حفظ آرامش؛ شرط تداوم شیر مادر

متخصص کودکان و فوق تخصص عفونی، یکی از مهمترین فواید شیر مادر را دارا بودن مقدار زیادی آنتی‌بادی موثر در سیستم ایمنی بدن نوزاد بیان کرد و لازمه استمرار داشتن توان شیردهی مادران را برخورداری از اعصابی آرام و حفظ سلامت روان آن‌ها دانست.

دکتر پرویز طباطبایی مقدم در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه شیر مادر همواره در اختیار مادر قرار دارد، افزود: در نتیجه روند تغذیه کودک به راحتی میسر می‌شود و احتیاجی به گرم‌ یا سرد شدن ندارد. مهمتر اینکه شیر مادر حاوی مقدار زیادی آنتی‌بادی است که کودک را در مقابل میکروب‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر تغذیه با شیر مادر، از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌ است و وجهی بابت آن پرداخت نمی‌شود.

عضو انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران، گفت: ثابت شده است که تمام خانم‌های دنیا می‌توانند شیردهی داشته باشند؛ اما یکی از الزامات استمرار شیردهی مادران، داشتن اعصابی راحت است و اینکه در قدیم نیز گفته می‌شد که حرص و جوش خوردن سبب خشک شدن شیر مادر می‌شود، عبارتی صحیح است که پزشکان کنونی نیز آن را باور دارند.

طباطبایی مقدم تصریح کرد: مادری که شیردهی دارد، باید از محیط زندگی آرام و امنیت روانی برخوردار باشد تا بتواند نیازهای غذایی خود و نیز کودکش را تامین کند.

وی افزود: زنان شیرده می‌توانند از تمام مواد غذایی استفاده کنند و منع مصرف مواد غذایی ندارند؛ مسئله‌ای که وجود دارد این است که باید از تمام گروه‌های غذایی، استفاده کنند تا بتوانند انواع ویتامین‌ها، املاح و ارزش‌های غذایی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

شیردهی در کرونا

استاد بازنشسته دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، با بیان اینکه مادری که مبتلا به کرونا است، می‌تواند شیر خود را به نوازد بدهد، اظهار کرد: اما بهتر است مادر، شیر دوشیده خود را به نوزادش بدهد و در برخی موارد نیز توصیه می‌شود تا شیر مادر مبتلا به کرونا پس از جوشاندن به نوزاد خورانده شود.

طباطبایی مقدم درخصوص مدت شیردهی به نوزاد، گفت: هرچقدر دوره شیردهی به نوزاد طولانی‌تر باشد فواید بهتری دارد؛ اما بهترین روش ادامه شیردهی تا دو سالگی است و به ویژه در یک سال اول، عمده غذای کودک، شیر مادر است؛ اما می‌توان پس از پنج شش ماهگی از غذاهای مکمل نیز استفاده کرد.

وی توصیه کرد:‌ تا جایی که ممکن است مادرها از شیر خود برای تغذیه نوزاد استفاده کنند؛ زیرا همواره در دسترس بوده و مواد مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند.

متخصص کودکان و فوق تخصصی عفونی، افزود: تجربه نشان داده است؛ فرزندانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، در تابستان کمتر دچار بیماری‌های اسهال و استفراغ شده و زمستان‌ها نیز کمتر دچار ذات‌الریه می‌شوند.

کد خبر: 52560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =