کسب مهارت مسیر میانبر زندگی شایسته

معاون‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در برنامه زنده «صبح به خیر ایران» شبکه یک سیما، کسب مهارت را مسیر میانبر، برای رسیدن به زندگی شایسته عنوان کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، با اشاره به آمار  ۵۳ درصدی از عدم انتخاب رشته واجدین در کنکور سال گذشته، افزود: خوشبختانه جامعه به این سطح از آگاهی رسیده است که راهیابی به دانشگاه، تنها مسیر خوشبختی نیست و مسیرهای بهتری از جمله کسب مهارت، برای رسیدن به توانمندی و اشتغال و در نهایت زندگی شایسته وجود دارد.

وی تصریح کرد: نگاه به مهارت در خانواده ها تغییر یافته است و این سازمان برای جذب مخاطبین، در گذشته با مشکل مواجه بود؛ اما در حال حاضر، متقاضبیان مهارت آموزی در برخی از دوره های مهارتی در صف فراگیری مهارت قرار دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای با اشاره به ۱۹ گروه هدف این سازمان، اذعان داشت: سازمان، متولی ارائه ی آموزش های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی می باشد و ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی، ۵ هزار و چهارصد کارگاه آموزشی و حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد از ظرفیت های این مجموعه می باشد که با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر و گسترش چتر مهارتی به فعالیت مشغول می باشد.

 وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از متقاضیان مهارت آموزی را جوانان به ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، اظهار داشت: در برخی از رشته ها با استقبال ۹۰ درصدی از این قشر رو برو هستیم.

 حسینی نیا، با تأکید بر هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در ارائه ی آموزش های مهارتی، خاطرنشان کرد: ۴ میلیون واحد صنفی درکشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ واحد، استاد شاگردی که همان توانایی فعالیت در محیط کار واقعی نوین می باشند را دارند.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد آموزش ها محیط واقعی کار به صورت تئوری در مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه ای و ۸۰ درصد از آموزش ها به صورت عملی و تکمیلی در واحدهای کارگاهی می باشد و کارآموزان می توانند پس از گذراندن دوره و سنجش صلاحیت حرفه ای، گواهینامه های بین المللی مهارت دریافت کنند.

معاون‌وزیر کار، با اشاره به مشاغل نوظهور، اذعان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با توجه به مشاغل آینده و آینده ی مشاغل، تدوین و آموزش استانداردهای شایستگی در حوزه مشاغل نوین ونوظهور را در اولویت قرار داده است و بیش از یک هزار و ۲۳۴ استاندارد آموزش مهارتی دانش بنیان با تکیه بر آی تی طراحی و  آماده شده است.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از طرح های ارائه شده در این خصوص، طرح نخلستان ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است که متناسب با رشته آنان، بازارکاری وجود ندارد و در قالب این طرح به آنها در مدت ۶ ماه، مهارت های فناوری اطلاعات، آموزش داده می شود که در کشور ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در این زمینه وجود دارد.

حسینی نیا، در پایان با اشاره به برگزاری مسابقات ملی و جهانی مهارت، بیان داشت: آخرین مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۱۹ در در کازان روسیه برگزار شد و مقرر شده بود ۳۷ نخبه مهارتی کشور در ۳۳ رشته به مسابقات ۲۰۲۲ شانگهای چین اعزام شوند که به عدم موافقت کشور چین، نخبگان مهارتی کشور ایران در ۱۸ رشته و ۷ کشور به صورت غیرمتمرکز حضور می یابند.

وی در پایان هفته ی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای را به تمامی تلاشگران عرصه مهارت آموزی کشور تبریک گفت.

کد خبر: 52444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =