حمایت تسهیلاتی اشتغال‌زا از زنان سرپرست خانوار

جمعیت بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزارنفری زنان سرپرست خانوار به عنوان افرادی که علاوه بر وظایف جاری تربیت فرزندان و اداره امور خانه، به دلایل مختلف و نبود همسر در زندگی مشترک، وظیفه تامین معیشت خانوار و اداره مالی را نیز بر عهده دارند، نشان از الزام تدوین سیاستگذاری هدفمند در راستای تقویت این بخش از جامعه بخصوص در حوزه‌های مالی، اشتغال و درآمد پایدار دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، نکته اساسی و مسئله مهم در ارتباط با اشتغال زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه زمانی مطرح می‌شود که با تعریف «زنان سرپرست خانوار» مواجه می‌شویم؛ جمعیتی که علاوه بر شرایط همسان با دیگر افراد جامعه در حوزه مشکلات اقتصادی و اجتماعی، مسئولیت سرپرستی و تامین هزینه های خانوار را نیز برعهده داشته و تأمین معیشت خانواده به عنوان یکی از مسائل اصلی برای آنها در قالب یک دغدغه مطرح است.

به طور طبیعی موضوع اشتغال برای زنان سرپرست خانوار به اصلی‌ترین مسأله برای آنها تبدیل شده است و در صورت نبود فرصت‌های شغلی متناسب با شرایط زنان سرپرست خانوار در جامعه، آسیب‌های مختلفی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و حتی فروپاشی خانوادگی نیز تهدیدکننده این بخش از جامعه خواهد بود.

با توجه به اینکه زنان سرپرست خانوار از اقشار آسیب‌پذیری هستند که عدم توجه به آنها موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شود، باید این نکته را مدنظر داشت که آسیب‌پذیری زنان در برابر فقر تنها با حمایت‌های اجتماعی قابل تغییر نیست و اقداماتی مانند تضمین دسترسی زنان به منابع، تسهیلات آسان، عدالت و رفع محدودیت فعالیت‌های آنان نیز بسیار اثرگذار است.

در این راستا، نظام‌های حمایت اجتماعی باید به گونه‌ای تدوین شوند که حمایت کافی از زنان سرپرست خانوار را داشته باشد که بازرترین شیوه حمایت در خصوص این بخش از جامعه توانمندسازی آنها از لحاظ مالی و ایجاد فرصت های شغلی متناسب با شرایط زندگی آنها است.

سیر رشد جمعیتی زنان سرپرست خانوار

بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از جمعیت ۸۳ میلیون و ۷۵ هزار نفری کشور، ۵۰.۶ درصد آن را مردان و ۴۹.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهد و طبق این آمار در بازه زمانی هشت ساله ۹۰ تا ۹۸ درصد رشد جمعیت مردان بیش از زنان بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش، تعداد مردان سرپرست خانوار از ۱۸ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۲۲ میلیون نفر در رسیده و این درحالی است‌ که در این مدت، تعداد زنان سرپرست خانوار از ۲ میلیون و ۷۷۳ هزار نفر به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

این آمارها همچنین نشان می‌دهد در یک بازه زمانی هشت ساله گذشته که به‌ویژه بر اثر تحریم‌ها شرایط سخت اقتصادی بر حوزه اشتغال و تولید نیز حاکم بوده، رشد خانوارهای دارای مردان سرپرست خانوار ۲۰.۶ درصد اعلام شده است، در حالی ‌که خانوارهای دارای زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست، رشدی ۲۷ درصدی داشته است.

در چنین شرایطی میل به مردانه شدن بازار کار کشور و افزایش نرخ بیکاری در بین زنان، بر اثر شیوع کرونا در سالهای اخیر و تشدید تحریم‌های اقتصادی، تهدیدی جدی برای زنانی است که معیشت و سلامت خانوارهایی را تحت عنوان زنان سرپرست خانوار برعهده دارند.

تاکید دولت سیزدهم در توانمندسازی زنان از نظر اشتغال

دولت سیزدهم از زمان تصدی امور اجرایی در کشور در قالب سیاست‌های مختلف علاوه بر اعلام برنامه‌های حمایتی از تولید و اشتغال، توجه به حوزه زنان و اشتغال آنها و همچنین سرمایه‌گذاری در خصوص بهره‌مندی از ظرفیت‌های مشاغل خانگی و توانمندی زنان سرپرست خانوار در این بخش را مورد توجه و تأکید قرار داده است.

بر اساس اعلام معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، دولت برای پرداخت تسهیلات آسان به زنان سرپرست خانوار صندوقی را ایجاد می‌کند و نیز جهت ارائه تسهیلات آسان به این بخش از جامعه که در دهک‌های درآمدی یک تا پنج قرار دارند، طرح تشکیل «صندوق ضمانت تسهیلات لازم‌الحمایه زنان سرپرست خانوار» به دولت ارائه شده است.

ارائه خدمات تسهیلاتی به زنان سرپرست خانوار

به موجب این طرح، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط موظفند به‌ منظور ارائه خدمات حمایتی به زنان سرپرست خانوار نیازمند دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال از بانک‌های عامل، نسبت به تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار لازم‌الحمایه که در دهک‌های درآمدی یک تا پنج قرار دارند، اقدام کنند.

انسیه خزعلی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است، می‌گوید: مقرر شده این تسهیلات به افراد واجد شرایط برای انجام کارآفرینی در زمینه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی و غیره توسط بانک‌ها در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گیرد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری روز گذشته در جریان امضای تفاهم‌نامه همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، بانک رفاه کارگران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با هدف اجرای مصوبه ستاد ملی زن و خانواده با موضوع تسهیل ضمانت وام اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار، با اشاره به تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار با تصویب در جلسه ستاد ملی زن و خانواده گفت: به طور یقین تشکیل این صندوق می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال برای این بانوان شود و در آینده مشکلی برای ضمانت تسهیلات خود و فراهم شدن فرصت شغلی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار از آسیب‌پذیرترین اقشار هستند و در بسیاری از سفرهای استانی شاهدیم که این زنان به دلیل نداشتن ضامن و پشتوانه‌های مالی، از تسهیلات مرتبط با زنان سرپرست خانوار محروم هستند و یا مجبور می‌شوند در برخی موارد با مراجعه به افرادی که شایسته نیستند این ضمانت را فراهم کنند.

تامین ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای صندوق تسهیلاتی زنان سرپرست خانوار

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در نشست امضای این تفاهم نامه اظهار داشت: در حوزه رفاه اجتماعی و مقوله اشتغال، توجه به جامعه زنان سرپرست خانوار بسیار اهمیت دارد.

مهدی مسکنی با اشاره به مشکلات تامین وثیقه دریافت وام از سوی زنان سرپرست خانوار، افزود: با تامین ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه توسط بانک رفاه و با پشتوانه صندوق ضمانت توسعه تعاون، دغدغه بخشی از زنان سرپرست خانوار را برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی رفع می کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تسهیل روند رشد تولید و کارآفرینی در کشور، گفت: اهتمام ویژه ای را از سوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای اجرای این تفاهم نامه شاهد بودیم که لازم به قدردانی است.

مسکنی اجرای این طرح را مدلی موفق و قابل ارائه در سطح بین الملل عنوان کرد و اظهار داشت: حوزه رفاه اجتماعی و توجه نظام جمهوری اسلامی به خانوارهای آسیب دیده در دولت سیزدهم شاهد تحول و پویایی بوده است.

طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: قرار است با این تفاهم‌نامه، در گام اولِ مراحل اجرایی شدن تسهیل ضمانت وام اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار، مبلغ اعتبار لازم صندوق ضمانت، توسط بانک رفاه تامین شود.

لیلا زعفرانچی افزود: براساس قانون ششم توسعه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مکلف است که طرحی جامع برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را پیگیری کند و تسهیل ضمانت وام اشتغال‌زایی برای این زنان از جمله گام‌های مهم این اقدام محسوب می‌شود.

زنان سرپرست خانوار، خوش‌حسابان بانکی

اسماعیل له‌لگانی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک رفاه کارگران، نیز در این نشست با اشاره به دستور ریاست جمهوری برای حمایت از اشتغال خانگی و جهش تولید در حوزه زنان سرپرست خانوار، اظهار داشت: با توجه به خوش حسابی این بخش از مخاطبان نظام بانکی، نگرانی از بابت بازپرداخت این تسهیلات نداریم.  

کد خبر: 52561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =