مشکلات اجرای قانون «سهمیه استخدام ۳ درصدی معلولان» در دستگاه‌ها

باتوجه به اینکه بررسی‌های آموزش و پرورش در زمینه آزمون استخدامی انجام شده است و نتایج پذیرفته شدگان نهایی در روزهای پیش‌رو از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود، ‌ معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ابراز امیدواری کرد که این بار این وزارتخانه قانون سهمیه سه درصدی استخدام معلولان را به طور کامل اجرا کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا،  اصغر کاظمی با اشاره به روند تخصیص سهمیه سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت در دستگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها بیان کرد: در ابتدا برای تعیین سهمیه، جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های دارای سهمیه استخدامی، سازمان اداری استخدامی، معاونت توانبخشی و نیروی انسانی سازمان بهزیستی کشور برگزار می‌شود که در این جلسه مشخص می‌شود چه شغل محل‌هایی برای افراد دارای معلولیت انتخاب شود و پس از آن سهمیه سه درصد براساس وجود دانش آموخته در شهر و استان موردنظر تعیین شده و در دفترچه آزمون به صورت ستاره‌دار مشخص می‌شود.  

وی افزود: برخی اوقات دستگاه‌های دولتی طی یک سال آزمونی برگزار نمی‌کنند. از سوی دیگر نیز مشکلی که وجود دارد این است که همه دستگاه‌ها همزمان با یکدیگر آزمونی برگزار نمی‌کنند که ظرفیت خوب سه درصدی در همه رشته‌ها داشته باشیم و تعداد محدود است. از طرفی دیگر دستگاه‌ها آزمون برگزار می‌کنند و ما رشته‌هایی که معلولان امکان شرکت دارند را با تفاهم سازمان برگزارکننده و سازمان اداری استخدامی مشخص می‌کنیم، اما فردی در آن رشته شرکت نمی‌کند.

کاظمی یادآور شد: از دیگر مشکلات این است که فرد دارای معلولیت گزینه آزاد را اشتباه انتخاب می‌کنند و یا حد نصاب را کسب نمی‌کنند که منجر به اعتراض می‌شود و یا شرایط آنان خارج از ضوابط سازمان استخدامی مانند سن و مدرک و یا مغایرت رشته تحصیلی است‌ که البته این موارد مربوط به فرد متقاضی است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: گاهی اوقات نیز افراد دارای معلولیت در رشته‌ای شرکت ‌می‌کنند و سازمان دو تا سه برابر سهمیه، داوطلب پذیرش می‌کند و سپس افراد را از میان آنها گزینش می‌کند. در آن جلسه باید نماینده سازمان بهزیستی حضور داشته باشد تا مبادا فرد را به ناحق حذف کنند. بسیاری اوقات سازمان بهزیستی را از زمان برگزاری جلسه مطلع نمی‌کنند و به ناحق افراد دارای معلولیت را رد می‌کنند. تجربه نشان داده حضور نماینده سازمان اثرات روانی مثبت فراوانی بر روحیه افراد دارای معلولیت دارد.

کاظمی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ آزمون استخدامی برای جذب سه درصد سهمیه استخدامی برگزار نشده است، گفت: در سال ۹۹ نیز از ۱۳۰۵ سهمیه تعیین شده برای جذب افراد دارای معلولیت با دستگاه‌های اجرایی کشور، ۵۰۷ نفر پذیرفته شده نهایی بودند.

وی معتقد است که امتیاز قانون سهمیه سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت این است که این سه درصد ذخیره خواهد شد و در صورتی که در سالی از آن سهمیه استفاده نشود، ظرفیت باقی مانده در سال بعد ذخیره خواهد شد.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ نیز ۹ دستگاه آزمون اداری و استخدامی برگزار کرده‌اند و افراد دارای معلولیت می‌توانند از سهمیه خود استفاده کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر اینکه «دولت مکلف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، ‌پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، ‌ شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور ‌استفاده می‌کنند به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد» گفت: ما عملکرد تمامی دستگاه‌ها را در زمینه اجرای قانون رصد می‌کنیم و شاید تنها ماده‌ای که دستگاه‌ها به خوبی به آن عمل می‌کنند، همین موضوع سهمیه سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت باشد.  

کاظمی در ادامه به عملکرد وزارت آموزش و پرورش در اجرای سهمیه سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت در این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای قانون مذکور توسط وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی در حال مذاکره با این وزارتخانه است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که سازمان بهزیستی درخصوص عملکرد وزارت آموزش و پرورش در اجرای سهمیه سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت چه پیگیری‌هایی انجام داده است؟، تصریح کرد: ما سال‌ها به طور پراکنده با این وزارتخانه رایزنی کرده‌ایم. در این دوره جدید قصد داریم نظرات را تجمیع کنیم و در این راستا با استان‌ها مکاتبه شده است. در همین زمینه سازمان بهزیستی بعد از تجمیع مشکلات قرار است به صورت موردی مشکلات خود را با وزارت آموزش و پرورش برطرف کند.

کد خبر: 52597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =