گزارشی از چالش‌های مشاغل خانگی

مشکلات تامین ضامن، افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود تسهیلات برای فعالین مشاغل خانگی و طرح های اشتغال زای شهرستان کهگیلویه دلسردی ایجاد می کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از مهر، مشاغل خانگی این روزها و در شرایط سخت اقتصادی ظرفیتی برای تأمین بخشی از نیازهای زندگی محسوب می‌شود.اما روند و نحوه اعطای تسهیلات به فعالین این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد چالش‌های مختلفی را برای متقاضیان ایجاد می‌کند.

افزایش قیمت، تولید کنندگان را دلسرد کرد

در کنار قوانین تضامین که از عهده برخی از متقاضیان خارج بوده. بروکراسی‌های اداری، تورم، افزایش قیمت مواد اولیه و حمایت‌های مقطعی مشکلی بر مشکلات مشاغل خانگی است و تولید کننده را دلسرد می‌کند.

فعالین این حوزه که در زمره تولید کنندگان خرد محسوب می‌شوند با کوچک‌ترین نوسان اقتصادی و یا فشار قیمت‌ها با چالش رو به رو شده و تولید خانگی را حذف می‌کنند.

حمایت و پشتیبانی از طرح‌های مشاغل خانگی در شهرستان کهگیلویه در راستای رفع مشکلات حوزه اشتغال زایی و ظرفیتی که مغفول مانده بود، می‌تواند کمک شایانی در رفع امر بیکاری نماید.

البته یکی از عمده مشکلات حوزه مشاغل خانگی ضامن بانکی است که با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای می‌شود دغدغه ضامن و مشکلات این حوزه را رفع کرد.

اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کهگیلویه می‌تواند در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری، هنر و ورزش، ارتباطات و فن آوری فعالیت و برنامه برای دریافت کنندگان تسهیلات را در دستور کار خود قرار دهد.

متأسفانه بروکراسی اداری عاملی برای دلسردی اغلب فعالیت مشاغل خانگی در شهرستان است.

تسهیلات کافی نیست

در همین راستا یکی از دریافت کنندگان تسهیلات مشاغل  گفت: اولین طرح پرورش شتر مرغ را در شهرستان راه اندازی کردم اما به دلیل افزایش قیمت‌ها ناشی از هزینه‌های بالای نگهداری و نهاده‌های دامی روز به روز بازار کسادتر و مشکلات بیشترمی شود.

مونه دیگری از دریافت کنندگان تسهیلات که از مددجویان بهزیستی بود نیز که چند سالی است مشغول بافندگی و عروسک سازی با کیفیت بالاست گفت: به دلیل گرانی مواد خام و اولیه و همچنین نبود بازار جهت خرید متأسفانه انگیزه چندانی برای ادامه کار ندارم و دچار مشکلات روحی زیادی شده‌ام.

بر اساس این گزارش وام گیرندگان تسهیلات مشاغل خانگی مهمترین مشکلات خود را ناکافی بودن مبالغ وام‌ها، سخت گیری بانک‌ها، نبود محل و بازار مناسب برای فروش تولیدات، هزینه بالای خرید مواد اولیه و عدم حمایت مسئولین دانستند.

صدور مجوز در یک نصفه روز

در همین راستا رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کهگیلویه صدور مجوز مشاغل خانگی در اداره کار رفاه اجتماعی از ابتدا تا انتها را ظرف یک نصفه روز اعلام کرد.

سید سلیمان کریمی  افزود: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲ هزار مجوز مشاغل خانگی توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان صادر شد.

وی خاطر نشان کرد: مشاغل خانگی اغلب ثبت محور هستند و حتی بدون مراجعه به اداره کار در کافی نت‌ها می‌توان اقدام به ثبت نام نمود و در تعریف قانون مشاغل خانگی باید این مشاغل در خانه انجام شوند.

وی ادامه داد: گروهی از مشاغل خانگی نیز مجوز محورند، یعنی برای گرفتن مجوز باید به دستگاه‌های مربوطه مراجعه کنند.

کریمی تاکید کرد: مهارت افزایی و آموزش یکی از اولویت‌های اساسی در مشاغل خانگی است.

بعضی شهرستان‌ها به حق خود نمی رسند

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات مشاغل خانگی، موانع قانونی را از عمده مشکلات این اداره دانست و گفت: تأیید، تخصیص و بقیه مسائل دست مرکز استان است و بعضاً می‌بینیم برخی از شهرستان‌ها به حق خود نمی رسند.

وی در ادامه تصریح کرد: درخواست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه این است که علاوه بر سهم استانی، برش شهرستانی کهگیلویه هم مشخص شود.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه یکی از مزایای مشخص شدن برش شهرستانی را جذب درصد بالایی از افراد در بحث اشتغال و کمک به رفع بیکاری عنوان کرد.

کریمی با اشاره به بودجه وام‌های اشتغال زایی و تبصره ماده ۱۸ بیان داشت: ما بجز شهرک صنعتی «بردیان» که واحدهای فعال آن در حد انگشت شمار هستند، شهرک صنعتی و کارگاهی فعال نداریم در صورتی که افراد مختلف خواهان استفاده تسهیلات لازم جهت ایجاد کارگاه هستند.

وی گفت: می‌شود با رونق شهرک‌های صنعتی و ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید زمینه تولید و شکوفایی اقتصادی همراه با افزایش اشتغال را گسترش داد.

کریمی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران واحدهای تولیدی و صنعتی را که به دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی غیر فعال شده‌اند با استفاده از تبصره ۱۸ مورد حمایت قرار دهیم.

کریمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر امکان واگذاری تسهیلات به ۲ هزار نفر ثبت نام شده، گفت: اگر برش شهرستانی، دستگاهی و تکلیف سهمیه شهرستان مشخص شود، قطعاً برای ما هم تعداد واگذاری‌ها در سه ماهه اول معلوم و هم نظارت بهتری خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در صورتی که وام‌های اشتغال توسط یک نهاد معرفی و پرداخت شوند امکان واگذاری از جانب نهاد دیگری نیست.

کریمی با بیان اینکه ملاک ما برای پرداخت تسهیلات راه اندازی حرفه و کار است گفت: سعی بر آن است با نظارت‌های منظم جلوی انحرافات گرفته شود. و با توجه به اینکه این تسهیلات جهت اشتغال است شرعا و قانونا پرداخت و استفاده در سایر زمینه‌ها مورد اشکال است.

سقف تسهیلات را افزایش دهید

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه با توجه به مبلغ پایین این تسهیلات در سال گذشته گفت: خواهان افزایش مبلغ تا سقف قابل قبول هستیم و با افزایش عملکرد و نظارت بهتر، در نتیجه اشتغال پایدارتری را به دنبال خواهد داشت.

کریمی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تعیین یک مکان به عنوان پایلوت طرح‌های اشتغال زایی در کهگیلویه گفت: مواردی از طرح‌های اشتغال زایی در مناطق مختلف وجود دارند که فعال و پویا هستند و البته می‌توانیم این ایده را به عنوان پیشنهاد مطرح و طی برنامه‌ای برای آینده اجرایی کنیم و ما آمادگی خود برای ایجاد و رونق هر روستا یک شغل و یک محصول را داریم تا هم کمک به رونق تولید و رفع بیکاری کنیم.

وی پرداخت وام‌های اشتغال زایی را منوط به گذراندن دوره‌های آموزش عنوان کرد و گفت: ما از مراکز آموزشی می‌خواهیم که در صورت برگزاری و شرکت در دوره گواهی را صادر کنند تا از سوری سازی و انحراف وام جلوگیری و با نظارت‌ها سعی خواهیم کرد که این تسهیلات به دست کسانی برسد که قصد اشتغال زایی دارند و در واقع هر وام حداقل یک نفر را شاغل کند.

بنا بر این گزارش به نظر می‌رسد تعیین برش شهرستانی برای ارائه تسهیلات بهتر در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است.

کد خبر: 52563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =