تاثیر سرمایه‌گذاری فرهنگی در کاهش تبعات تورم 

یک جامعه شناس در بیان راهکارهای ضروری مقابله با آسیب‌های اجتماعی ناشی از تورم گفت: به منظور دوری مردم از تجمل‌گرایی، مصرف‌گرایی و سوق دادن آنها به سوی «توجه به نیازهای ضروری» باید از طریق نهادهایی مانند مدرسه، دانشگاه، رسانه ملی و روزنامه‌ها فعالیت‌های ترویجی - فرهنگی صورت گیرد.

علی نوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بااشاره به اینکه تورم ناشی از فزونی تقاضا نسبت به عرضه کالاها و خدمات است در بیان تاثیر آن بر جامعه گفت: اگر به میزان نیاز مردم در بازار کالا و خدمات وجود نداشته باشد گرانی یا تورم اتفاق می افتد و با گران شدن کالاها، قدرت خرید مردم به ویژه آنهایی که درآمد ثابت دارند، کاهش می یابد و این موضوع به معنای فقیرترشدن افراد جامعه و عدم دسترسی آنها به کالاهای اساسی  مانند گوشت، مرغ، لباس، آموزش، بهداشت و سایر ضروریات زندگی است.
این مدرس دانشگاه پیامدهای عدم تامین مایحتاج زندگی افراد را زیان‌بار و جبران‌ناپذیر خواند و تصریح کرد: سلامت جسمی مردم در اثر عدم مصرف مواد غذایی ضروری تامین کننده ویتامین‌ها و پروتیین‌های بدن به خطر می افتد و کاهش قابل توجه مصرف مواد لبنیاتی و گوشتی در سال های اخیر که ناشی از گرانی‌های بی سابقه است، شاهدی بر این ادعا است.  
وی سرخوردگی و ناامیدی افراد به ویژه جوانان نسبت به آینده را یکی دیگر از پیامدها عنوان کرد و افزود: با یک محاسبه ساده می توان متوجه شد که یک جوان تا چه اندازه برای تهیه یک خودرو یا منزل و حتی لوازم اولیه برای شروع زندگی درمانده و مستاصل است گرفتاری های از این قبیل می تواند سبب نومیدی و سرخوردگی جوانان شود و یا آنها را به سمت رفتارهای انحرافی به منظور تامین نیازهای زندگی سوق دهد!
کاهش مشارکت اجتماعی 
نوری افزایش آمار خودکشی در سال‌های اخیر به ویژه در بین جوانان را از تبعات سرخوردگی دانست و گفت: گاه جوان بیکار سرخورده برای رهایی از مصایب پیش رو خودکشی را تنها گزینه ممکن تصور می کند و ناگزیر دست به خودکشی می‌زند.
این جامعه‌شناس یکی دیگر از پیامدهای تورم را  کاهش مشارکت های اجتماعی عنوان کرد و افزود:  گرانی ها توجه افراد را به زندگی شخصی خود معطوف می کند و همه برای تهیه مایحتاج زندگی خود تلاش می کنند، بنابراین فرصتی برای پرداختن به مسایل اجتماعی و کمک به دیگران یا مشارکت های اجتماعی پیدا نمی کنند و همین امر سبب کاهش روابط و پیوندها و شور و نشاط اجتماعی می‌شود و در نهایت حاصل این خودمحوری و دلزدگی اجتماعی گاه به افزایش، خشم، ناامنی، سرقت و... منجر می‌شود.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه پیامدهای تورم در سال های اخیر را می‌توان در حوزه‌های مختلف مشاهده کرد و افزود: تورم تنها دلیل بروز مسایل اجتماعی نیست اما یکی از دلایل مهم وقوع یا افزایش آمار آسیب‌هاست؛ آمارهای رسمی بیانگر افزایش نرخ طلاق، کاهش ازدواج و فرزندآوری و افزایش اعتیاد و گسترش فقر در جامعه است.
بروز آسیب‌های اجتماعی در سایه بیکاری
وی بیکاری را منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی دانست و گفت: گرانی موجود در جامعه علاوه بر کاهش رفاه عمومی، تقلیل اوقات فراغت و تفریحات سالم جسمی و روحی افراد را نیز به دنبال داشته است و همچنین در سطح کلان سبب به صرفه نبودن فعالیت های تولیدی شده است و منابع مالی از بخش تولید به سمت واسطه گری سوق پیدا کرده است و همین امر به ورشکستگی و تعطیلی مراکز تولیدی و گسترش بیکاری در جامعه منجر شده است.
این جامعه شناس عنوان کرد: افزایش فاصله طبقاتی و نابرابری های اقتصادی از دیگر پیامدهای تورم است؛ زیرا در این حالت، فقرا بیش از ثروتمندان آسیب می‌بینند.
راهکارهای اثربخش  در کاهش تبعات ناشی از تورم 
نوری در بیان راهکارهای کاهش تبعات ناشی از تورم گفت: تامین نیازهای ضروری با قیمت پایین‌تر از بازار از طریق یارانه‌های دولتی جهت حفظ سلامت جسمی و روان مردم باید در اولویت قرار گیرد و  استفاده کارآمد از ابزار مالیات برای تعدیل درآمدها؛ اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان و کمک به فقرا از طریق درآمدهای حاصل از آن بی تردید موثر خواهد بود.  
وی نقش سرمایه‌گذاری فرهنگی را در کنترل آسیب‌ها چشمگیر خواند و افزود: به منظور دوری مردم از تجمل‌گرایی، مصرف‌گرایی و سوق دادن آنها به سوی «توجه به نیازهای ضروری» باید از طریق نهادهایی مانند مدرسه، دانشگاه، رسانه ملی و روزنامه‌ها فعالیت‌های ترویجی - فرهنگی صورت گیرد و  به موازی این اقدامات اگر همبستگی اجتماعی از طریق تسهیل پیوندها و روابط اجتماعی با برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی، برگزاری کنسرت و مسابقات محلی و یادگیری های محله‌ای تقویت شود می‌توان به کاهش فشار گرانی بر زندگی مردم و تبعات گسترده اجتماعی آن امید داشت.  
کد خبر: 52462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =