توسعه کشت فراسرزمینی در دستور کارقرار دارد

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین با تاکید براینکه انتظار داریم سیستم بانکی کشور درحوزه تامین مالی حمایت‌های بیشتری از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ داشته باشد گفت: سختگیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات و اعطای وام‌ها قطعا همسو با شعار حمایت از تولید نیست و به نظر می‌رسد دراین مسیر باید همه بخش‌ها حمایت‌های لازم را از تولید داشته باشند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از شستا رسانه، محسن محمدی طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران، ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به شعار امسال در حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین گفت: برای داشتن اقتصاد سالم، پایدار و پیشرو توجه به امر تولید در کشور بسیار حائز اهمیت است. دراین‌راستا اگر بتوانیم تولید را احیا کنیم، ضمن ایجاد ارزش افزوده، می‌توان زمینه رشد اشتغال‌زایی را در کشور فراهم کرد. وی با بیان اینکه دراین زمینه هلدینگ صنایع عمومی تامین، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تولید کشور، درتلاش است تا در تحقق شعار سال گام‌های اساسی بردارد و در دو حوزه کشاورزی و صنعت، با رویکردی جدید زمینه ارتقای کیفی و کمی تولید محصولات را دراین بخش‌ها فراهم آورد افزود: با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی در کشور به دنبال این هستیم به صورت کمی و کیفی تولیدات لبنی و محصولات استراتژیک کشور را تقویت کنیم و با کاهش وابستگی به واردات، باعث استقلال کشور در چرخه محصولات غذایی و لبنی شویم.

افزایش سهم هلدینگ در تولید

وی از اهداف مهم هلدینگ را تبدیل شدن به یکی از پایه‌های تامین امنیت غذایی کشور عنوان کرد و گفت: ما می‌خواهیم سهم قابل توجهی از تولید کشور را به ویژه در حوزه شیر و نهاده‌های دامی داشته باشیم و درحال برنامه‌ریزی دراین زمینه هستیم.

محمدی با اشاره به این موضوع که میزان تولید شیردر کشور مناسب نیست تصریح کرد: هرچند هم‌اکنون کمبود در کشور احساس نمی‌شود، اما درمقایسه با متوسط سرانه جهانی، عدد پایین است. ضمن اینکه ما تقریبا یک‌چهارم مصرف سرانه محصولات لبنی را در داخل کشور داریم که این موضوع می‌تواند در بلندمدت بر سلامت مردم تاثیر بگذارد. بنابراین یکی از مزیت‌های ورود هلدینگ به حوزه کشاوزی، تامین سلامت مردم به صورت غیرمستقیم است. محمدی با تاکید براینکه دراین حوزه ما بهره‌وری درستی از منابع آب و خاک نداشته‌ایم خاطرنشان کرد: هلدینگ در تلاش است تا با کمک جامعه دانشگاهی و خبرگان، در حوزه کشاورزی به ویژه حوزه تولید نهاده‌های دامی، تحول ایجاد کند و دراین زمینه حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد توجه قرار داده‌ایم.

توسعه کشت فراسرزمینی در دستور کار

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی کشور، توسعه کشت فراسرزمینی را در دستور کار داریم و بر اساس مذاکرات صورت گرفته با برخی کشورها، تفاهم‌نامه‌ای با مقامات روسی انجام داده‌ایم که مقرر شده، ایران در اراضی کشاورزی این کشور اقدام به کشت فراسرزمینی کالاهای اساسی کند. وی ادامه داد: کشت فراسرزمینی البته به معنی بی‌توجهی به تولید داخل نیست و با در اختیار داشتن دانش روز و تکنولوژی‌های جدید می‌توان از منابع آب و خاک در داخل کشور به درستی استفاده کرد و میزان تولید در واحد سطح و بهره‌وری را افزایش داد. محمدی در ادامه به موضوع قیمت‌گذاری دستوری کالاها و تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ روی صنایع لبنی اشاره کرد و گفت: اگرچه منتقد قیمت‌گذاری دستوری هستیم اما در برخی ازکالاها، برای کنترل قیمت‌ها، دولت ناچار شده است به شکل دستوری قیمت‌گذاری کند. اما باید تاکید کنم که با حذف ارز ۴۲۰۰، مجموعه ما هم ازاین موضوع متاثر شد و قیمت نهاده‌ها که بخش عمده‌ای از آن وارد می‌شد، با افزایش مواجه شد.

بانک‌ها حمایت کنند

محمدی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی برای اینکه بتوانیم از افزایش شدید قیمت محصولاتمان جلوگیری کنیم، سعی کردیم در گام نخست بهای تمام‌شده محصولاتمان را با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها بدون اینکه به کیفیت تولیداتمان صدمه وارد شود، مدیریت کنیم. در مقابل سعی کردیم با استفاده از ظرفیت نظام بانکی و تامین سرمایه درگردش، ازاثرات منفی این موضوع بر شرکت‌های تابعه جلوگیری کنیم تا بتوانند به تولیدشان ادامه دهند. به هرحال به دنبال این هستیم تا عرضه و تقاضا تعادل داشته باشد تا در میان‌مدت قیمت‌ها واقعی شود.

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین با تاکید براینکه انتظار داریم سیستم بانکی کشور درحوزه تامین مالی حمایت‌های بیشتری از شرکت‌ها داشته باشد، افزود: سختگیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات و وام‌های گران‌قیمت، قطعا همسو با شعار حمایت از تولید نیست و به نظر می‌رسد در این مسیر باید همه بخش‌ها حمایت‌های لازم داشته باشند. وی با تاکید براینکه با وجود تمام این شرایط، این هلدینگ برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات لبنی و محصولات استراتژیک، ۱۵ پروژه تولیدی و توسعه‌ای را در کشور در دستور کار قرار داده است، افزود: بنا داریم ظرفیت تولید شیر را به یک میلیون تن برسانیم. همچنین در راستای موضوع زنجیره تولید و ارزش، به دنبال توسعه فعالیتمان هستیم و در گام‌های بعدی تولید محصولات لبنی، پروتئینی، محصولات استراتژیک در حوزه غذایی و دارویی را خواهیم داشت.

به دنبال احیای برندهای داخلی هستیم

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین درادامه با توجه به مشکلات موجود در حوزه کشاورزی و با تاکید براینکه چنین شرایطی را در بخش صنعت نیز شاهد هستیم، گفت: درحال حاضر تولید داخل نه از لحاظ کیفی و نه کمی جوابگوی نیاز جامعه نیست و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا برندهای داخلی را در حوزه صنعت احیا کنیم و در کنار این موضوع حتی رویکرد صادرات‌محور داشته باشیم. به گفته محمدی، ضمن تقویت تولیدات داخل، درصدد رقابت‌پذیر کردن تولیدات داخلی هستیم و هدفمان این است که در این حوزه الگو و پیشران باشیم. این ظرفیت وجود دارد و تلاش خواهیم کرد که اهدافمان را محقق کنیم.

محمدی همچنین بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها در صنعت لوازم خانگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: آمادگی داریم از شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه، دعوت به همکاری کنیم تا بتوانیم با بهبود روش‌های تولید، زمینه افزایش تولیداتمان را فراهم کنیم و سهم بیشتری از بازار را به دست آوریم. قطعا در چنین شرایطی، با رشد تولید و افزایش سهم‌مان از بازار، شرکت‌های تابعه که در بورس فعال هستند، سودآوری بیشتری خواهند داشت و ازاین بابت سهامداران ما نیز منتفع خواهند شد.

کد خبر: 52436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =