افزایش مرخصی زایمان بانوان دغدغه‌ای که تعیین تکلیف شد

مرخصی زایمان یکی از مزایای مادران شاغل است که در دوره‌های گذشته به تمام بانوان باردار شاغل تعلق می‌گرفت اما مهمترین موضوع مدت زمان استفاده از این مرخصی بود که اکنون توسط سازمان تأمین‌اجتماعی افزایش زمان آن هم تعیین تکلیف شد.

به گزارش آتیه آنلاین، تا سال‌های گذشته مدت استفاده از مرخصی زایمان فقط ۶ ماه بود و این مدت زمان برای بانوان شاغل بسیار دارای اهمیت بود که افزایش یابد، رایزنی و مکاتبات فراوانی برای افزایش مرخصی از ۶ به ۹ ماه انجام شد اما هربار به دلایلی فقط برخی از بانوان می‌توانستند از ۹ ماه آن بهره‌مند شوند.

دوره مدیریت جدید عزم این را داشت تا این دوره مرخصی که با سایر مرخصی‌ها هم تفاوت دارد و به‌عنوان سابقه کاری فرد حساب می‌شود را با وجود بار مالی که برای سازمان تأمین‌اجتماعی دارد برای تشویق به فرزندآوری و تحکیم بنیان خانواده، اجرایی کند.

دوران مرخصی براساس قانون دارای مزایایی است که هنگام مرخصی زایمان به بانوان شاغل در این دوره عیدی، سنوات، حقوق و دستمزد نیز تعلق می‌گیرد، البته این موضوع دارای شرایطی است که زنان شاغلی که یک سال پیش از زایمان خود حداقل ۶۰ روز سابقه پرداخت بیمه داشته باشند، امکان استفاده از مرخصی زایمان را دارند.

با این وجود در سال ۱۴۰۰ مدیریت سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری به شعب این سازمان در سراسر کشور اجرای مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه را ابلاغ کرد تا بانوان شاغل بتوانند از این مزیت استفاده کنند.

همچنین براساس مصوبه هیات وزیران بار مالی ناشی از افزایش مدت مرخصی زایمان در لوایح بودجه سنواتی و یا لحاظ کردن به عنوان دیون دولت پیش‌بینی شد، به همین منظور بیمه‌شدگان زن با ارائه درخواست در سامانه خدمات غیرحضوری و بارگذاری مدارک و مستندات مربوطه شامل تصویر شناسنامه مادر، گواهی ولادت یا شناسنامه فرزند و گواهی پزشک ذیربط، می‌توانند در صورت تمایل از افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه بهره‌مند شوند.

پرداخت حقوق ۹ ماه مرخصی زایمان طبق قوانین تأمین‌اجتماعی

سازمان تأمین‌اجتماعی برای حمایت از بانوان شاغل، تشویق به فرزندآوری و حمایت از خانواده اعلام کرد که مدت مرخصی زایمان برای تمام زنان بیمه‌شده شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که دارای رابطه مزدبگیری با کارفرما هستند، ۹ ماه است و حقوق این ایام، مطابق قوانین و مقررات از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی قابل پرداخت است.

همچنین غرامت دستمزد ایام بارداری در مدت مرخصی زایمان زنان بیمه‌شده از سوی این سازمان به بیمه‌شدگان زن شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که دارای رابطه مزدبگیری با کارفرما باشند، پرداخت می‌شود و میزان آن، معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه هر بیمه‌شده است.

به موجب ماده ۶۷ قانون تأمین‌اجتماعی، بیمه‌شدگان زن که ظرف یک سال قبل از زایمان، سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز کار را داشته باشند، می‌توانند به شرط عدم اشتغال به‌کار و مزدبگیری، از کمک ایام بارداری استفاده کنند. ضمن آنکه بیمه شده باید در تاریخ شروع استراحت، مشغول به کار بوده و یا در مرخصی ‌استحقاقی باشد.

همچنین به موجب بند (الف) ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴ مهر  ۱۴۰۰ مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط به ۹ ماه تمام تعیین شده و در صورت درخواست مادر تا دو ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده است. مرخصی مزبور برای تولد دوقلو و بیشتر، ۱۲ ماه است.

بانوان شاغل محدودیتی برای استفاده از مرخصی زایمان ندارند

طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی، محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از مرخصی زایمان برای زنان بیمه‌شده وجود ندارد و بابت هر زایمان در صورت احراز شرایط قانونی، قابل پرداخت است. بیمه‌شدگان مشمول این مقررات می‌توانند حداکثر دو ماه از مدت مرخصی بارداری را قبل از تاریخ زایمان استفاده کنند.

براساس این قانون، در صورت ابتلای بیمه‌شده به بیماری‌هایی که سلامت جنین یا مادر را تهدید می‌کند، متقاضیان می‌توانند با ارائه گواهی پزشک متخصص و تأیید شورای پزشکی، در دوره بارداری از غرامت دستمزد ایام بیماری و مازاد بر استراحت زایمان استفاده کنند. همچنین کمک هزینه بارداری از اولین روز شروع استراحت، محاسبه و پرداخت می‌شود و مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری، جزو سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان زن محسوب می‌شود.

به‌منظور تسهیل در پرداخت مرخصی زایمان به مادران و عدم مراجعه آنان به واحدهای اجرایی، امکان ارائه درخواست و بارگذاری مستندات و مدارک مربوطه از طریق مراجعه به درگاه غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir فراهم شده است. برای استفاده از مرخصی زایمان لازم است تصویر صفحه اول و صفحه مشخصات نوزاد مندرج در شناسنامه مادر و گواهی پزشک متخصص در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی بارگذاری شود.

مبلغ مرخصی زایمان در گذشته دو یا سه ماه یک بار و بعضا یک جا و بعد از اتمام مرخصی زایمان پرداخت می‌شد اما  براساس دستورالعمل صادره در شهریور ماه ۱۴۰۰ واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی مکلف به پرداخت ماهانه مرخصی زایمان شده‌اند و به منظور سهولت در صدور و پرداخت اسناد مرخصی زایمان به صورت ماهانه، کارتابل اسناد بارداری در سامانه مربوطه ایجاد شده است.

پرداخت ۹۲۶ میلیارد تومان هزینه مرخصی زایمان در سال ۱۴۰۰

همچنین با راه‌اندازی سرویس غیرحضوری اخذ درخواست مرخصی زایمان، اتصال به سامانه ثبت احوال جهت اخذ اطلاعات نوزاد، هوشمندسازی سیستم مربوطه، حذف فرآیند مربوط به معرفی به‌کار و استعلام وضعیت، فرآیند ارائه خدمت مذکور تسهیل شده و طبق هماهنگی به‌عمل آمده با بانک رفاه کارگران، اسناد ارسالی به بانک مذکور به‌صورت برخط و آنی پرداخت می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، در سال ۱۴۰۰ با صدور بیش از ۲۳۴ هزار سند، مبلغ ۹۲۶ میلیارد تومان بابت مرخصی زایمان به بیمه‌شدگان زن تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده و با توجه به راه‌اندازی سرویس غیرحضوری پرداخت مرخصی زایمان از مهرماه ۱۴۰۰، حدود ۹۰ درصد از درخواست‌های مربوط به دریافت مرخصی زایمان به‌صورت اینترنتی به واحدهای اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال شده است.

افزایش مرخصی زایمان برای ترویج فرهنگ فرزندآوری

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی گفت: افزایش مرخصی زایمان بیمه‌شدگان از ۶ ماه به ۹ ماه، گام مهمی در زمینه حمایت از خانواده و ترویج فرهنگ فرزندآوری بوده و هر اقدامی در راستای تقویت خانواده و افزایش جمعیت، باید از جانب دستگاه‌های مسئول مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در زمینه جمعیت، نیازمند کار اساسی بوده و امروز یکی از راهبردهای دشمن برای تضعیف ما تمرکز بر مسئله جمعیت است. در این شرایط، کسانی که در زمینه ترویج فرزندآوری و افزایش جمعیت فعالیت می‌کنند، در حال کاری جهادی و تلاش برای افزایش اقتدار ملی هستند. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: در سازمان تأمین‌اجتماعی افزایش دوره مرخصی زایمان به ۹ ماه گام مهمی در زمینه تحکیم خانواده است و هر اقدام و اصلاحی که در راستای تقویت خانواده و افزایش جمعیت قابل انجام باشد را باید مورد توجه قرار دهیم. سایر دستگاه‌ها نیز باید در این زمینه فعال‌تر شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه جمعیت، وظایف دستگاه‌های مسئول در این حوزه را سنگین‌تر کرده است، افزود: در حوزه تأمین‌اجتماعی، افزایش جمعیت فعال کشور منجر به زندگی بهتر و رفاه مطلوب‌تر برای کشور خواهد بود و مولدسازی و کیفی‌سازی جمعیت نیز از عوامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت حمایت از خانواده برای سازمان تأمین‌اجتماعی

سازمان تأمین‌اجتماعی با وجود تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت فراوانی که در قبال ۴۵ میلیون بیمه شده دارد در راستای ترویج فرهنگ فرزندآوری و تشویق خانواده‌ها به افزایش جمعیت هم تلاش جدی دارد تا در راستای کمک به سیاست‌های جمعیتی کشور نیز کمکی کرده باشد.

پرداخت هزینه‌های مربوط به مرخصی زایمان یکی از تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان تحت پوشش است تا با این اقدام نشان دهد در تمام شرایط برای کمک به سیاست‌های ابلاغی کشور همیشه پای کار بوده و این بار اهمیت دادن به موضوع خانواده و فرزندآوری را در دستور کار خود قرار داده است.

با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ سازمان تأمین اجتماعی در یک فقره از تعهدات خود حدود یک‌هزار میلیارد تومان برای مرخصی زایمان پرداخت کرده نشان دهنده اهمیت داشتن مساله تحکیم بنیان خانواده و موضوع افزایش جمعیت در کشور از سوی این سازمان است تا از این طریق بانوان شاغل را نیز حمایت کند.

سازمان تأمین اجتماعی که ۵۳ درصد از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد خدمات هجده‌گانه به بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان خود ارائه می‌دهد، این خدمات در قالب تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت بدون استفاده از منابع دولتی و تنها با استفاده از منابع حق بیمه به افراد تحت پوشش ارائه داده می‌شود.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 52600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =