تامین‌اجتماعی در مدار تحول درمان

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی ۱۷ شهریور آبادان (خوزستان) با توجه به کمبود برخی از اقلام دارویی در کشور، تامین داروهای مورد نیاز بیماران را در این مرکز با اتخاذ تمهیدات مناسب، میسر دانست و با اشاره به احداث ساختمان جدید بیمارستان، ضمن تشریح چالش‌های مدیریتی این مرکز در وضعیت کنونی، از تسریع عملیات ساخت‌وساز بیمارستان خبر داد که پس از تکمیل، تحول شگرفی در راستای خدمات درمانی ایجاد می‌شود.

دکتر هدایت‌اله عبدی‌زاده در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین افزود: تمامی داروها براساس فارماکوپه دارویی سازمان و براساس درخواست پزشکان، فراهم می‌شود؛ اما با توجه به کمبود برخی از اقلام دارویی در بازار که محدودیت‌های فرا بیمارستانی به شمار می‌رود، تهیه داروها به راحتی میسر نیست که خوشبختانه در این مرکز با به‌ کارگیری تمهیدات مناسب، دسترسی به داروهای کمیاب فراهم شده و مشکلات دارویی رفع می‌شود.

وی در خصوص اجرای طرح هتلینگ بیمارستان در این مرکز، اظهار کرد: این بیمارستان در دوره اول اجرای طرح به دلیل اختصاص بودجه کافی، موفق به اجرای ۹۵ درصد برنامه‌ها با بهترین عملکرد شد. اما در دوره‌های بعد، باوجود نیازسنجی به دلیل احداث بیمارستان جدید، بودجه‌ای در قالب اجرای هتلینگ به مرکز اختصاص داده نشد و بودجه تخصیص یافته در راستای برنامه عملیاتی و تعمیرات اساسی انجام شد که در این زمینه نیز بیش از ۹۰ درصد بودجه‌ها جذب و عملیاتی شده است.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان گفت: همچنین تجهیزات این مرکز نیز مناسب است و مشکل قابل توجه‌ای در این زمینه وجود ندارد؛ به ویژه اینکه در بیمارستان جدید، تمام تجهیزات به‌ طور کامل در نظر گرفته شده است و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک با همت ستاد مرکزی سازمان و مدیریت درمان استان، راه‌اندازی می‌شود.  

عبدی‌زاده با بیان اینکه بیمارستان در زمینه استانداردهای اعتباربخشی حائز رتبه درجه یک شده است، تصریح کرد: این مرکز با وجود داشتن قدمت زیاد، از آغاز ارزیابی اعتباربخشی همواره رتبه درجه یک را کسب کرده است.

وی یکی از مهمترین مسائل این مرکز را جذب پزشکان متخصص عنوان کرد و افزود: در حال حاضر برای پرداخت حقوق به متخصصان سقف تعیین شده است که این مسئله با درنظر گرفتن عدم استقبال متخصصان برای حضور در شهرهای بد آب‌وهوا و کم‌برخوردار، سبب شده است تا امکان استفاده از تمام ظرفیت همکاران متخصص که در شهر اقامت دارند، براساس این دستورالعمل میسر نشود و بیمه‌شدگان از برخی خدمات  به ویژه در حوزه تخصص زنان و زایمان محروم شوند.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان اظهار کرد: درخواست انتقال یا بازنشستگی پیش از موعد کارکنان نیز مزید بر علت شده و بر کمبود نیروهای متخصص افزوده است؛ این درحالی است که نگه‌داشت پرسنل و پزشکان به دلیل نداشتن امتیازات خاص مناطق محروم و کم‌برخوردار و نبود امکانات رفاهی مناسب نسبت به سایر ارگان‌ها نظیر شرکت نفت و دانشگاه، بسیار دشوار است.

عبدی‌زاده گفت: علاوه بر کادر درمان در حوزه پشتیبانی نیز کمبود نیروی انسانی وجود دارد که شامل خدمات، نگهبان، امور اداری مالی، تاسیسات، لندری و ... می‌شود. برای رفع این کمبود برنامه‌ریزی لازم به عمل آمده است که در حال پی‌گیری هستیم.

وی یکی دیگر از مسائل این مرکز درمانی را عدم تخصیص برخی بودجه‌ها و مجوزهای توسعه‌ بیمارستان عنوان کرد و ادامه داد : وجود سایه سنگین بیمارستان جدید در دست احداث، سبب شده است تا امکان پی‌گیری برخی مسائل کنونی بیمارستان فراهم نشود. خوشبختانه پس از تاخیر دو ساله، با همت مدیر عامل سازمان و پی‌گیری همکاران ستاد مرکزی و مدیریت درمان، از مهر سال ۱۴۰۰ عملیات احداث بیمارستان با سرعت مطلوب آغاز شده و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک تحویل داده می‌شود.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بیمارستان در نقطه صفر مرزی و دوری از شهر در صورت انتقال، حفظ و نگه‌داری سرمایه‌های موجود مانند ابنیه، تاسیسات، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، تصویربرداری، اداری، مالی و ... نیاز به برنامه‌ریزی و اتخاذ تمهیدات مناسب خواهد داشت که باید چاره‌سازی شود.

عبدی‌زاده نابسامان بودن اطراف بیمارستان و وجود نخاله‌های ساختمانی و نامطلوب بودن خدمات شهری در منطقه را علی‌رغم پی‌گیری‌های مکرر و انجام مکاتبات لازم، همچنان پابرجا بیان کرد.

کد خبر: 52583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =