایجاد ارتباط قوی‌تر اقشار بازنشسته باز سازمان بیمه‌گر تأمین اجتماعی باشد.

هدفگذاری در راستای افزایش امید به زندگی

وی اضافه کرد: تدوین سیاست‌های نقش‌آفرین در حوزه هدفگذاری برای ارتقاء امید به زندگی برای سالمندان و بازنشستگان نیز از دیگر اولویت‌های حوزه سالمندی و بازنشستگی است که باید در چارچوب سیاست‌های کلان این حوزه مورد نظر و توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد.

صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: سلامت بازنشستگان و تمرکز در حوزه ارتقاء و توسعه خدمات حوزه درمان به این قشر نیز همواره از مسائل مهم و نیازهای بارز جامعه بازنشستگی است که از آن می‌توان به عنوان یکی از راهکارهای تکریم بازنشستگان نام برد.

به گفته این فعال بازنشستگی، آموزش زندگی سالمندی و مولفه‌های آن برای ارتقاء سطح زندگی بازنشستگان و توجه به شاخصه‌های زندگی آنان در بخش‌های مختلف را نیز می‌توان از انتظارات و ضرورت‌های زندگی سالمندی و بازنشستگی محسوب کرد.

وی با ذکر اینکه باید از منابع مختلف سازمانی در قالب اقدامات جهت افزایش امید به زندگی در بین بازنشستگان استفاده کرد، گفت: در این راستا از برنامه‌هایی نظیر سفرهای درون شهری و سیاحتی در این راستا می‌توان بهره‌مند شد.

اقدامات مناسب فرهنگی در سازمان تأمین اجتماعی  

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: در حوزه فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با بازنشستگان اقدامات و فعالیت‌های مناسبی در حال انجام است و جای تقدیر دارد که مدیران حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی تعامل و همکاری مناسب و اثربخشی در راستای ارائه خدمات به بازنشستگان دارند.

وی اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی با اجرای سیاست‌های پایداری منابع در طول دوره‌های مختلف به دنبال ایجاد شرایط با ثبات در حوزه تعادل منابع و مصارف برای دستیابی به شرایط پایدار در ارائه خدمات به جامعه هدف بوده است.

غفلت از تأمین اجتماعی در ادبیات دانشگاهی و اجتماعی

این کارشناس حوزه کار و بازنشستگی افزود: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد چندوجهی در ساختار کشور دارای ظرفیت‌ها و توانمندیهای مختلف در ارائه خدمات به اقشار مختلف بیمه شده و بازنشسته است و ویژگی‌های این نهاد بزرگ بیمه‌ای باید توسط نهادهای تصمیم‌ساز شناخته و از بسترهای ظرفیتی آن برای ارتقاء خدمات به جامعه بیش از ۴۵ میلیون نفری تحت پوشش استفاده شود.

وی بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی و ظرفیت‌های گسترده اجتماعی این نهاد بیمه‌ای در طول دوره‌های گذشته در حوزه ادبیات دانشگاهی و اجتماعی مغفول مانده است که باید با ارائه هدفگذاری‌های تعیین کننده تغییر دیدگاه در این باره صورت گیرد.

صادقی اضافه کرد: سیستم تأمین اجتماعی را با تمام ظرفیت‌های گسترده در بخش‌های مختلف بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی باید به عنوان یک فرصت برای کشور تلقی کنیم و در واقع به دنبال تقویت این فرصت باشیم.

کد خبر: 52312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =