معیشت بازنشستگان  از اهداف پایداری تامین اجتماعی است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی با اتخاذ سیاست‌های راهبردی، استمرار پایداری سازمانی را دنبال می‌کند گفت: یکی از اهداف ایجاد ثبات و پایداری در روند حرکتی تأمین اجتماعی، تامین معیشت و تضمین ارائه خدمات به اقشار مختلف بازنشسته این سازمان است.

حسن صادقی با اشاره به اینکه از یک سو وظیفه تأمین اجتماعی تأمین هزینه‌های جاری سازمانی از محل آورده بیمه‌پردازان امروز و بازنشستگان به عنوان افراد بیمه‌پرداز در سالهای گذشته است، به آتیه آنلاین گفت: از طرف دیگر نیز این سازمان با تدوین سیاست‌های راهبردی مختلف، استمرار پایداری خود را دنبال می‌کند و تلاش بر این است که با ایجاد ثبات در روند حرکتی سازمان، تامین زندگی جامعه هدف از جمله بازنشستگان را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در راستای تکریم جامعه بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از صاحبان واقعی این نهاد بیمه‌ای باید تحولات و نوع دیدگاه جاری در تأمین اجتماعی نسبت به اقشار مختلف بازنشسته را در دوران‌های مختلف از زمان تاسیس این سازمان مورد بازبینی قرار داد.

این فعال حوزه بازنشستگی در ادامه عنوان کرد: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد چندوجهی در بخش‌های مختلف بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی خدمات بسیار متنوعی را به اقشار تحت پوشش از جمله بیمه‌شدگان و بازنشستگان ارائه می‌دهد که جمعیت بیش از چهارمیلیون نفری بازنشستگان تحت پوشش این نهاد بیمه‌گر در واقع بزرگترین جامعه بازنشسته تحت پوشش و حمایت یک سازمان بیمه‌ای محسوب می‌شوند.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به گستره خدمات و اقشار گوناگون و همچنین جمعیت بیش از ۴۵ میلیون نفری تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی باید این نهاد بیمه‌ای را به عنوان یک ظرفیت مهم و اثرگذار در ساختارهای کشور در نظر گرفت که پایداری را در بخش‌های مختلف به ارمغان می‌آورد و به همین منظور باید ویژگی‌ها و ساختار این نهاد بزرگ بیمه‌گر در کشور را شناسایی و از آن در راستای اهداف بزرگ جامعه بهره‌مند شد.

نگاه ابزاری به سازمان تأمین اجتماعی در دهه‌های گذشته

صادقی در ادامه گفت : این نگاه که تأمین اجتماعی را به عنوان یک صندوق بیمه اجتماعی ثروتمند تلقی کرده و در دوره های مختلف بار بخشی از تعهدات مالی و بیمه ای به عهده این سازمان گذاشته شود به هیچ عنوان در راستای ارتقاء خدمات تامین اجتماعی و رسیدن به اهداف کلان در حوزه بیمه‌های اجتماعی نیست و در واقع با ماهیت ابزاری تضعیف سازمان تأمین اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در مجموع باید سیستم جاری سازمان تأمین اجتماعی را به عنوان یک فرصت برای نظام اجرایی کشور تلقی کنیم و از ظرفیت‌های بزرگ موجود در آن به نفع جامعه تحت پوشش بهره‌مند شویم و در این مسیر طبیعتاً باید به دنبال تقویت این فرصت باشیم.

انباشت مطالبات تأمین اجتماعی بر خلاف فرایند اقتصادی

این کارشناس حوزه کارگری همچنین بیان داشت: بر خلاف روند مذکور در برخی دوره‌ها در سالهای گذشته سهم سه درصد حق بیمه‌ای که باید توسط دولت‌ها پرداخت می‌شد که بخشی از یک فرایند اقتصادی مبتنی بر بیمه را رقم می‌زند، باعث انباشت مطالبات تأمین اجتماعی از نهاد دولت شده و مشکلاتی را رقم زده است.

وی گفت: اگر دولت‌ها در دوره‌های گذشته ورودی منابع بیمه‌ای را در فرایند بیمه‌ای ملاک اعمال اقتصادی در قبال سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌دادند، امروز با انباشت مطالبات مرتبط با حق بیمه مواجه نبودیم.

پیوند حیات تأمین اجتماعی و امید به زندگی بازنشستگان

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه اظهار کرد: باید سیر طبیعی امید به ادامه حیات سازمان تامین اجتماعی را با ارتقاء امید به زندگی سالمندان و بازنشستگان به عنوان یکی از بزرگترین اقشار تحت پوشش این نهاد با هم تلفیق کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خدمات حوزه درمان در تامین اجتماعی همواره به عنوان پیشانی خدمات این سازمان مطرح بوده است، جامعه بازنشستگان، ازکارافتادگان، مستمری‌بگیران و بازماندگان با توجه به میانگین سنی خود که معمولاً در جمع سالمندان محسوب می‌شوند به طور طبیعی مهم‌ترین جامعه هدف خدمات درمانی تأمین اجتماعی هستند.

صادقی با بیان اینکه انتظار اقشار مختلف بازنشسته تأمین اجتماعی در حوزه درمان این است که در این بخش مولفه‌های خاصی تعریف شود تا تکریم جامعه بیش از چهارمیلیون نفری بازنشستگان را در محیط‌های درمانی بیش از پیش داشته باشیم، گفت: در واقع می‌توان مسئله تکریم بازنشستگان را در همه ابعاد خدمات سازمان تأمین اجتماعی از جمله حوزه درمان دید.

وی همچنین افزود: فعالان و شاغلان در بدنه سازمان تأمین اجتماعی در بخش‌های مختلف ستادی، بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری در واقع سنگربانان این سازمان در حوزه منابع متعلق به بیمه‌شدگان و بازنشستگان هستند.   

کد خبر: 52342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =