اجرای بیش از ۹۵ درصدی طرح نسخه الکترونیک و پرونده سلامت

رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای پرونده الکترونیک سلامت و نسخه‌نویسی آنلاین در گام اول هوشمند سازی حوزه سلامت بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد از پروژه نسخه‌نویسی آنلاین و پرونده الکترونیک سلامت اجرا شده است و می‌توان گفت اولین گام در هوشمندسازی حوزه بهداشت و درمان در کشور برداشته شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر امین بیگلرخانی با تأکید بر به‌کارگیری فناوری روز دنیا در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان بیان کرد: باید بتوانیم از فناوری روز دنیا و هوشمند سازی مرکز بهداشتی و درمانی برای آرامش و تسهیل خدمت‌رسانی به مردم بهره ببریم تا سطح سلامتی مردم افزایش یابد.

وی با اشاره به رشد و گسترش فناوری در دهه اخیر در حوزه‌های مختلف سلامت در دنیا، بیان کرد: فناوری در دهه گذشته رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است و در برخی از کشورهای توسعه‌یافته بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی هوشمند شده‌اند.

رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، در ادامه بیان کرد: استفاده از بستر فناوری و هوشمند سازی مراکز درمانی باعث ایجاد آرامش و تسهیل در روند خدمت‌رسانی به مردم می‌شود و باید در این مسیر گام‌های محکمی برداریم و حوزه سلامت را به سمت هوشمند سازی و استفاده از فناوری حرکت دهیم.

بیگلرخانی با اشاره به اجرای پرونده الکترونیک سلامت و نسخه‌نویسی آنلاین در گام اول هوشمند سازی حوزه سلامت بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد از پروژه نسخه‌نویسی آنلاین و پرونده الکترونیک سلامت اجرا شده است و می‌توان گفت اولین گام در هوشمندسازی حوزه بهداشت و درمان در کشور برداشته شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در نظر دارد به سمت یکپارچه‌سازی سامانه‌های مختلف بیمارستانی و مانیتورینگ بیماران در همه مراکز بهداشتی و درمانی کشور حرکت کند.

در این جلسه نمونه‌هایی از تحقیقات و تجارب مشابه در سایر کشورها به بحث گذاشته شده و یک نمونه از بومی‌سازی سازوکار بیمارستان هوشمند با همکاری دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارائه شد.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به گسترش فناوری اطلاعات در دنیا در حوزه متاورس و هوش مصنوعی اظهار کرد: در برخی از کشورهای توسعه‌یافته در حوزه مشاوره‌های بهداشتی و درمانی دنیای متاورس و هوش مصنوعی وارد شده است و خدمات بسیار خوبی در حال ارائه است که در آینده چندان دور باید در این مسیر حرکت کنیم.

وی در پایان بیان کرد: الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای کنترل علائم حیاتی، افزایش سرعت ارسال و دریافت اطلاعات، انجام فرایندهای تشخیصی نظیر رادیولوژی و سونوگرافی و جواب آزمایش‌ها و مواردی از این قبیل بسیار کمک‌کننده خواهند بود.

در ادامه دکترعلی‌اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اعلام این موضوع که کشور در اجرای هوشمند سازی فرایندها و سازمان‌ها در ابتدای کار نبوده و تجارب ارزنده‌ای در سایر دستگاه‌ها در دست بهره‌برداری قرار دارد، آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت همکاری گسترده با وزارت بهداشت را اعلام کرد.

دکتر واعظی رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و خدمات تعالی بالینی وزارت بهداشت نیز ضمن قدردانی از زحمات مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت برای پیشبرد نظام سلامت الکترونیک، به بیان تجارب وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه بیمارستان هوشمند پرداخت که نمونه اول بیمارستان هوشمند در مشهد مقدس توسط وزیر بهداشت افتتاح شده است.

وی در ادامه خواستار تهیه اطلاعات تکمیلی طرح بیمارستان هوشمند اجرایی توسط دانشگاه صنعتی شیراز و تعاملات بیشتر با متولیان حوزه درمان برای شناسایی بهینه فرایندهای موردنیاز کادر درمان شد.

کد خبر: 52606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =