مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، طرحی با مزایای فراوان

بر اساس تعاریف مرتبط با حوزه مهارت‌آموزی سازمان آموزش فنی و حرفه ای، یکی از روش‌های آموزش فنی و حرفه‌ای که طی آن مهارت و شایستگی‌های مورد نیاز در چارچوب استانداردهای آموزشی این سازمان هم زمان با فرایند تولید محصول و ارائه خدمت از مربی به مهارت‌آموز منتقل می‌شود در قالب طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار ارائه شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه مهم‌ترین ماموریت هدفگذاری شده سازمان فنی حرفه‌ای در راستای ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی استاندارد و موردنیاز بازار کار و تدوین استانداردهای روز آموزش مهارت تعریف شده است، اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی کار در راستای یادگیری عملی و کاربردی مهارت های شغلی نیز در این مسیر تهیه و تدوین شده است که مبنای آموزش مهارت در محیط کار همزمان با اشتغال و تولید را هدف قرار داده است.

اهداف طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار

بر اساس ویژگیهای هدفگذاری شده در ارتباط با طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی کار، یاد گیری عملی و کاربردی مهارت‌های آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباروری مهارت‌آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی، جذب نیروی کار مهار برای تولیدها و بنگاه‌های اقتصادی و کاهش هزینه‌های آموزش برای دولت و متقاضیان از جمله بازرترین اهداف مهم این طرح برشمرده است.

گفتنی است در اجرای طرح جدید مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی یا استاد شاگردی نوین، ایرادات و مسائل گذشته آن مانند دغدغه ضوابط قوانین کار و مالیات، پرداخت بیمه تامین اجتماعی، بازرسی های و دیگر موراد که عدم استقبال و بخش خصوصی را در استفاده از آن به دنبال داشت، احصاء و در شورای عالی مهارت و شورای عالی اشتغال کشور طبق دستورالعمل ها رفع مشکل شده است.

طرحی آموزش‌محور بر مبنای اشتغال مولد

طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار و مورد نیاز جامعه بویژه مشاغل خرد و خانگی  و توسعه آموزش های مهارتی و نیز برای استفاده از ظرفیت های آموزشی موجود در محیط های کارگاهی و در راستای توسعه و تنوع الگوهای آموزشی تدوین شده است.

اشتغال مولد و ایجاد فرصت های شغلی بر پایه استانداردهای مهارتی با توجه به نیاز بازار کار برای ایجاد بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل جدید در راستای کاهش نرخ بیکاری در واقع یکی از اساسی ترین بسترهای ضروری در حوزه اشتغال کشور بر مبنای آموزش مهارت است که در قالب طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار متبلور خواهد شد.

استقبال بیشتر جوانان و مردان از مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی

آمارهای مرتبط با اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد متقاضیان این طرح را جوانان دیپلمه ۲۱ تا ۳۰ ساله تشکیل می‌دهند و مردان از این طرح بیشتر استقبال کرده‌اند.

طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار به منظور تربیت و ارتقاء مهارتهای شغلی و اشتغال پذیری جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت تدوین شده است و مسئولیت اصلی اجرای این طرح در سال‌های اخیر به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بوده است.

در قالب این طرح فرصتی یک ساله در اختیار کارفرمایان قرار می گیرد تا به داوطلبان گروه سنی ۱۵ تا ۲۲ سال، مهارتهای شغلی در محیط کار را انتقال دهند و مهـارت آموزان پس از کسب دانش فنی لازم در یکی از حرفه‌های آموزشی، براساس توافق کارفرما و فرد آموزش گیرنده با ورود به یکی از بنگاههای اقتصادی خصوصی و تعاونی یا واحدهای وابسته به نیروهای مسلح  و تحت نظارت مرکز یادگیری و مطابق مقررات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، طرح دوره‌های مهارت‌آموزی را بگذرانند.

طول دوره مهارت‌آموزی در قالب این طرح حداقل ۱۲۰ روز و حداکثر ۳۶۰ روز و حداقل سن مهارت آموز ۱۵ سال است و مهارت‌آموز در طول دوره تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گرفته و دولت، هزینه بیمه مسئولیت و حوادث مشمولان را برعهده دارد. همچنین با پایان دوره مهارت‌آموزی، با برگزاری آزمون به مهارت آموزان گواهینامه اعطا می شود.

اصناف به طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار بپیوندند

معاون وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از اصناف کشور دعوت کرد تا با پیوستن به طرح " مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار" زمینه مهارت‌آموزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار جوان در کارگاه‌های صنفی تولیدی و خدماتی را فراهم کنند.

غلامحسین حسینی نیا با اعلام اینکه بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و تکمیل مراکز فنی و حرفه‌از طرف دولت در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: امروز اهمیت مهارت‌آموزی و آموزشهای فنی و حرفه ای که منجربه ایجاد مهارتهای  لازم جهت اشتغال پذیری جوانان و همه افراد جویای کار است، بر کسی پوشیده نیست.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: بی تردید تلاشهای کسانی که در جهت مهیا کردن جوانان با ارائه آموزشهای مهارتی اقدام می کنند، یک عبادت و کار مقدس است و ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افتخار داریم که شرایط اشتغال پذیری جوانان را با ارائه آموزشهای مهارتی فراهم می کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:  هم اکنون بیش از ۶۴۰ مرکز ‌آموزش دولتی با ۵۴۰۰ کارگاه را برای مهارت‌آموزی جوانان تجهیز کردیم که رایگان به جوانان آموزش می دهد و بیش از ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد هم وجود دارد که کمک موثری به توسعه چتر آموزشهای مهارتی است.

حسینی نیا با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر موضوع مهارت‌آموزی اظهار کرد: در دولت سیزدهم موضوع مهارت‌آموزی مورد تاکید شخص رئیس جمهور قرار دارد و در سفرهای هیات دولت به استانها، تصویب بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات برای تجهیز و تکمیل مراکز فنی و حرفه ای را شاهد هستیم که نوید بخش توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی برای جوانان است و در این راستا طرح های خوبی هم تهیه و اجرا شده و تلاش کردیم همه اقشار و جمعیت فعال بالای ۱۵ سال را زیر چتر آموزشهای مهارتی بیاوریم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه مدرک گرایی کاذب دردی از خانواده‌ها دوا نمی کند، از پیش بینی دوره های مهارت‌آموزی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان خبر داد و گفت: در سازمان‌ آموزش فنی و حرفه‌ای با طرح‌هایی مثل مهارت‌آموزی برای دانشجویان و طرح "نخلستان"، زمینه مهارت‌آموزی برای بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاهی را با اولویت مهارتهای دانش بنیان فراهم کرده‌ایم.

توسعه مشارکت بخش خصوصی با مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار

معاون وزیر کار تصریح کرد: برای توسعه مشارکت بخش خصوصی هم طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار را با کمک اصناف کشور آغاز کرده ایم که می تواند زمینه مهارت‌آموزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار جوان را در کارگاههای صنفی تولیدی و خدماتی فراهم کند و لذا از همه اصناف در رشته ها و تخصص‌های مختلف برای پیوستن به این طرح و نهضت ملی مهارت‌آموزی دعوت می کنیم.

وی در عین حال با اشاره به ایجاد ۱۵۰۰ مرکز جوار کارگاهی در کارخانه‌ها و مراکز تولیدی اظهار کرد: این مراکز زمینه مهارت‌آموزی هرچه بیشتر برای کارگران شاغل در این کارخانه‌ها را ایجاد می کند و امیدواریم به نقطه ای برسیم که هر کارخانه یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای را درون خود داشته باشد.

به گفته حسینی نیا، ‌ در مجموع بخش دولتی و خصوصی فنی و حرفه‌ای سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ظرفیت آموزشهای مهارتی را فراهم کرده‌اند و سال گذشته ۹۱۹ هزار نفر از کسانی که آموزش دیده و در آزمون‌های صلاحیت حرفه ای ما شرکت کرده بودند، موفق به دریافت گواهینامه بین المللی فنی و حرفه ای شدند.

کد خبر: 52506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =