غربالگری «تنبلی چشم» کودکان ۳ تا ۶ ساله مناطق محروم

رییس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که در سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ کودک غربالگری بینایی شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، علی محمد قادری در مراسم امضای تفاهم نامه ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم و انجام حمایتهای درمانی و تامین کمک هزینه خرید عینک برای کودکان ۳ تا ۶ سال مناطق کم برخوردار کشور میان بنیاد پانزده خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: بنیاد ۱۵ خرداد و اعضای هیات مدیره آن با نگاه جامعی که دارند در سطوح متنوع پیشگیری وارد شده اند و سازمان‌های دولتی را حمایت می‌کنند.  

وی با اشاره به اینکه در این آیین  قصد داریم موضوع غربالگری تنبلی چشم را در مناطق محروم در بازه سنی کودکان ۳ تا ۶ سال تحت پوشش قرار دهیم تا افراد مشکوک به تنبلی چشم یا موضوعات اولیه سطح تشخیص غربالگری در مناطق محروم را پوشش صد در درصدی داشته باشیم، گفت: البته این آگاه سازی عمومی برنامه‌ای است که از دهه ۷۰ در سازمان شروع شده و در این طرح در سال گذشته ۲  میلیون و ۸۰۰ کودک غربالگری بینایی شدند.  

وی افزود: خروجی این طرح با کارهای حداقلی مثل تهیه عینک و ارجاع به متخصصین امر موجب می‌شود که فرزندان این مرز و بوم مشکل بینایی شان حل شود.  

در ادامه این مراسم همچنین جعفریان، عضو هیات مدیره بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز بیان کرد: هزینه پیشگیری از معلولیتها در بیشترین مقدار قریب به یک صدم هزینه‌های موردنیاز برای رتق و فتق نیازهای یک معلول است؛ آن هم درباره معلولیتهای پرهزینه‌ای برای فرد مثل نابینایی یا معلولیتهایی که اختلالات گسترده در فرد ایجاد می‌کند.  

وی افزود: طبیعی است در چنین رویکردی انرژی و توان مضاعفی باید برای پیشگیری صرف کرد.  

جعفریان با بیان اینکه بنیاد ۱۵ خرداد در دوره جدید فعالیت خود سلامت کودک ۰ تا ۱۵ سال را جزو ماموریتهای اصلی خود قرار داده است، افزود: در فرآیند اجرای بهتر آمبیلوپی در کشور فراتر از سازمان بهزیستی، وزارت رفاه و ستاد اجرایی حضرت امام به حضور تمام دستگاه‌های کشور نیاز است چرا که این غربالگری بسیار مهم است و اگر حتی یک کودک از این موضوع در کشور بی بهره باقی بماند و به عارضه نابینایی دچار شود هزینه آن صدها برابر و هزاران برابر در طول عمر انسانی خواهد بود.

علیان زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام نیز گفت: در حوزه سلامت اجتماعی اتفاقات خوبی رقم خورده و ما در سال قبل تفاهمات خوبی با نهادهای اجتماعی در انجمنها و تشکلها و در سطح نظام بانکی کشور داشتیم و امسال هم در راستای برنامه ریزیها و تکالیف درج شده بنیاد در سال ۱۴۰۱، تفاهماتی با سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش و فدراسیون ورزش دانش آموزی خواهیم داشت.  

وی افزود: امید است که با تفاهمی که امروز در حوزه غربالگری تنبلی چشم و مداخلات بعدی که با محوریت سازمان بهزیستی صورت می‌گیرد و بنیاد ۱۵ خرداد حمایتهای لازم را خواهد داشت، بتوانیم از آسیبهای جدی که در آینده ممکن است گریبان گیر فرزندان وطن شود پیشگیری کنیم.

کد خبر: 52634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =