کارفرمایان از بکارگیری اتباع بیگانه غیر مجاز در لرستان جدا خوددرای کنند

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت : کارفرمایان با توجه به آمار بیکاری در استان از بکارگیری اتباع غیرمجاز اتباع خارجی در واحدهای اقتصادی جدا خودداری کنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان لرستان علی جهانی با بیان اینکه گاهی اوقات برخی شرکتها و پیمانکاران با توجه به عدم پرداخت بیمه و همچنین دستمزد پایین اقدام به اشتغال اتباع بیگانه غیر مجاز می کنند، اظهار داشت : در شرایطی که با آمار بالای بیکاری فارغ التحصیلان و افراد جویای کار در استان روبرو هستیم، شایسته نیست کارفرمایان و پیمانکاران اقدام به استخدام نیروی کار خارجی غیر مجاز کنند که بیشتر اوقات با مشکلات و چالشهایی برای خود و این اتباع مواجه می شوند.

وی به حوادثی که برای اتباع بیگانه غیر مجاز در کشور و در لرستان اتفاق افتاد و منجر به فوت آنها گردید، تصریح کرد : تبعات این حوادث بر عهده کارفرمایانی است که غیر قانونی این افراد را بکار گیری می کنند که برابر قانون ضمن برخورد قاطع و جریمه آنان به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم می شوند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان به پیامداهای بکار گرفتن اتباع بیگانه غیر مجاز در واحدهای اقتصادی استان هشدار داد و گفت : بر اساس بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیرمجاز استفاده و یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به ۵ برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می‌شود.

جهانی در ادامه افزود : این اداره کل با همکاری دفاتر مشاوره و کاریابی های غیر دولتی و سایر نهادهای اجرایی استان به ویژه مراکز آموزش فنی و حرفه ای آمادگی لازم را برای فراهم نمودن انواع فرصتهای شغلی دارند و  کارفرمایان بخش خصوصی، مؤسسات دولتی و پیمانکاران فعال در بخشهای مختلف می توانند با مراجعه به ادارات کار  و یا مراکز کاریابی نیروی کار خود را درخواست کرده و در صورت ضرورت و در موارد خاص از نیروی کار خارجی قانونی و دارنده کارت کار معتبر با هماهنگی این اداره کل استفاده نمایند.

وی به بازرسی و شناسایی اتباع بیگانه غیر مجاز در لرستان اشاره کرد و اظهار کرد : در چهار ماهه نخست سالجاری بازرسان کار ۲۸۴ بازرسی از واحدهای اقتصادی در سطح استان انجام دادند که منجر به شناسایی ۱۰۲ تبعه غیر مجاز شد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه تعداد ۶ کارفرما متخلف در این زمینه به مراجع قضایی استان معرفی شده است، خاطر نشان کرد :با همکاری و هماهنگی نیروی انتظامی ۳۹ مورد گشت مشترک با بازرسان کار این اداره کل در چهار ماهه نخست امسال انجام شد و زمینه اخراج اتباع بیگانه غیر مجازی که در واحدهای اقتصادی مشغول بکار بودند فراهم شد.

جهانی رفع مشکل بیکاری جوانان و ایجاد فرصت های شغلی و همچنین صیانت از نیروی کار شاغل در کارگاه های استان را مهمترین اولویت این اداره کل عنوان کرد و گفت : در چهار ماهه نخست امسال ۲۰ برگه جریمه با مبلغ بیش از ۲۶ میلیارد ریال برای کارفرمایانی که از تبعه بیگانه غیر مجاز استفاده کردند صادر شد و تعداد ۶۴ نفر از جوانان جویای کار در استان جایگزین این اتباع بیگانه در واحدهای اقتصادی شدند.

وی بیان داشت : شناسایی و گشت های مشترک در طول شبانه روز و بازرسی های شبانه از واحدهای اقتصادی و پیمانکاران در سطح استان در دستور کار این اداره کل قرار گرفته تا از مشکلات و چالشهای پیش رو در بکار گیری افراد بیگانه غیر مجاز جلوگیری شود.

کد خبر: 52642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =