حکمرانی خوب در تامین اجتماعی با حاکمیت «مذاکره اجتماعی»

وبینار «چالش‌های نظام حکمروایی مطلوب در تأمین اجتماعی» به عنوان ششمین سمینار آنلاین تخصصی  از سلسله نشست های بررسی سیاست‌های کلی تامین اجتماعی امروز پنجم مرداد ماه ۱۴۰۱ به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، فرشید یزدانی به عنوان یکی از سخنرانان این سمینار با مروری بر تعاریف واژه «حکمرانی» در تعریف ویژگی‌های حکمرانی خوب عنوان کرد: ابتدا باید مرزی بین حکمرانی و حکمروایی گذاشته شود. فرق حکمرانی و حکمروایی باید با مدیریت تمیز داده شود. «حکمرانی»  از دیدگاه بانک جهانی به فرایندها و سیستم‌هایی اشاره دارد که یک شرکت یا دولت  به کار می گیرد که کارمندان را با هدف حداکثر ساختن رفاه و حل تضاد منافع میان ذینفعان خود مدیریت می کند. در کنار این تعریف سازمانی از حکمرانی، سازمان ملل مفهومی کاربردی از حکمرانی که  قابل استفاده تر در سازمان تامین اجتماعی است ارایه می‌کند.

وی در بیان تعریف حکمرانی از منظر سازمان ملل عنوان کرد: مجموعه‌ای از اتفاقات فردی، عمومی، خصوصی و نهادی به منظور برنامه‌ریزی و اداره مشترک امور است و همچنین فرایند مستمری از ایجاد تفاهم میان منافع متضاد که در قالب اقدامات مشارکتی  و سازگار حرکت می‌کند و در این تعریف بر مشارکت طرفین در حل منافع متضاد تاکید بسیار می شود.

یزدانی فرایند قائده‌گذاری و قانون‌گذاری را یکی از ویژگی‌های حکمرانی خواند و گفت: اجرای قوائد و قوانین، نظارت، بازخورد از اجراها، اعمال قدرت مشروع و مشترک برای دستیابی به اهداف مشترک از ویژگی‌های کلی حکمرانی به حساب می‌آیند.

این کارشناس حوزه سیاستگذاری اجتماعی در معرفی ویژگی‌های حکمرانی خوب گفت: شفافیت و پاسخگویی از اصول مهمی هستند که در تمام تعاریف از حکمرانی به آنها تاکید می‌شود. منظور از پاسخگویی، متفاوت از پاسخ‌دهی مسئولان و مدیران  به پرسش‌های مخاطبان به صورت هفتگی است. در اینجا منظور از «پاسخگویی» متناسب با مسئولیت‌های سازمان‌ها است؛ اینکه یک سازمان تا چه اندازه نسبت به انجام ماموریت‌ها و وظایف خود در مقابل جامعه هدف متعهد باشد از آن می‌توان به عنوان  سازمان پاسخگو یاد کرد.

یزدانی «مشارکت» را یکی دیگر از ویژگی‌های حکمرانی خوب در تامین اجتماعی دانست و افزود: تامین اجتماعی تا چه اندازه توانسته است ذینفعان را به مشارکت در سیاست‌گذاری‌ها و فرایندهای اجرایی دعوت کند، سه جانبه گرایی در نظام تامین اجتماعی بنیانی بر این مهم است.  

وی افزود: سه جانبه گرایی باید در تامین اجتماعی شکل گیرد چرا که یکی از مبناهای شکل‌گیری سیاست‌های تامین اجتماعی مذاکره و گفت‌وگوی اجتماعی است.

یزدانی خاطرنشان کرد: بانک جهانی در خصوص مولفه‌های حکمرانی به لزوم طبقه‌بندی نقش‌ها و مسئولیت‌ها و شفافیت در عزل و نصب‌ها به دور از دخالت های نامناسب بیرونی و تدوین فرایندهای شفاف و باز تاکید دارد.

این کارشناس حوزه سیاستگذاری اجتماعی ادامه داد: در صندوق‌های بازنشستگی در کشور ما ایرادهای جدی وجود دارد، بنیان این صندوق‌ها بر دانش استوار است کسی که وارد این صندوق‌ها می‌شود باید حداقل‌های دانشی در خصوص سیاست‌های رفاهی و تامین اجتماعی داشته باشد حال باتوجه به بایدها و نبایدهای حکمرانی، در صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی در خصوص شفافیت در عزل و نصب ها چه مکانیسم روشنی وجود دارد؟

یزدانی با تصریح بر اینکه «از سال ۱۳۸۹ تاکنون حاکمیت سه جانبه‌گرایی و استقلال مالی در سازمان تامین اجتماعی کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است»،  تاکید کرد: بنیان نظام مدیریتی تامین اجتماعی باید بر پایه مذاکره و گفت و گوی جمعی باشد، متاسفانه خلاء جدی در این حوزه  وجود دارد و حاکمیت سه جانبه‌گرایی مورد تاکید در قانون مصوب نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی با چالش جدی در اجرا مواجه است.

این کارشناس رفاه و تامین اجتماعی گفت: به نظر می‌آید در عرصه نظام رفاه و تامین‌اجتماعی به صورت عام و در حوزه بیمه‌ها و صندوق بازنشستگی به صورت خاص با حکمرانی تک‌گویی و بدون مذاکره اجتماعی مواجه هستیم و تا زمانی که گفت‌و گوی اجتماعی شکل نگیرد نمی‌توان به سمت اجرایی‌کردن سیاست‌های کلی تامین اجتماعی امید چندانی داشت.  

کد خبر: 52432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =