تعدیل نیروی کاری معلولین خلاف قانون است

رییس اداره بهزیستی شهرقدس از اختصاص وام 100 میلیونی به مددجویانی که اشتغالزایی داشته باشند خبرداد و گفت: تعدیل نیروی کاری افراد دارای معلولیت خلاف قانون است و سازمان نیز به این موضوع مطالبه داشته و با اعتبارات و حمایت کمی نسبت به معلولین در جامعه مواجه هستیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس، حمزه صالحی رییس اداره بهزیستی شهرقدس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراکز مثبت زندگی حدود دو سال است که تاسیس شده و پیش از این به صورت کلینیک‌های مددکاری و مجتمع‌های خدماتی بهزیستی خدمت رسانی در حوزه‌هایی مانند زنان و خانواده و توانبخشی فعالیت می‌کردند و با توجه به نقص‌هایی که در نوع خدمات دهی وجود داشت پس از پایش اقدام به در دسترس شدن و محله محوری شد تا رضایتمندی مردم افزایش یابد و اکنون ۴ مرکز خدمات مثبت زندگی که حدود هزار و ۹۰۰ پرونده را رسیدگی کرده و پیگیر امور مددکاران و بازدیدها هستند خدمت رسانی می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۸۰۰ مددجو تحت پوشش بهزیستی شهرقدس هستند و نسبت به سال‌های گذشته تعداد مددکاران افزایش یافت.

رییس اداره بهزیستی شهرقدس در خصوص بیمه مددجویان افزود: بیمه سلامت در دسترس همه است و بیمه تامین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار طبق مصوبه مجلس در دسترس بوده و بیمه خویش فرمایی شاغلین نیز هر سه ماه یکبار طبق گزارش عملکرد بیمه شده، بازپرداخت انجام می‌شود.

وی در ارتباط با توانمندسازی معلولین گفت: حدود ۱۵ میلیارد تومان وام خوداشتغالی در اختیار بهزیستی قرار گرفته که تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با بهره ۴ درصد وام به مددجویانی که اشتغالزایی داشته باشند داده می‌شود و این افراد باید مهارت لازم را کسب کرده و مدرک فنی و حرفه‌ای داشته باشند.

صالحی ادامه داد: افراد تحت پوشش بهزیستی رغبت کمتری به شغل دارند که این موضوع به دلیل معلولیت، تغییر فرهنگ و نوع نگاه مردم به اشتغال است و باید این فرهنگ را برای عموم مردم جا انداخت که شغل فقط پشت میز نشستن نیست و شرکت‌هایی هستند که با معرفی ۴۵ شغل به بهزیستی درخواست نیروی انسانی کرده‌اند و از پذیرش مددجویان بهزیستی و زنان سرپرست خانوار استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بهزیستی با فنی و حرفه‌ای کشور افزود: طبق این تفاهم نامه بهزیستی می‌تواند مرکز فنی و حرفه‌ای در جوار خود تاسیس کند و مهارت آموزی به توانخواهان ارائه دهد و برنامه‌ریزی و مجوزهای آن در شهرقدس در حال انجام بوده که با دریافت آن بهزیستی می‌تواند مدرک فنی و حرفه‌ای را صادر و ساماندهی در اشتغال ایجاد کند.

کودکان کار، کودکی را باید یاد بگیرند 

رئیس اداره بهزیستی شهرقدس در خصوص کودکان کار گفت: شهرستان قدس نسبت به برخی شهرستان‌ها در حوزه کودکان کار وضعیت مطلوب‌تری داشته و بسیاری از این افراد ساکن این شهر نبوده و از شهرهای دیگر به این منطقه منتقل می‌شوند که برای ساماندهی کودکان کار از مردم تقاضامندیم که به آنها کمک نکنند چراکه به ازای هر مبلغی که به آنها پرداخت می‌شود تبعاتی برای زندگی و آینده شان ایجاد خواهد کرد و برای دوره بزرگسالی اثرات سوئی همراه خواهد داشت و بهتر است آنها را به بهزیستی ارجاع دهند تا با مراکزی که هماهنگ شده کودکی را یاد بگیرند و در تحقق این امر نیازمند همکاری مردم با بهزیستی هستیم.

وی در ارتباط با غیرفعال بودن برخی از انجمن‌های تحت پوشش بهزیستی خاطر نشان کرد: بعضی از انجمن‌ها پروانه فعالیت را تمدید نکرده اما پیگیر هستیم که انجمن‌هایی که در شهرستان وجود نداشته یا غیرفعال بودند را فعال کرده چرا که معلولین توانمند بسیاری در شهرقدس وجود داشته که به دلیل هزینه‌های بالای اجاره امکان فعالیت ندارند و باید مسوولین شهری و شهرداری این زمینه را ایجاد کنند تا فضای فعالیت برای انجمن‌ها بهبود و افزایش یابد.

صالحی به ساماندهی معتادین متجاهر اشاره کرد و گفت: معتادینی که سرپناه ندارند توسط نیروی انتظامی با دستور قضایی جمع‌آوری می‌شوند و به کمپ طبق ماده ۱۶ انتقال می‌یابند و پس از بهبودی کامل و یکسال پاکی با توجه به درخواست و معرفی آنها، برای هر دو دسته ماده ۱۵ و ۱۶ وام خوداشتغالی اختصاص یافته و می‌توانند به مراکز شغلی معرفی شوند.

صفوف طولانی مستمری بگیران بهزیستی

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۶۰ مدل خدمات ویژه توسط بهزیستی انجام شده که اعتبارات اختصاص یافته در حوزه معلولین کم بوده و موجب صفوف طولانی پرداخت هزینه‌های معلولین می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس ظرفیت‌ها افراد تحت پوشش با شرایط خاص مستمری دریافت می‌کنند و به مرور زمان و حوادثی که اتفاق می‌افتد و تبعات آن به بهزیستی وارد می‌شود، اعتباری به بهزیستی اضافه نمی‌شود و درحال حاضر حدود هزار و ۹۰۰  خانواده مستمری بگیر داشته که بیش از هزار خانوار پشت نوبتی و معطل تامین اعتبار از سازمان بهزیستی کشور، وزارت رفاه و مصوبات مجلس و دولت هستند که پس از تامین اعتبار تقدیم مددجویان خواهد شد.

رییس اداره بهزیستی شهرقدس در خصوص تعدیل نیروهای کاری و با تجربه معلولین با توجه به جذبی که طبق قانون باید انجام شود، افزود: تعدیل نیروی کاری معلولین خلاف قانون است و سازمان نیز به این موضوع مطالبه داشته و تخلفات متعددی از سوی سایر ادارات نسبت به بهزیستی وجود دارد و با اعتبارات و حمایت کمی از معلولین در جامعه مواجه هستیم.

وی به ودیعه مسکن سالانه مددجویان اشاره کرد و گفت: مسکن مهر در شهرقدس نداریم و باید برای مسکن ملی و میزان سهم آورده با توجه به توانایی مالی مددجویان فکر اساسی شود.

کد خبر: 52595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =