۱۶۰۰ ایثارگر نگران بیمه درمانی‌شان هستند

در میان سه ضلع مثلت بنیاد شهید، بیمه دی و سازمان برنامه و بودجه، قشر نجیب ایثارگر نمی‌دانند با مشکلات درمانی خود چه کنند؟

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس، هزینه‌های بالای درمان ایثارگران، آن‌ها را مستاصل و از جانب دیگر نبود دارو و یا مبلغ هنگفت تهیه آن این عزیزان را دچار نگرانی کرده است. درد هم که همچنان امان را می‌برد و خانواده‌ای را به رنج و ناراحتی دچار می‌کند.

در پی مشکلات زیادی که این روزها جامعه ایثارگری در خصوص بحث درمان با آن مواجه هستند، با عبدالرضا عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت‌وگو کردیم و علت ناهماهنگی سه ضلع بنیاد شهید، بیمه دی و سازمان برنامه و بودجه را جویا شدیم.

*عمق حساسیت وضعیت درمانی ایثارگران درک نمی‌شود

عباسپور، دلیل این ناهماهنگی را بودجه کم درمان عنوان کرد و گفت: «در صحبت‌های متعددی که با مسئولان سازمان برنامه و بودجه داشتیم به نظر می‌آید عمق حساسیت عدم پرداخت حق بیمه ایثارگران برای آنها ملموس نیست؛ چرا که با وجود درخواست‌های مکرر ما برای افزایش بودجه، جواب درست و قانع کننده‌ای به ما داده نمی‌شود.»

شرکت بیمه دی که از سال ۹۶ مسئولیت بیمه درمانی ایثارگران را بر عهده داشته در طول این مدت به همین علت نتوانسته تعهد خود را به خوبی اجرایی کند. بدهی بالای بنیاد به این شرکت، علت اصلی این موضوع عنوان می‌شود. موضوعی که باعث شد بیمه ایران نیز پس از سال‌ها، همکاری با بنیاد شهید را قطع کند و از حمایت درمانی ایثارگران سر باز زند.

معاون بهداشت بنیاد شهید می‌گوید: «ماهانه مبلغ ۵۷۰ میلیارد تومان بابت کل مخارج بنیاد پرداخت می‌شود که از این مبلغ مقدار زیادی بابت حقوق ایثارگران هزینه می‌شود. بنابراین مبلغی که باید به بیمه دی پرداخت کنیم تا تعهداتش را انجام دهد، قابل وصول نیست و به همین علت بدهی بنیاد به این شرکت بیمه روزبه‌روز در حال افزایش است.»

عباسپور می‌افزاید: این بدهی‌ها که اکنون مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است، موجب شده بیمه دی نتواند از پس مسئولیت خود به درستی بربیاید؛ چرا که این شرکت نیز منابع مالی محدودی دارد. ما در قراردادی که با این شرکت بسته‌ایم، متعهد شدیم سرانه درمانی را ابتدای هر ماه به حساب این شرکت واریز کنیم که اکنون چند ماه بدهی‌های بنیاد معوق شده است.

*مراکز درمانی در حال فسخ قرار داد هستند

نپرداختن هزینه‌های درمانی، موجب شده مراکز درمانی و پزشکانی که به جامعه ایثارگری خدمات ارائه می‌کردند، یکی پس از دیگری فسخ قرارداد کنند و این در حالی است که جانبازان ما با مشکلات عدیده‌ای مواجهند که کوچک‌ترین کم‌کاری می‌تواند وضعیت جسمی آنها را با خطرات جدی مواجه کند. پیش از این جانبازی در این خصوص به خبرگزاری فارس گفته بود: «وقتی به مراکز بیمه یا بنیاد شهید مراجعه می‌کنیم، جواب دقیقی به ما نمی‌دهند. نه حقوق بیش‌تر می‌خواهیم، نه امکانات رفاهی. فقط به ما بگویند باید از چه کسی بخواهیم مشکل ریشه‌دار دارو و درمان در بنیاد شهید حل شود؟ به بیمه دی شکایت می‌کنیم، می‌گویند ما مقصر نیستیم، بنیاد شهید بدهی‌هایش زیاد شده و بار مالی این بیمه توان ادامه همکاری با مراکز درمانی بیش‌تر را ندارد. به بنیاد می‌رویم می‌گویند بودجه تامین نشده.»

معاون بهداشت بنیاد شهید در این خصوص می‌گوید: «اکنون هزینه یک شب بستری در بخش آی‌سی‌یو، شبی ۷ تا ۱۰ میلیون تومان برای بیمار هزینه دارد و جانبازی که دچار زخم بستر شده و یا بیماری خاصی دارد، امکان صرف چنین هزینه‌هایی برایش مقدور نیست.»

*هزینه‌های هنگفت درمان ایثارگران بدون حامی!

در ادامه همین موضوع جانبازان زیادی در این مدت از هزینه‌های بالای درمان گله کردند و خواهان حل شدن این موضوع یکبار برای همیشه هستند. آنها نیز می‌گویند به بسیاری از مراکز درمانی مراجعه کردیم، اما می‌گویند دیگر با بیمه دی همکاری نمی‌کنند.

اصحاب کریمی مدیرکل درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در خصوص لغو قرارداد مراکز درمانی گفت: اگرچه بیش‌تر بیمارستان‌های دولتی طرف قرارداد بیمه دی هستند و کمتر بیمارستان دولتی وجود دارد که از سوی این شرکت لغو قرارداد شده باشد، اما با شرایط فعلی دیگر مراکز درمانی توان ادامه همکاری ندارند و لغو قرارداد می‌کنند.

وی گفت: این در شرایطی است که صد درصد هزینه‌های درمان ایثارگران در بیمارستان‌های دولتی رایگان است.

*۱۶۰۰ ایثارگر نگران بیمه درمانی‌شان هستند

بنابر این گزارش حدود ۱۶۰۰ نفر زیر پوشش بیمه دی قرار دارند و اغلب آنها جانبازان شیمیایی اعصاب و روان و قطع نخاعی هستند که به علت بالا رفتن سن‌، مشکلات دیگری نیز به بیماری‌های قبلی آنها افزوده شده که موجب نگرانی‌شان را فراهم کرده است.

همچنین طبق جامعه آماری، اگر ۹ درصد افراد سالمند دچار بیماری هستند، در جامعه ایثارگری این رقم به ۲۰ درصد می‌رسد که علاوه بر آن مشکلات بیماری خاص را نیز دارند.

کد خبر: 52442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =