جهت‌گیری تحول توسط مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: مطابق سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی، تحول نه‌تنها یک ضرورت بلکه تکلیف است و جهت‌گیری تحول نیز توسط مقام معظم رهبری مشخص شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، میرهاشم موسوی در اختتامیه رویداد فراخوان ایده "جمعینو" اظهار داشت: تأمین‌اجتماعی همین "جمعینو" است؛ یعنی جمعی که برای تحول در سازمان تلاش می‌کنند. مشارکت همکاران در این رویداد، نشان پویایی سازمان و دغدغه‌مندی همکاران ماست و این دلسوزی و پویایی از نتایج این رویداد هم مهم‌تر است.

وی افزود: اعتقاد دارم در گام دوم انقلاب اسلامی، با رویدادهایی مانند جمعینو، باید از ظرفیت لایه‌های مختلف سطوح مدیریتی برای حل مسائل کلان کشور و سازمان استفاده کنیم. حرف حساب در سازمان وجود دارد و تنها باید اراده و سازوکاری برای شنیدن آن‌ها داشته باشیم و چنین رویدادهایی فرصتی است برای اینکه حرف‌های حساب را درست بشنویم و درک کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: در جمعینو، تضارب آرا به شکل مطلوبی شکل گرفت و ظرفیت‌های نهفته سازمانی شناسایی شد که این قابلیت‌ها در رویکرد و در فضای رسمی کمتر دیده می‌شود. رویدادی که شاید آن مسیری را که در تحول دنبالش هستیم، باید در آن و رویدادهای مشابه پیدا کنیم. "جمعینو" حرکت منحصر به‌فردی است که دانش و تجربه سازمانی را با رویکرد اشتراکی ارائه می‌دهد.

موسوی در این برنامه که روز یکشنبه نهم مرداد در محل ساختمان مرکزی سازمان تأمین‌اجتماعی و با حضور ارائه‌دهندگان بیست ایده برتر مرحله اول، اعضای شورای سیاستگذاری رویداد و نیز معاونان و مدیران ارشد این سازمان برگزار شد، با عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران باوفایش، گفت: امیدوارم به برکت این ایام، تحول را در خودمان، سازمان و مأموریت‌های آن و هدف بزرگ دین اسلام که همان تحقق عدالت است و تحقق آن مأموریت اصلی این سازمان نیز محسوب می‌شود، ایجاد کرده و از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین اضافه کرد: در طول ۴۰ سال گام اول انقلاب اسلامی، خدمات و اقدامات خوبی در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی در کشور انجام شده است. به‌عنوان نمونه با توسعه خدمات بهداشتی و گسترش مراکز بهداشتی، امید به زندگی از ۵۵ سال در سال‌های اول انقلاب به ۷۵ سال رسیده است. پوشش بیمه‌های ‌اجتماعی از ۲۰ درصد اول انقلاب به ۷۳ درصد افزایش یافته است. دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه شاخص‌های رفاه و توسعه انسانی، قابل قیاس با شرایط قبل از انقلاب نیست؛ اما با افق مطلوب در رویکرد دینی و انقلابی‌مان فاصله زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در مقدمه سیاست‌های تأمین‌اجتماعی ابلاغی رهبری، برای پر کردن این فاصله تحول و جهش مورد تأکید قرار گرفته و چالش‌ها نقطه‌زنی شده است. ایده‌های برتر و خلاقانه که از این رویداد و رویدادهای مشابه آن به دست می‌آید، باید راه‌حل و راهکارهای مناسب برای حل این چالش‌ها را ارائه کند. مطابق این سیاست‌ها، تحول نه‌تنها یک ضرورت بلکه یک تکلیف است.

وی ادامه داد: تحولی که مستلزم استفاده از ایده‌ها در رویدادهایی مشابه جمعینو بوده و مقام معظم رهبری نیز جهت‌گیری این تحول را در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی مشخص کرده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، رویداد "جمعینو" را که طی آن ایده‌های همکاران سازمان ذیل هشت مسئله اصلی فراخوان شده و توسط نمایندگان واحدهای تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت، یک رویداد منحصر به‌فرد دانست و افزود: رویداد بسیار مهمی را همکاران عزیز ما رقم زدند؛ رویدادی که شاید آن مسیری را که در تحول دنبالش هستیم، باید در این رویداد و رویدادهای مشابه آن پیدا کنیم. "جمعینو" حرکت منحصر به‌فردی است که دانش و تجربه سازمانی را با رویکرد اشتراکی ارائه می‌دهد.

موسوی دریافت بیش از ۱۴۰۰ ایده از سوی همکاران در طول فراخوان رویداد "جمعینو" را نشان پویایی سازمان و دغدغه‌مندی همکاران دلسوز سازمان دانست و گفت: همکاران ما از سراسر کشور در این رویداد شرکت داشتند و این مایه خرسندی و درعین حال مسئولیت‌آور است. وی بیان کرد: همواره در همه جلسات شورای معاونان تأکید می‌کنم که باید پاسخ به مسائل سازمان را از لایه‌های پایین‌تر مدیریتی و کارشناسی و از همکارانی بگیریم که در بخش‌های مختلف سازمان مشغول خدمت هستند و در همین مدت هم مصادیق زیادی از ارائه راهکارهای عملی توسط همکاران سازمان داشته‌ایم که تعدادی از آن‌ها هم اجرایی شده است.

وی افزود: معتقدم این دلسوزی و دغدغه‌مندی همکاران ما حتی از خروجی نتایج این رویداد هم مهم‌تر است. ظرفیت‌هایی که می‌تواند سازمان را حرکت دهد و جهش ایجاد کند و منشاء تحول باشد، در همه لایه‌ها و سطوح سازمانی موجود است و بستگی دارد چگونه این ظرفیت‌ها را در پاسخ به مسائل سازمان احیاء کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، با اشاره به پویایی سازمان تأمین اجتماعی افزود: این دغدغه و پویایی نشان از این است که نقاط قوت سیستم منابع انسانی ما بسیار بالاتر از برخی نقاط منفی است که گاهی بزرگنمایی می‌شود. تأمین‌اجتماعی قابلیت‌های راهبردی خود را در چنین رویدادهایی به نمایش می‌گذارد. تأمین‌اجتماعی همین "جمعینو" است یعنی جمعی که برای تحول در سازمان تلاش می‌کنند. اگر کسی حرف حسابی برای تأمین‌اجتماعی دارد باید در این رویدادها خودش را نشان دهد.

وی گفت: اعتقاد دارم که در گام دوم انقلاب اسلامی، با رویدادهایی مانند جمعینو، باید از ظرفیت لایه‌های مختلف سطوح مدیریتی برای حل مسائل کلان کشور و سازمان استفاده کنیم. حرف حساب در سازمان وجود دارد و تنها باید اراده و سازوکاری برای شنیدن آن‌ها داشته باشیم و چنین رویدادهایی فرصتی است برای اینکه حرف حساب را درست بشنویم و درک کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه رویداد جمعینو آغاز تحول با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های همه بخش‌های مختلف سازمان برای پاسخ به چالش‌های اساسی تأمین‌اجتماعی است، افزود: تأمین‌اجتماعی سازمانی بزرگ و پیچیده با خدماتی گسترده است که مدیریت چنین سازمانی با روش‌های عادی مدیریتی امکانپذیر نیست و حتماً باید یک نگاه هم‌افزای سیستمی و برنامه‌ریزی دقیق، تحول را در این سازمان دنبال کرد. مسائل و چالش‌های امروز تأمین‌اجتماعی با تأمین‌اجتماعی چند سال گذشته متفاوت است. امروز با مسائلی در این سازمان مواجه می‌شویم که اگر همان لحظه در مورد آنها تصمیم‌گیری درست و سنجیده نکنیم، دچار چالش می‌شویم.

وی افزود: یکی از علت‌های اصلی شکست برنامه‌ها در سازمان‌های مختلف، گسست حوزه کلان مدیریتی و بدنه سیستم است. دانش سازمانی تنها آن بخش از اطلاعات که به صورت رسمی در اسناد و مدارک ثبت شده است، نیست و بنا داریم با استفاده از چنین رویدادهایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های منابع انسانی سازمان در ساختارهای غیررسمی، پاسخ به چالش‌ها را در فضایی متفاوت از فضای رسمی و اداری پیدا کنیم. در جمعینو، تضارب آرا به شکل مطلوبی شکل گرفت و ظرفیت‌های نهفته سازمانی شناسایی شد که این قابلیت‌ها در رویکرد و در فضای رسمی کمتر دیده می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه در اندیشه و گفتمان دینی، همواره بین تئوری و عمل پیوستگی وجود دارد، از همه مدیران و کارکنانی که در برگزاری این رویداد تلاش کردند و همچنین از همه همکارانی که در این رویداد شرکت کردند، قدردانی کرد و افزود: معاونت برنامه‌ریزی باید برای خروجی‌های غیررسمی درست و منطقی که از چنین رویدادهایی حاصل می‌شود؛ جایگاه رسمی پیش‌بینی کند تا از نتایج و دستاوردهای چنین رویدادی به شکلی ضابطه‌مند و در قالب برنامه‌های رسمی سازمانی استفاده کنیم.

دستیابی به موفقت‌های کوچک و مستمر در قالب جمعینو

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در پایان مرحله نهایی رویداد جمعینو گفت: منطق رویداد "جمعینو" دستیابی به موفقیت‌های کوچک اما مستمر است تا شاهد افزایش تدریجی امید و انگیزه در درون سازمان باشیم و به دنبال آن امید به آینده در جامعه تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی نیز افزایش یابد.

حبیب‌الله حسن‌خانلو، افزود: بیش از ۷۰۰  همکار سازمان تأمین‌اجتماعی از سراسر کشور در این رویداد مهم سازمانی مشارکت کردند و ۱۴۳۲ ایده توسط همکاران دریافت شده است که از همه این عزیزان قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: برای اجرای رویداد "جمعینو" و ارزیابی ایده‌های ثبت شده، شورای سیاستگذاری متشکل از مدیران ارشد سازمان تشکیل شد و تأکید این بود که همکاران ایده‌هایی ارائه دهند که با کمترین نیاز به تمهیدات قوانین و مقررات و ایجاد ساختار جدید و صرف هزینه، قابلیت اجرا داشته باشد و منجر به تأثیر مطلوب بر خدمت‌رسانی سازمان به جامعه هدف شود.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین گفت: همکاران سازمان تأمین‌اجتماعی از این رویداد به خوبی استقبال کردند که این امر نشان‌دهنده وجود ظرفیت بالای نیروی انسانی در سازمان است. رویداد جمعینو با دریافت ایده‌های همکاران شروع شده و مهمترین مسئله‌ای که باید با توجه و اهتمام ویژه پیگیری کنیم این است که برای پیگیری این ایده‌ها ارتباط مناسبی با ساختار سازمانی ایجاد شود تا این رویداد، اثرگذاری مطلوب داشته باشد و ایده‌های ارائه شده تا حد امکان اجرایی شوند.

حسن‌خانلو با قدردانی از برگزاری این رویداد و همچنین تجلیل از همه همکارانی که در این رویداد مشارکت کردند، افزود: پیگیری و اجرایی شدن این ایده‌ها، باعث ایجاد انگیزه بیشتر در بین همکاران می‌شود و امیدواریم با مشارکت همه همکاران، بهترین راهکارها برای ارتقای خدمات به جامعه هدف سازمان تأمین‌اجتماعی و تحقق آرمان‌های متعالی سازمان، اجرایی شود.

تفکیک بین مفاهیم مسئله و مشکل

سید محمدرضا فیاضی بروجنی، مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در مراسم معرفی برگزیدگان نهایی رویداد جمعینو گفت: متخصصان حوزه روش تحقیق، معمولاً بین مفهوم "مسئله" و مفهوم "مشکل"، تفکیکی قائل هستند. "مشکل" یک وضعیت یا یک حس کلی نامطلوب است نسبت به وضعیت فعلی که در اکثر موارد به ارائه راهکار نمی‌انجامد و شاخص‌مند هم نیست؛ مانند بیماری که می‌داند ناخوش است ولی دقیقاً نمی‌داند که این ناخوشی ناظر به چه شاخص‌هایی است و چگونه باید آن را درمان کرد.

وی افزود: اما در مقام طرح “مسئله" علاوه بر اینکه مانند یک پزشک بر اساس مواردی مثل ضربان و فشار و وضعیت تنفس، تبیین شاخص‌مندی از وضعیت موجود داریم؛ تخمینی شاخص‌مند از وضعیت مطلوب نیز ارائه می‌شود تا نهایتاً از میان راهکارهای مختلفی که می‌تواند ما را از وضع موجود به وضع مطلوب برساند؛ بهینه‌ترین راهکار انتخاب شود.

دبیر رویداد جمعینو با بیان اینکه در بیشتر موارد در جایگاه طرح مشکل و ماقبل طرح مسئله متوقف می‌شویم، گفت: رویداد "جمعینو" به دنبال ایده‌هایی بود که به مرحله طرح مسئله و ارائه راهکار رسیده باشند و تنها به ذکر مشکل اکتفا نکنند. مدیریت دانش در کشور ما و به‌ویژه در سازمان‌های دولتی کمتر مورد توجه قرار گرفته و اگر هم در جایی مورد توجه بوده تنها به تاریخ شفاهی به نقل از مدیران محدود شده و کمتر به مدیریت دانش و تجربه کارکنان توجه شده‌است. رویداد جمعینو که ذیل هشت مسئله اصلی طراحی و اجرا شد، در پی استفاده از ظرفیت عظیم دانشی و تجارب کارکنان سازمان برای حل مسائل است. برگزاری رویداد جمعینو گام نخستی است از یک حرکت تحولی که نباید به یک مقطع زمانی خاص محدود شود و امیدواریم با تعریف فرایندهای لازم به طور مستمر و نظام‌مند از ایده‌ها و گنجینه دانش و تجربه منابع انسانی سازمان استفاده شود.

گفتنی است فراخوان ایده در رویداد جمعینو در هفته تأمین‌اجتماعی و در میان همکاران سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شد و در بازه یک هفته‌ای رویداد، بیش از ۱۴۰۰ ایده ذیل هشت محور موضوعی دریافت شد. سایت ویژه‌ رویداد در این مدت بیش از ۱۱ هزار بازدیدکننده یکتا داشت و در مرحله ارزیابی نیز، هیئت داورانی متشکل از ۱۸ نفر از کارشناسان و نمایندگان واحدهای مختلف سازمان تأمین‌اجتماعی، تمامی ایده‌ها را از منظر تخصصی مورد ارزیابی قرار دادند تا نهایتاً ۲۰ ایده برگزیده به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

ارائه‌دهندگان ایده‌های منتخب مرحله اول این رویداد؛ در روز شنبه هشتم مرداد در برنامه‌ هدایت و تکمیل ایده‌ها با حضور کارشناسان واحدهای تخصصی سازمان ایده‌های خود را طرح کردند تا متناسب با سوابق موضوع در سازمان و نیز راهنمایی‌های کارشناسان حوزه‌های تخصصی، در صورت نیاز ایده خود را تکمیل و آماده ارائه کنند. در روز دوم مرحله نهایی این رویداد، ۲۰ ایده‌ برگزیده مرحله نخست در حضور اعضای شورای سیاستگذاری رویداد شامل حبیب‌الله حسن‌خانلو قائم‌مقام سازمان تأمین‌اجتماعی، علی حیدری نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و امیرمنصور برقعی رئیس هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی و همچنین معاونان و مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی، ایده‌های خود را طرح کردند و در نهایت براساس امتیازهای هیئت داوران، ضمن تجلیل از بیست ایده منتخب، پنج نفر به شرح زیر به عنوان نفرات و ایده‌های برتر این رویداد معرفی شدند:

نفر اول- محسن مسعودی از طبس

نفرات دوم (مشترک) - علیرضا غلامی از بوشهر و حسن سعادت‌پور از بیرجند

نفرات سوم (مشترک) - فاطمه صفی‌پور از اهواز، فیروزه ملکی از اصفهان

همچنین در پایان این رویداد، میاق‌نامه‌ای با محوریت سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، ابلاغی مقام معظم رهبری، توسط مدیرعامل سازمان و سایر مدیران ارشد امضا شد و تعدادی از کلیدواژه‌های محوری این سیاست در قالب طرحی نمادین، مورد تأکید قرار گرفت.

کد خبر: 52577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =