سالانه حدود ۸۰۰ کارگر قربانی حوادث ناشی از کار می‌شوند

معاون روابط کار وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی گفت: متاسفانه امنیت مشاغل با مشکلات زیادی مواجه است. موضوعی که سالانه منجر به فوت حدود ۸۰۰ و قطع عضو و مصدومیت قریب به ۱۳ هزار کارگر می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از ایسنا، علی حسین رعیتی‌فرد در همایش مسئولین و سرمربیان سازمان بسیج کارگران و کارخانجات استان‌ها که ظهر امروز دوشنبه، سوم مرداد، در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر دولت در کنار ظرفیت مردمی بسیج در صدد کاهش مشکلات است. البته از سال‌های گذشته هم اقداماتی در سازمان بسیج جهت کمک به جامعه کار و تولید و در راستای کاهش موانع تولید انجام شده که امروز این بستر بیشتر از پیش فراهم است.

وی افزود: با کمک ظرفیت نهفته در بسیج می‌توان با رصد واحدهای تولیدی موانع تولید را شناسایی کرد. البته در حال حاضر ظرفیت‌هایی از جمله کمیسیون‌های کارگری، ستاد رفع موانع تولید و... در راستای کاهش موانع تولید فعال است. امروز می‌توان با گسترش بسیج در شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی جامعه میلیونی کار و تولید را هم‌افزا کرد.
 
رعیتی‌فرد ادامه داد: هم‌اکنون قریب به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده کارگری، سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بازنشسته صندوق کشوری هستند که این جمعیت به همراه خانواده‌های خویش حدود ۵۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود. باید توجه داشت ارائه خدمات خوب به این جمعیت عظیم موجب افزایش سرمایه اجتماعی نظام خواهد شد اما هرگونه کم و کاست در ارائه خدمات به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد می‌کند.
 
معاون روابط کار وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی تلاش رییس‌جمهور برای افزایش بهبود وضعیت معیشت جامعه کارگری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: یکی از اقدامات مطلوب و اساسی در مدت اخیر افزایش حقوق کارگران بود که در شورای عالی کار آن هم بدون دخالت دولت و با تامین نظر شرکاء اجتماعی منجر به افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق کارگران شد. علی‌رغم اظهار نظر برخی کارشناسان ذی‌ربط مبنی بر اینکه با افزایش حقوق تعدیل نیرو و تورم افزایش می‌یابد، براساس رصدهای هفتگی ما درصد تعدیل نیرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.
 
رعیتی‌فرد عنوان کرد: افزایش حقوق باعث افزایش قدرت خرید و انگیزه برای کارگران شد. هم‌اکنون در شهرک‌ها و مراکز صنعتی شرایط بهتری حکم‌فرماست و امید است با تلاش دولت برای هدفمندی یارانه‌ها با کمک به اقشار آسیب‌پذیر بتوان قدرت خرید کارگران را افزایش داد.
 
معاون روابط کار وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی در خصوص تاثیر افزایش دستمزد بر تورم نیز بیان کرد: نوسانات حقوق و دستمزد حداکثر پنج درصد اثر تورمی دارد. باید توجه داشت در کنار این موضوع نقدینگی در بازار و معضلات مربوط به قیمت دلار بیش از سایر مسائل بر تورم موثر است. در حال حاضر سهم دستمزد در هزینه‌های تولید به طور میانگین کمتر از ۱۰ درصد است.
 
وی یکی از دغدغه های اصلی جامعه کارگری و کارفرمایی را تنظیم روابط میان آن‌ها برشمرد و گفت: امنیت شغلی، تامین مسکن و معیشت کارگران دیگر دغدغه قشر کارگر است و ما باید برای این موضوع اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم. دیگر دغدغه کارگران انعقاد قراردادهای یک ساله، سه ماهه، یک ماهه و یا حتی روزمزد است. در همین رابطه جلساتی با شرکای اجتماعی حاضر در شورای عالی کار در قالب کمیته امنیت شغلی برگزار شد تا بتوانیم در این زمینه به یک وحدت نظر برسیم. تا چند روزه آینده هم جمع‌بندی موضوع اعلام خواهد شد و امنیت شغلی به یک ثبات مشخصی برسد.
 
معاون روابط کار وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی تاکید کرد: انعقاد قراردادهای موقت برای کارهای مستمر نیز موضوع دیگری است که کارگران نسبت به آن دغدغه دارند. در چنین شرایطی سوال این است که آرامش خاطر و تامین امنیت شغلی کارگران چه می‌شود؟ برای رفع این مساله نیز تلاش‌هایی با همراهی اساتید دانشگاه و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده و بر اساس آن تغییراتی در مواد هفتم و ۲۷ قانون کار و آیین‌نامه انضباط کار کارگران صورت گرفته است که تدوین آن در مرحله جمع‌بندی نظرات نهایی قرار دارد.  

وی خاطرنشان کرد: با وجود فعالیت ۸۰۰ بازرس کار در کشور به علت گستره واحدهای تولیدی توانایی رسیدگی به تمام امور میسر نیست اما با ظرفیتی که بسیج در اختیار دارد، می‌توان از آن در زمینه پایش ایمنی و صیانت از نیروی کار کمک گرفت. در حال حاضر مسئولان بسیج در کارخانجات آمادگی ارائه آموزش‌های مورد نیاز ایمنی را به عنوان همیار ایمنی به کارگران دارند چرا که بسیاری از حوادث ناشی از کار به علت بی‌احتیاطی و نبود آموزش‌های کافی است. ظرفیت بسیج برای تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی در مراکز تولیدی کمک‌کننده است.
 
رعیتی فرد با تاکید بر لزوم اجرای دقیق و صحیح قانون کار گفت: فصل ۶ قانون کار مربوط به ایجاد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی است. برای اینکه بتوانیم قانون کار را به درستی اجرا کنیم، به کمک سرمربیان و سازمان بسیج کارگری نیازمندیم. تشکل‌های کارگری باید برای پیگیری مطالبات صنفی کارگری به عنوان یک بازوی کمکی برای کارفرمایان فعالیت کنند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه به حقوق کارگران عنوان کرد: ایشان در فرازی از بیانات خویش می‌فرماید «کارگر و کارفرما ۲ بال تولید هستند؛ قطعا امنیت فکری و شغلی برای کارگران و کاهش دغدغه کارفرمایان می‌تواند پرنده تولید را به پرواز درآورد». در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی کشور تشکل کارگری ندارند. هم‌اکنون در مجموع قریب به ۱۱ هزار و ۲۰۰ تشکل کارگری و ۲۷۰۰ تشکل کارفرمایی ایجاد شده است.  برای ایجاد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نیز با کمک بسیج می‌توان ساختار خوبی ایجاد کرد.
  
معاون روابط کار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره الکترونیکی کردن فرایندهای مربوط به امور کارگران خاطرنشان کرد: درصدد ایجاد یک ساختار الکترونیکی با پوشش ۵۳ فرایند مربوط به روابط کار هستیم که این موضوع موجب شفافیت رسیدگی به امور می‌شود. این فرایند الکترونیکی شدن به زودی عملیاتی خواهد شد.  
 
وی با اشاره به حذف شورای سازش و کمیته انضباط کار توسط دیوان عدالت اداری به دلیل عدم اجرای صحیح وظایف، بیان کرد: بسیاری از مسائل میان کارگران و کارفرمایان در مراکز تولیدی و صنعتی با روش‌های کدخدامنشی می‌تواند برطرف شود. به همین دلیل با آسیب‌شناسی و بررسی‌های انجام شده در صدد راه‌اندازی دوباره شورای سازش نیز هستیم.

کد خبر: 52347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =