مطالبه جدی دایمی‌شدن پرداخت ۷۰ درصدی هزینه خدمات توانبخشی

مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش گفـت: ابلاغیه پوشش بیمه ۷۰ درصدی خدمات توانبخشی افراد دارای معلولیت گام مثبتی است اما اثربخشی آن نیازمند دایمی شدن آن است.

سهیل معینی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با مروری بر تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت عنوان کرد: این قانون سال ۱۳۹۶ تصویب و ۱۳۹۷ ابلاغ شد اما بودجه ای برای آن پیش‌بینی نشد و تا سال ۱۳۹۸ وزارت بهداشت هیچ واکنشی نسبت به اجرای ماده ششم این قانون نشان نداد و جمعی از سمن‌ها و نمایندگان جامعه معلولان به صورت جدی پیگیر این مساله شدند.

معینی خاطرنشان کرد: ابتدا حدود ۴۰ میلیارد تومان برای اجرای این ماده قانون پیش‌بینی شد اما با  پیگیری های زیاد  این رقم به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و با کمک سازمان بهزیستی هشت خدمت به عنوان خدمات توانبخشی ستاره دار در اولویت قرار گرفت.

وی در بیان حسن ابلاغیه وزارت بهداشت تاکیدکرد: خدمات توانبخشی قابل ارایه در مراکز دولتی محدود و بعضا کیفیت بالایی ندارند. خوشبختانه تاکید این ابلاغیه بر احتساب ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی براساس تعرفه‌های مراکز غیردولتی است در این صورت افراد دارای معلولیت می‌توانند از خدمات با کیفیت‌تری نسبت به مراکز دولتی برخوردار شوند.

معینی در بیان خلاءهای این ابلاغیه بیان کرد: ابلاغیه بر پرداخت ۳۰ درصد از خدمات توانبخشی از سوی فرد دارای معلولیت تاکید دارد. با توجه به گرانی خدمات توانبخشی، پرداخت این مقدار برای افراد فاقد شغل و مستمری‌بگیر سخت است اگر بهزیستی به عنوان سازمان دولتی حامی معلولان پرداخت این میزان مبلغ را تقبل کند در کاهش دغدغه‌های فرد معلول و خانواده های آنها تاثیر چشمگیری دارد.

مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش عنوان کرد: اینکه ابلاغیه طیف گسترده‌ای از خدمات توانبخشی و یا تنها خدمات ستاره دار را شامل می‌شود و یا همچنین پرداخت تعرفه سقف مشخصی دارد یا خیر از ابهامات موردپرسش بسیاری از افراد دارای معلولیت است.

وی دایمی‌شدن اجرای ابلاغیه را مطالبه جدی معلولان خواند و افزود: خواسته افراد دارای معلولیت افزایش سقف ۷۰ درصدی بیمه خدمات توانبخشی و دایم الاجراء شدن این ابلاغیه است. گنجاندن آن در بودجه سنواتی کشور توسط دولت، بستر زمینه اجرای دقیق و مستمر آن را هموار خواهد کرد.  

معینی افزود: اگر در بودجه سالانه پیش‌بینی شود افراد دارای معلولیت دارای کد بیمه‌ای با آرامش خیال و آسودگی با می توانند با پوشش بیمه‌ای از طیف خدمات تعیین شده توانبخشی برخوردار شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین،  برقراری پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی برای افراد معلول به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازها و درخواست‌های این گروه در ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۹۶ به صورت حکم قانون و تکلیف مشخص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تأکید دولت قرار گرفته است و اخیرا براساس ابلاغیه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از این پس ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی به افراد معلول و کل خدمات مورد نیاز افراد اوتیسم در بخش‌های غیردولتی شامل بخش عمومی غیردولتی، بخش خصوصی و مراکز خدماتی خیریه از سوی سازمان‌های بیمه‌گر تحت پوشش قرار می‌گیرند.

کد خبر: 52503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =