درمان رایگان؛ نقطه قوت تامین‌اجتماعی

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی سقز(کردستان)، این شهرستان را مانند مرکزی در میان سایر شهرستان‌های کشور توصیف کرد که به دلیل مجاورت مکانی، بسیاری از بیمه‌شدگان برای بهره‌مندی از خدمات درمانی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند و رایگان بودن خدمات درمانی را بزرگ‌ترین نقطه قوت تامین‌اجتماعی در دسترسی مردم درمان دانست.  

دکتر مهدی نیلوفری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به ارائه خدمات این مرکز درمانی در دو بخش بستری و سرپایی، افزود: بخش‌های بستری شامل داخلی، جراحی، زنان و زایمان، کودکان، چشم‌پزشکی و ارتوپدی است. این بیمارستان ۵۲ تختخوابی است که در حال حاضر به دلیل اجرای طرح‌های توسعه و کمبود فضای فیزیکی، حدود ۴۳ تخت فعال وجود دارد.

وی اظهار کرد: همچنین بخش اورژانس با دارا بودن شش تخت فعال و زایشگاه با چهار تخت فعال سایر خدمات این مرکز را تشکیل می‌دهد. در حوزه سرپایی نیز در درمانگاه این مرکز، پزشک عمومی، متخصص داخلی، متخصص جراحی عمومی، زنان و زایمان، دندانپزشک و ماما فعالیت دارند.   

سرپرست بیمارستان سقز خدمات پاراکلینیک این بیمارستان را شامل رادیولوژی، سونوگرافی، ماموگرافی، آندوسکوپی، اسپیرومتری، آزمایشگاه و داروخانه برشمرد و گفت: در آزمایشگاه بیمارستان، بسیاری از خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌شود.

طرح توسعه بیمارستان

نیلوفری یکی از برنامه‌های مهم بیمارستان را اجرای طرح توسعه عنوان کرد و افزود: براساس این طرح، ۳ هزار و ۳۰۰ متر به فضای فیزیکی بیمارستان افزوده شده است که پس از تکمیل، تخت‌های بستری به ۶۴ تخت افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: همچنین در قالب این طرح، بخش زایشگاه ارتقا می‌یابد و LDR (بلوک‌های زایمان تک نفره) تعبیه می‌شود. بخش اورژانس نیز استانداردسازی شده و به ۱۰ تخت ارتقا می‌یابد. بخش پاتولوژی بیمارستان هم فعال شده و بازسازی ورودی‌های بیمارستان تکمیل می‌شود.

سرپرست بیمارستان سقز ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم طرح توسعه احداث بخش‌های ویژه ICU و NICU هریک با چهار تخت است. همچنین در این طرح، فضای فیزیکی بخش کودکان استانداردسازی شده و تخت‌های این بخش از ۸ به ۱۶ عدد افزایش می‌یابد. خوشبختانه با مساعدت سازمان و مدیریت درمان استان توانسته‌ایم یک دستگاه CT اسکن دیگر برای بیمارستان تهیه کنیم که ان‌شاءالله راه‌اندازی می‌شود.

نیلوفری با بیان اینکه شهرستان سقز مانند مرکزی در میان سایر شهرستان‌ها قرار گرفته است، افزود: علاوه بر مردم سقز، بسیاری از بیمه‌شدگان سایر شهرستان‌های استان مانند بانه و دیواندره و حتی استان‌های همجوار مانند بوکان و تکاب در آذربایجان غربی، به دلیل مجاورت جغرافیایی از خدمات این بیمارستان بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن این مرکز درمانی در بحث توریسم سلامت نیز فعال بوده و برخی از رشته‌های جراحی بیمارستان به ویژه جراحی چشم و آب‌مروارید با استقبال مردم کشورهای همجوار مانند عراق مواجه می‌شود و میزان مراجعه مردم کشورهای همسایه قابل توجه است.

سرپرست بیمارستان سقز گفت: یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت تامین‌اجتماعی رایگان بودن خدمات است و در نتیجه فقیرترین اقشار جامعه نیز می‌توانند بدون نیاز به پرداخت ریالی از خدمات درمانی مناسب بهره‌مند شوند.

نیلوفری با اشاره به آمار ارائه خدمات این مرکز درمانی، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ جمع بستری شدگان بیمارستان به تعداد ۶ هزار و ۴۴۶ نفر بوده است؛ این میزان در سال ۹۹ به ۴ هزار و ۲۲۹ نفر کاهش یافت که علت آن شیوع بیماری کرونا بود. اما در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵ هزار و ۷۶۰ نفر از خدمات بستری مرکز بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۸ تعداد ۳ هزار و ۴۴ مورد عمل جراحی، در سال ۱۳۹۹، ۲ هزار و ۷۹۷ مورد عمل و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳ هزار و ۴۸۹ مورد عمل جراحی در بیمارستان انجام شده است.

کادر درمان

سرپرست بیمارستان سقز این مرکز را دارای ۲۳۹ ردیف استخدامی برشمرد و افزود: از این میزان ۲۰۰ نفر شاغل و ۳۹ ردیف بلاتصدی است. همچنین در این مرکز ۱۱ پزشک عمومی، ۲۱ پزشک متخصص، ۳ دندانپزشک، ۴۴ پرستار، ۱۸ بهیار، ۵ بهدار و ۱۷ تکنسین اتاق عمل و بیهوشی مشغول به خدمت هستند.

نیلوفری اظهار کرد: با توجه به بازنشسته شدن تعدادی از همکاران در یک سال اخیر، با کمبود نیرو مواجه هستیم که با همکاری مدیریت درمان استان، درصدد جذب نیرو به صورت شرکتی یا سایر روش‌های استخدامی هستیم.

کد خبر: 52539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =