فروش مناسب منسوجات بی بافت

مطالعات فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان نساجی نشان می‌دهد که همه زنجیره صنعت نساجی در جهان به جز منسوجات بی‌بافت(به دلیل استقبال استفاده از ماسک)، دچار افت فروش شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، مطالعات فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان نساجی ITMF نشان می‌دهد صنعت نساجی در سراسر جهان از شیوع بیماری کرونا تاثیر منفی پذیرفته است.

بر اساس این مطالعه، صنعت نساجی از فروش و توزیع گرفته تا بخش تولید نساجی و تولیدات کارگاهی همچنین تولیدکنندگان ماشین آلات نساجی، تحت تاثیر شیوع این همه‌گیری قرار گرفته‌اند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات واقعی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۲۰۱۹، ۹ درصد کمتر بوده است. ریزشی که به طور قابل توجه بهتر از کاهش ۳۳ درصدی قابل انتظار در بررسی‌های سابق و در دوره گسترش همه‌گیری انجام شده بود.

بر اساس این مطالعه، آمریکای شمالی، اروپا و آسیای جنوب شرقی در معرض بیشترین تاثیرات از شیوع این همه‌گیری قرار داشتند.

اکثر زنجیره‌های نساجی تحت تاثیر شدید همه‌گیری این ویروس قرار گرفتند اما بخش‌های مربوط به تولید منسوجات بی‌بافت و الیاف به شکل مثبتی دوام آورده‌اند که این امر نتیجه بدیهی بهره‌گیری این بخش‌ها از تقاضای چشمگیر برای ماسک در سال ۲۰۲۰ بوده است.

تولیدکنندگان مواد شیمایی نساجی شامل رنگزاها؛ تولیدکنندگان مواد کمی نساجی و بخش تکمیل و چاپ، بخشی از زنجیره ارزش در صنعت نساجی هستند که حجم معاملات آنها در سال ۲۰۲۰ با کاهش بین ۱۳ تا ۲۰ درصدی مواجه شده و بیشترین صدمه را دیده‌اند.

بخش ریسندگی، ماشین‌آلات نساجی و پوشاک کمترین آسیب را با کاهش حجم معاملات منفی بین چهار تا هفت درصدی متحمل شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود حجم معاملات جهانی نساجی تا سال ۲۰۲۴ به‌طور متوسط بیش از ۱۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یابد. تا پایان چهار فصل مالی سال ۲۰۲۰، ۳۱ درصد از شرکت‌ها به سطح حجم معاملات قبل از بحران رسیده‌اند و ۴۷ درصد دیگر از شرکت‌ها در انتظار بهبود شرایط در سال ۲۰۲۱ بوده‌اند.

ایران درگیر رکود تورمی

اما وضعیت صنعت نساجی در ایران در دوران شیوع کرونا چگونه بوده است. آن‌طور که فعالان صنعت نساجی به آتیه آنلاین می‌گویند، در ایران نیز به دلیل افزایش مصرف ماسک گروه منسوجات بی‌بافت از نظر فروش وضعیت مطلوبی دارند اما سایر شاخه‌های صنعت نساجی دچار کاهش فروش و آسیب شده‌اند.

احسان سلطانی کارشناس اقتصادی بر این باور است که صنعت نساجی ایران دچار روند رکود تورمی شده است. استمرار رشد قیمت ماده اولیه (اعم از الیاف پنبه و الیاف مصنوعی تولید شده با محصولات پتروشیمی داخلی) زمینه تشدید رکود و کاهش تولید و اشتغال در صنعت نساجی و پوشاک را فراهم کرده است.

به گفته سلطانی، قیمت حقیقی دلار برای تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی نسبت به سال ۱۳۹۶، به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است. بنابراین با افزایش شدید قیمت ماده اولیه و کاهش قدرت خرید مردم، هنوز بخش عمده‌ای از پوشاک در سطح خرده فروشی به فروش نرفته است.

سلطانی می‌گوید: قیمت پنبه وارداتی به بیش از ۹۰ هزار تومان در کیلوگرم (با ارز نیمایی ۸۲ هزار تومان) در فرودرین ماه ۱۴۰۱ رسیده است که این رقم ۸۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده و ۱۱ برابر میانگین سال ۹۶ است. بنابراین قیمت پوشاک و منسوجات در سال ۱۴۰۱ نیز روند افزایشی به خود خواهد گرفت و این مسئله به رکود بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، دامن خواهد زد.

کد خبر: 52435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =