اجرای طرح توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان در سال جاری

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان متجاهر در سال جاری خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح ماندگاری معتادان روی درمان است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد اقطار افزود: بعد از دستگیری معتادان متجاهر و پذیرش آنها در مراکز، آنها همواره دوباره در خیابان ریزش می‌کنند بنابراین امسال در نظر است با اجرای طرح توانمندسازی در پایان سال به هدف ماندگاری ۳۰ درصد معتادان روی درمان برسیم.

وی اضافه کرد: برنامه توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان متجاهر با فرآیند مددکاری آغاز می‌شود و بعد از رسیدن آنها به توانمندسازی می‌توانیم به ماندگاری در ترک اعتیاد برسیم.

وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر به صورت محدود برای مردان و زنان انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از فوریت‌های ما راه‌اندازی مراکز اقامت موقت برای زنان معتاد است چون انگ اعتیاد برای زنان، موجب شده تا بازگشت به جامعه آنها سخت تر از مردان باشد. بنابراین هر استان باید یک مرکز توانبخشی برای زنان معتاد داشته باشد.

ارائه خدمات به ۸۷ هزار مورد معتاد متجاهر

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شرط و شروط  اجرای طرح توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان متجاهر در سال جاری گفت: این طرح به شرطی اجرا می‌شود که پروسه غربالگری درست انجام شود و فردی که اختلال روانپزشکی داشته باشد در سیستم بهزیستی قرار نگیرد. بسیاری از معتادان متجاهر خانواده دارند و خانواده می‌خواهد معتاد را از سر خود باز کند، این دست از معتادان و معتادانی که بیماری مزمن داشته باشند، نمی‌توانند در برنامه توانمندسازی قرار گیرند.

اقطار در ادامه با اشاره به فعالیت مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ گفت: برخی استان‌ها برای راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد معتادان متجاهر در بخش دولتی و غیردولتی و نهادهای مردمی مجوزها را نگرفته‌اند و در حال پیگیری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار مراکز ماده ۱۶ برای معتادان متجاهر، مراکز تبصره را نیز داریم و در مجموع ۳۳ مرکز ماده ۱۶ و تبصره ۲ در کشور فعال هستند.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: سال گذشته ۸۷ هزار مورد معتاد متجاهر تحت پوشش قرار گرفتند. به این علت از واژه "مورد" استفاده می‌شود چون برخی معتادان متجاهر در مراکز چندبار پذیرش می‌شدند و تکراری بودند متاسفانه برای شناسایی آنها سامانه یکپارچه عنبیه هنوز شکل نگرفته است.

مراکز ماده ۱۶، مراکز ترک اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی است که به طور علنی در خیابان ها به مصرف مواد می پردازند.
مراکز تبصره ۲ نیز که در کنار این مراکز ایجاد شده اند، مراکز صیانت و توانمندسازی از معتادان متجاهر بهبود یافته هستند.

مراکز ماده ۱۵ مراکزی هستند که معتادان با مراجعه داوطلبانه به آنها نسبت به درمان خود اقدام و گواهی تحت درمان و کاهش آسیب دریافت کنند. این معتادان چنانچه تجاهر به اعتیاد نکند از تعقیب کیفری معاف هستند. کلا براساس ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان مکلفند با مراجعه به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی یا خصوصی و یا سازمان‌های مردم‌نهاد درمان و کاهش آسیب، اقدام به ترک اعتیاد کنند.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

کد خبر: 52426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =