جمعینو، راهکار ایجاد تحول در گام دوم انقلاب

رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: در گام دوم انقلاب یکی از کارهایی که می‌تواند به‌عنوان حرکت تحولی مطرح شود و به کمک آن به چالش‌ها پاسخ داد، رویدادهایی نظیر جمعینو است.

به گزارش آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در مرحله نهایی رویداد حل مسئله و ایده یابی سازمان تامین اجتماعی (جمعینو) که امروز در محل سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، عنوان کرد: امروز دوستان ما رویداد بسیار مهمی را رقم زدند.

وی افزود: رویدادی که شاید بوسیله آن یا رویدادهای مشابه دیگر، آن مسیر تحولی که دنبالش بودیم را پیدا کنیم. همواره گفته‌ام که یکی از علت‌های اصلی بروز اشکال در تحول و راهبردهایی که هر سازمان پیگیری می‌کند، گسست بین حوزه کلان و حوزه‌ای است که بدنه سیستم با آن درگیر است.

موسوی گفت: تحول از منظر کلان در راهبردها ناقص متولد می‌شود و گاهی در پیاده‌سازی دچار اشکال شده و به هدف نمی‌رسد.

وی افزود: رویداد جمعینو از این منظر که یک حرکت منحصر به فرد بود، بسیار ارزشمند است. به نظر من تلاشی که دوستان انجام دادند، سبب می‌شود که دانش سازمانی در بخش‌های مختلف با یک رویکرد اجتماعی مطرح شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: در این رویداد هم وجه تخصصی و دانش آشکار که در بخش‌های مختلف کدگذاری و مستند شده است و هم بخش تجارب که دانش نهفته سازمان است، در یک روند اشتراکی و حول مسایل اصلی سازمان مطرح شد و اثرات آن را در آینده می‌توان دید.

وی تاکید کرد: جمعینو آغاز تحول با استفاده از همه ظرفیت‌های سازمان برای پاسخ به چالش‌های اساسی این مجموعه است.

موسوی درباره تفاوت‌های رویکرد جمعینو با برنامه‌های بدنه رسمی سازمان بیان کرد: چنین رویدادی فرآیندها را یک مقدار از حالت رسمی که به هر صورت در رویکرد دستوری سازمان دنبال می‌شود، خارج می‌کند.

وی افزود: این رویداد با تمرکز بر ظرفیت افراد در بخش‌های مختلف که حاصل تجربه آنها است، فرآیندها را به شکل باز برخورد مطرح می‌کند و در نهایت ایده افراد در تضارب افکار با یکدیگر، خودش را نشان داده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: از این منظر ظرفیت‌های نهفته‌ای شناسایی می‌شود که شاید در رویکردهای رسمی به آن دسترسی پیدا نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: برخی دانش را مساوی اطلاعات رسمی یا دیتاهایی که به آن دسترسی دارند، قلمدا می‌کنند در حالی که دانش تحولی جایی خود را نشان می‌دهد که این اطلاعات با درک از واقعیت و فهم درست از اطلاعات، به خروجی برسد.

خروجی جمعینو در هشت راهبرد کلان

موسوی گفت: در رویداد جمعینو بحث مداخله افراد در حل مسئله به شکل هدفمند اتفاق افتاد و خروجی آن در هشت راهبرد و مسئله کلان سازمان ترسیم شد.

وی افزود: خروجی این ایده‌ها باید در حوزه عمل خود را نشان دهد. از نکات مثبت این ایده همزمانی مطرح شدن آن با اعلام سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: این سازمان حتی اگر هیچ چالشی نداشته باشد، به قدری تنوع و گستردگی خدمات دارد که با مدیریت عادی امکان ساماندهی شرایط در آن فراهم نیست. حتما باید یک نگاه هم افزای سیستمی، تحولی و برنامه‌ای را دنبال کند.

وی با اشاره به تغییر شرایط سازمان تامین اجتماعی نسبت به یک دهه گذشته تاکید کرد: گاهی با مسایلی در حوزه ماموریتی سازمان مواجه هستیم که اگر در لحظه تصمیم نگیریم، تبدیل به چالش بزرگ می‌شود. چه برسد که برای پاسخ مسئله هم متوقف شویم.

افزایش پوشش بیمه‌ای از ۲۰ به ۷۰ درصد

موسوی گفت: اعتقاد دارم که در طول ۴۰ سال گذشته و در گام اول انقلاب، خدمات بسیار زیادی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی شکل گرفت. خروجی‌ها و مطلوبیت‌های بسیار بزرگی ذیل پرچم ایران در تحقق عدالت در حوزه رفاه و تامین اجتماعی رقم خورده است.

وی اضافه کرد: امید به زندگی در بعد از انقلاب از ۵۵ سال به ۷۵ و ۷۶ رسیده است. در حوزه ماموریتی ما، عدد پوشش بیمه‌ای از ۲۰ درصد در قبل از انقلاب به بیش از ۷۲ تا ۷۳ درصد در بعد از انقلاب رسیده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: در بهداشت و درمان زیرساخت‌های مناسبی فراهم شده است. شاخص توسعه انسانی و مولفه‌های آن قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست اما با افقی که ما در رویکرد دینی و انقلابی برای این حوزه قائل هستیم، فاصله زیاد داریم.

وی ادامه داد: در مقدمه سیاست‌های ابلاغی، از ما یک حرکت جهشی خواسته‌اند. در چنین رویدادی باید پاسخ مناسب برای این مسئله را پیدا کنیم. راه حل‌های مناسب برای نقطه زنی که در سیاست‌ها اتفاق افتاده است را در مواجهه با چنین جمعی باید یافت.

موسوی با اشاره به اینکه ۲۰ ایده برتر پذیرفته شده در جمعینو در هشت محور و مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی رهبری بوده است، بیان کرد: دستاوردی که در ذیل هدف اصلی برای من اهمیت داشت، پویایی و دغدغه سازمان نسبت به چالش‌ها است.

وی ادامه داد: اینکه از کل کشور برای حل مسایل و چالش‌های کلان سازمان افرادی ایده داشته‌اند، برای ما بسیار خوشحال کننده و مسئولیت آور است. در تمام جلسات شورای معاونین تاکید می‌کنم که باید پاسخ مسایل را از کف میدان جویا شوید.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، اقتصادی، درمان و غیره اگر به لایه‌های پایین‌تر رجوع کنیم، پاسخ خیلی از مسایل خود را می‌توانیم در این لایه‌ها پیدا کنیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به عبور ۱۴۲۳ ایده از پنجره اولیه پنج هزارتایی ایده‌ها و رسیدن به خروجی ۲۰ ایده، یادآور شد: این مسئله به مفهوم دغدغه‌مندی پرسنل سازمان است. این رویه از خروجی رویداد برای من مهمتر است.

وی افزود: ما گاهی فکر می‌کنیم نفوس و عقول در سطح کلان سازمان جمع شده است. نفوس و عقول و ظرفیت‌هایی که می‌تواند سازمان را به معنای کافی و کامل حرکت دهد و جهش و تحول ایجاد کند، در همه لایه‌ها وجود دارد اما بهره‌گیری از آن بستگی به نوع مواجهه، دعوت و استفاده از این ظرفیت‌ها در راستای پاسخ به مسایل دارد.

موسوی گفت: در گام دوم انقلاب یکی از کارهایی که می‌تواند به‌عنوان حرکت تحولی مطرح شود و به کمک آن به چالش‌ها پاسخ داد، رویدادهایی نظیر جمعینو است. می‌توانیم از ظرفیت لایه‌های مختلف سطوح مدیریتی بهره برده و برای مسایل کلان نظام با رویدادی مثل جمعی نو و ظرفیت‌های مشابه پاسخ پیدا کنیم و به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.

وی افزود: ما از ظرفیت نیروی انسانی به درستی استفاده نمی‌کنیم. منابع انسانی در درجه چندم اهمیت است. حرف حساب در سیستم هست ولی باید گوش حسابی برای شنیدن باشد. در چنین رویدادی باید حرف‌های حسابی شنیده شده و درک شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: در اندیشه دینی همواره بین تئوری و عمل پیوستگی است. به اندازه‌ای که درک درست از مسایل و واقعیات شد به همان اندازه یک فرد انقلابی باید اهل عمل باشد.

وی افزود: اگر عمل نکنیم، فایده‌ای ندارد. امتداد جمعینو را باید در بخش‌های مختلف پیگیری کنیم. نباید جمعینو در قالب ایده باقی بماند. برای خروجی غیر رسمی درست، باید جایگاه رسمی درست به‌وجود آوریم و برای عملیاتی شدن آن برنامه داشته باشیم.

موسوی فعالیت بدنه سازمان تامین اجتماعی برای ارائه ایده را یکی از نکات مثبت و نشان دهنده سلامت بدنه این سازمان اعلام کرد.

وی افزود: قابلیت‌های سازمان تامین اجتماعی در رویدادی مثل جمعینو نشان داده می‌شود. این جمع همان جمعی است که برای تحول سازمان تلاش می‌کند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تمامی ایده‌پردازان رویداد را برنده دانست و افزود: سازمان تامین اجتماعی در جمعینو به‌عنوان یک رویکرد اجتماعی برای ایجاد تحول، خوش درخشید و برنده شد. این دستاوردی است که به نظر من قابل توجه است.

کد خبر: 52559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =