استقبال کارفرمایان و کارجویان از طرح تشویقی اشتغال

سیاست‌های حوزه بازار کار در راستای ایجاد فرصت جهت ایجاد بستری برای جذب نیروی کار دانش‌آموخته دانشگاهی توسط کارفرمایانی که به کارجویان تحصیلکرده نیاز دارند و مجالی برای اشتغال دانش‌آموختگان، در طول دهه ها توسط تصمیم سازان بخش اشتغال و تولید در دولت های گذشته دنبال شده است که راهکارهای مختلفی در ایجاد شرایط اشتغال را ارائه کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، جمعیت در سن کار بیش از ۱۵ ساله و بیشتر که ۶۴ میلیون نفر از جامعه را شامل می شوند و در کنار آن جمعیت شاغل و فعال بیش از ۲۴ میلیون نفری در حوزه های سه گانه صنعت، کشاورزی و خدمات و همچنین آمار غیررسمی بیکاران چهارمیلیون نفری و رسمی اعلام شده بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارنفری در کشور همگی نشان از آخرین تحولات نیروی کار و اشتغال در کشور دارد که ضرورت تدوین سیاست‌های گسترده در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه بخش عمده از کارجویان جامعه را جمعیت دانش‌آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و انتظار این بخش از بیکاران به دلیل کسب سالها دانش، امکان راحت‌تر به بازار کار و یافتن اشتغال متناسب با تحصیلات است و از طرفی بسترهای کار و تولید نیازمند حضور این افراد در محیط‌های کار هستند، منطقی است که بخش قابل توجهی از سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال‌زایی در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی برای این بخش از کارجویان باشد.   

اهداف طرح مشوق بیمه‌ای

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالهای اخیر "طرح مشوق بیمه‌ای" را با هدف تسهیل در جذب و استخدام دانش‌آموختگان دانشگاهی کارجو و تحرک‌بخشی به بازار کارو اشتغال تدوین و اجرایی کرده است.

طرح مشوق بیمه کارفرمایی در راستای اجرای بند الف تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی برنامه ششم توسعه و در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی با هدف تحرک به بازار کار کشور، حمایت از کارفرمایان و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا و ایجاد اشتغال با ترغیب و تشویق کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی و خدماتی به استفاده از نیروی کار جدید تهیه شده است.

سال‌های برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زمان اجرای این طرح اعلام شده است و دانش آموختگان دانشگاهی دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و کارگاه‌های خصوصی و تعاونی فعال در بخش‌های اقتصادی دارای کد کارگاهی تأمین اجتماعی، گروه هدف این طرح هستند.

کارفرمایی که مشمول این طرح می‌شود باید شرایطی از جمله مجوز فعالیت از مراجع قانونی، داشتن کد کارگاهی تأمین اجتماعی، ثبت نام در سامانه مشوق بیمه‌ای، مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی ذی‌ربط، تعداد نیروی کار جدید مشمول طرح بر اساس نیروی کار مازاد بر بیشترین تعداد بیمه‌شدگان، دوماه قبل از ثبت کارگاه داشته باشد.

از طرفی نیروی کار جدید باید شرایطی از جمله دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر، حداکثر ۳۸ سال سن (مدت زمان خدمت وظیفه به حداکثر سن افراد ذکور اضافه می‌شود.) و حداکثر سابقه بیمه ۳۶ ماه باشد.

ساز و کار اجرای طرح مشوق بیمه‌ای به این صورت است که ابتدا نیروی کار جدید و کارفرما در سامانه طرح مشوق ثبت نام می‌کنند و در ادامه نیروی کار جدید مشمول، توسط کارفرما در سامانه انتخاب می‌شود. همچنین قرارداد کار در سامانه توسط کافرما بارگزاری می‌شود و درخواست مشوق درسامانه توسط اداره کار شهرستان و استان بررسی و تایید می‌شود.

مشوق بیمه‌ای معادل ۲۳ درصد حداقل دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار براساس گزارش اعلامی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت واریز نقدی به حساب معرفی شده توسط کارفرما در صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود.

بر اساس این طرح، افرادی که از دوره مقدماتی طرح کارورزی (دوره ۳ ماهه) در کارگاه‌ها و موسسات استفاده کرده اند حداکثر می‌توانند تا ۲۱ ماه از مشوق بیمه‌ای استفاده کنند.

استقبال ۱۹ هزار نفر از طرح مشوق بیمه‌ای

با توجه به جدیدترین آمار و اطلاعات به ثبت رسیده در سامانه طرح مشوق بیمه‌ای کارفرمایان وزارت کار، از تعداد بیش از نوزده هزار ثبت‌نام کننده دانش‌آموخته جویای کار، تا پایان اوایل مرداد ۱۴۰۱، تعداد ۱۲ هزار و ۱۸۹ نفر موفق به ثبت قرارداد و جذب در بازار کار از طریق طرح مشوق بیمه‌ای کارفرمایان شده‌اند.

بر اساس آمار موجود در این طرح، در این میان استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی و فارس بیشترین و استان‌های مرکزی، همدان و قم کمترین تعداد اشتغال به کار از طریق این طرح را به ثبت در اختیار دارند.   

گفتنی است که در همین مدت تعداد ۶ هزار و ۳۵۶ کارفرما در قالب طرح مشوق بیمه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به ثبت نام کرده‌ و از مزایای آن در حوزه معافیت‌های بیمه‌ای بهره‌مند شده‌اند که در این بین، استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان به ترتیب با ۷۷۹ ۵۵۰ و ۵۲۴ مورد بیشترین تعداد ثبت‌نام را در کشور به خود اختصاص داده‌اند و همچنین در استان‌های قم، مرکزی و سمنان کمترین استقبال از این طرح را شاهد بوده‌ایم.

همچنین تعداد جویندگان کار دانش‌آموخته دانشگاهی که تا به امروز موفق به ثبت‌نام در طرح  مشوق بیمه‌ای وزارت کار شده‌اند ۱۹ هزار و ۱۸۱ نفر است که استان‌های فارس و خوزستان هرکدام با تعداد ثبت‌نام بیش از ۲ هزار نفر و آذربایجان شرقی با بیش از هزار و ۸۰۰ نفر، بیشترین ثبت‌نام جوینده کار را در قالب این طرح دارا هستند.

در راستای حمایت از فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان، سامانه مشوق بیمه‌ای به نشانی https://moshavegh.mcls.gov.ir توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده و کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان جویای کار در صورت تمایل می‌توانند برای ثبت‌نام به این سامانه مراجعه کنند.

استقبال کارفرمایان و کارجویان از طرح تشویقی اشتغال

استقبال کارفرمایان و کارجویان از طرح تشویقی اشتغال

استقبال کارفرمایان و کارجویان از طرح تشویقی اشتغال

گفتنی است که طرح‌هایی مانند «کارورزی»، «مشوق‌های بیمه‌ای» و «یارانه دستمزد» به عنوان مهمترین ابزارهای کاهش هزینه‌های اشتغال در کشور از جمله برنامه‌های اجرایی هستند که اشتغالزایی جوانان، بخصوص دانش‌آموختگان دانشگاهی را به دنبال خواهد داشت. تمرکز دولت در راستای اشتغال و رونق تولید، نویدبخش خروجی مثبت این طرح‌ها در قالب بسترسازی برای اشتغال بیشتر و کاهش نرخ بیکاری خواهد بود.

کد خبر: 52430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =