۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 52441

تأمین‌اجتماعی برای امروز با نگاه به آینده

مهناز بیرانوند - روزنامه‌نگار
تأمین‌اجتماعی برای امروز با نگاه به آینده

سازمان تأمین‌اجتماعی در میان ۱۸ صندوق بیمه اجتماعی و بازنشستگی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر سهم بسیار بزرگی در تحت پوشش قرار دادن و حمایت از کارگران، شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران دارد که نشانه بازر آن، حمایت، ارائه خدمات و پوشش بیمه‌ای بیش از ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور درقالب ۵۳ درصد اقشار جامعه است.

زمانی که سازمان تأمین‌اجتماعی ۵۳.۳ درصد جمعیت کشور را براساس اطلاعات و آمار جدید خدمات‌رسانی می‌کند یعنی این بخش از جامعه و در واقع نیمی از مردم کشور در دریافت بسیاری از خدمات بخصوص در حوزه‌های درمانی و بازنشستگی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنند و این مساله نشان از گستره بزرگ خدمات این سازمان به قشرهای مختلف مردم در چارچوب جمعیت فعال جامعه دارد و اگر حتی تأمین‌اجتماعی حمایت و تعامل اثرگذارتری از سوی شرکای اجتماعی مانند دولت، کارفرمایان و بیمه‌شدگان را داشته باشد چه بسا تعداد بیشتری از مردم جامعه از گستره خدمات آن بهره‌مند شوند.

براساس آمارهای موجود، بخش اعظمی از منابع درآمدی سازمان تأمین‌اجتماعی از محل وصول حق بیمه افراد تحت پوشش تأمین می‌شود و اگر شرکای اجتماعی نسبت به پرداخت به موقع حق بیمه کارگران، افراد شاغل، کارفرمایان و سهم حق بیمه دولت اقدام کنند تأمین‌اجتماعی نیز با افزایش منابع درآمدی بر گسترش و توسعه خدمات بیمه‌ای خود نیز اهتمام خواهد داشت.

داده‌های آماری به خوبی نشان می‌دهد که سازمان تأمین‌اجتماعی در ارائه خدمات به مردم تاکنون چه اقدامات و فعالیت‌های مثمرثمر در بخش‌های مختلف خدمات بیمه‌ای، درمانی، بیمه بیکاری و بازنشستگی داشته است که پوشش بیمه‌ای و و خدمت‌رسانی به بیش از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه شده اصلی و مجموع ۴۵ میلیون نفر بیمه شده اصلی و تبعی، گویای همه این مسائل است.

جدیدترین داده‌های آماری جمعیتی پوشش بیمه در سازمان تأمین اجتماعی نشان از این دارد که تعداد افراد تحت پوشش این سازمان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۵ میلیون نفر رسیده است که حدود ۵۳.۳ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود که بیش از ۵۲۰ هزار نفر نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است، تنها در این بخش از داده‌ها که رشد نسبت به سال قبل داشته است این موضوع نمایان شده که این سازمان بیمه‌گر سیاست و هدفگذاری توسعه و گسترش چتر بیمه‌ای را دنبال می‌کند.

زمانی که تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی از بیش از ۱۴ میلیون و ۵۸۴ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ با رشد ۳.۷۴ درصدی به بیش از  ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر رسیده است، این داده‌های آماری دوباره نشان از تلاش جدی سازمان برای افزایش تعداد بیمه‌شدگان اصلی است تا از این طریق هم به دنبال افزایش منابع خود باشد هم افزایش تعداد بیمه‌شدگان را محقق کرده و ضریب پشتیبانی را هم به ثبات برساند.

خدمات گسترده تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان در بخش بیمه‌ای مرتبط با  بیمه اجباری، اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد است که البته بیشترین آمار مربوط به بیمه‌شدگان اجباری است اما برای دوام و ماندگاری سازمان اقداماتی برای جذب بیمه‌شدگان در بخش اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز انجام شده است تا ضمن افزایش منابع درآمدی سازمان زمینه استفاده مطلوب افراد بیمه شده جدید از خدمات این سازمان فراهم شود.

براساس آمار تعداد بیمه شدگان اصلی در سال ۱۴۰۰ نیز نسبت به سال قبل از آن رشد حدود ۴ درصدی داشته که بخش عمده آن ناشی از رشد تعداد بیمه شدگان در گروههای بیمه شدگان اجباری بوده است به گونه‌ای که از مجموع بیش از ۷۲۲ هزار نفر بیمه شده جدید در سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۱ درصد معادل بیش از ۳۶۸ هزار نفر در این گروه بیمه قرار دارند.

سازمان تأمین‌اجتماعی به واسطه خدمات ۱۸ گانه خود به افراد تحت پوشش، در بخش بیمه‌ای، درمانی، فرهنگی، بازنشستگی و مستمری‌بگیران دنبال ارائه بهترین و مطلوب‌ترین خدمات به بیمه‌شدگان و بازنشستگان است چرا که بخشی از خدمات در این بخش‌ها ارائه داده می‌شود و حمایت از بازنشستگان و مستمری بگیران اقدام دیگری از این سازمان با نگاه به آینده این افراد است.

ناگفته نماند که آمار مستمری بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی نیز نسبت به دیگر صندوق‌های بازنشستگی قابل تامل است چون تأمین‌اجتماعی به تنهایی بیش از چهارمیلیون پرونده فعال مستمری دارد و تمام خدمات درمانی، بیمه‌ای و فرهنگی را به این افراد ارائه می‌دهد.

براساس آمارهای موجود تأمین‌اجتماعی، این سازمان در بخش مستمری بگیران سه گروه بازنشستگان، ازکارفتادگان و بازماندگان را دارد که در واقع مستمری بگیران بازنشسته بیشترین سهم کل مستمری بگیران تأمین‌اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۷ درصد مستمری بگیران این سازمان بزرگ بیمه‌ای را بازنشستگان تشکیل دادند.

از آنجا که بازماندگان مستمری بگیر در سال ۱۴۰۰  رشد ۱۸ درصدی را به خود اختصاص دادند، سهم این گروه از کل مستمری بگیران به ۳۸ درصد رسیده و سهم مستمری بگیران از کار افتاده نیز در سال ۱۴۰۰ به ۴ درصد افزایش یافته است، بنابراین سازمان در ارائه خدمات به این گروهها نیز برنامه‌ریزی جدی دارد و برای خدمات‌رسانی به آنها تلاش های مفید و موثری در برنامه خود دارد.

به واسطه آمارهای موجود، تعداد کل مستمری بگیران اصلی سازمان تأمین اجتماعی از حدود سه میلیون و ۳۱۰ هزار نفر در سال ۹۹ با رشد ۸.۴ درصدی بیش از سه میلیون و ۵۸۸ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است و تأمین‌اجتماعی در این زمینه و تخت پوشش دادن مستمری بگیران هم سهم بیشتری نسبت به دیگر صندوق‌های بازنشستگی دارد.

بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی اکنون بدون استفاده از بودجه دولتی و با اتکا به منابع درآمدی خود حاصل از حق بیمه افراد تحت پوشش، برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان برنامه‌ریزی جدی دارد و سهم بزرگی در ارائه خدمات به نیمی از جمعیت کشور دارد.

مهمترین مساله‌ای که در اینجا مطرح است این است که شرکای اجتماعی شامل بیمه شدگان، کارفرمایان و دولت به وظایف خود در قبال این سازمان به خوبی عمل کنند تا تأمین‌اجتماعی نیز برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر و موثرتر به افراد تحت پوشش خود اقدام کند و ضمن تامین به موقع منابع در ماندگاری و پایداری سازمان نیز گام‌های موثری برداشته شود.

کد خبر: 52441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =