توسعه فن‌آوری و تکنولوژی در صنایع لوازم خانگی با حضور دانش بنیان‌ها

با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به‌عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب، توجه به این شرکت‌های دانش بنیان در صنایع مادر کشور از اهمیت بسزایی برخودار است، در این زمینه صنعت لوازم خانگی که از یک طرف بستر بسیار مناسبی برای افزایش اشتغالزایی دارد و از طرف دیگر می تواند صادرات محور باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان می توان در وهله اول میزان تولید انواع لوازم خانگی را افزایش داد و در وهله دوم نیز با توجه به اینکه تکنولوژی روز در این صنعت روز به روز ارتقاء می‌یابد، دانش بنیان‌ها می‌توانند زمینه بهبود دانش و تکنولوژی را در صنایع لوازم خانگی کشور فراهم آوردند.

حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان در صنایع لوازم خانگی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین افتتاح مرکز نوآوری و شتاب‌دهی در یکی از برندهای لوازم‌خانگی، در مورد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در صنایع لوازم خانگی گفته است: این معاونت برای داخلی سازی آن دسته از تجهیزات و موادی که از خارج از کشور وارد می‌شوند آمادگی داشته و در راستای توسعه نوآوری، انواع وام و تسهیلات به ویژه وام صندوق توسعه ملی، وام صندوق پژوهش و فناوری، فراهم کردن زمینه ارتباط با دانشگاه ها، پارک‌های علم و فناوری و شتاب دهنده‌ها کمک خواهیم کرد.

ستاری گفت: توسعه صنعت یخچال‌سازی، علاوه بر توسعه R&D (تحقیق و توسعه) واحدها و افزایش بودجه ها در این مسیر، نیازمند باز کردن پای استارتاپ‌ها و جوانان به این حوزه است تا نوآوری به تولید محصول تزریق شود. این درحالیست که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از داخلی‌سازی در این صنعت حمایت می‌کند،  از سویی امروز یکی از مشکلات اصلی صنایع لوازم خانگی تولید کمپرسور است که در دیگر صنایع نیز کاربرد دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: تاکنون سه برند ایرانی توانستند مرکز نوآوری در مجموعه خود به‌ویژه با همکاری دانشگاه‌ها ایجاد کنند که به‌خصوص هماهنگ کردن خانه های ایرانی با فرهنگ ایرانی با محصولات مدرن روز را در دستور کار دارند. از سویی طراحی لوازم‌خانگی ایرانی می‌تواند بر مبنای فرهنگ ایرانی برای محصولات مدرن و روز اتفاق بیافتد.

استفاده از دانش بنیان ها کلید افزایش صادرات

ایجاد مراکز نوآوری با پشتیبانی شرکت های دانش بنیان در صنعت لوازم‌خانگی به عنوان یکی از صنایع پیشران، ۱۰۰ درصد الزامی است، زیرا با توجه به مطرح بودن اقتصاد بدون نفت، بحث صادرات لوازم‌ خانگی جایگاه و اهمیت بسیار ویژه ای پیدا کرده است.

از سویی برای داشتن صادرات پایدار در این حوزه، وجود مراکز نوآوری و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت. این درحالیست که فاصله  محصولات لوازم‌خانگی ایرانی در مباحث پایه با محصولات روز جهان چشمگیر نیست، بلکه تفاوت اصلی آن‌ها را در یک سری آپشن‌ها و امکانات، استفاده از مواد فناور، تکنولوژی نانو و...، است، بنابراین این خلا و فاصله، با ایجاد مراکز نوآور و ورود شرکت‌های دانش بنیان به این مراکز، قابل کم شدن است، زیرا پتانسیل‌های لازم در این زمینه در کشورمان وجود دارد.

حمایت شستا از ورود دانش‌بنیان‌ها در صنایع لوازم خانگی

محسن محمدی مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تأمین در نشست خبری با اشاره به اینکه بهره‌وری هزینه تمام شده محصولات را در زیرمجموعه‌های شستا، کاهش داد، گفت: دانش‌بنیان‌ها، با استفاده از ظرفیت داخلی خط تولید زیرمجموعه‌های شرکت پارس را بهینه کرده‌اند و از دانش‌بنیان‌های حوزه کمپرسور برای تولید کولرگازی و یخچال پارس دعوت به همکاری کرد.

محمدی درباره حمایت‌های صنعتی از احیا مجدد صنایع اظهار داشت: ما با حمایت از ارج سعی کردیم که این برند که به نمادی از شکست در حوزه تبدیل مبدل شده بود دوباره به تولید برگردد که این نشان داد مشارکت مؤثر امکان بازگشت این تولیدات به کشور را فراهم خواهد کرد و امروز شاهد هستیم که تولیدات پارس هم امسال در مقایسه با سال قبل افزایش یابد و تمام تلاش برای احیای این صنایع در اولویت کاری ما قرار دارد.

وی تأکید کرد: نکته‌ای که مهم است این صنایع با استفاده از ظرفیت‌های داخلی گسترش می‌یابند و خطوط تولید این شرکت‌های صنعتی با استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در حال تکمیل است که هم اکنون نیز از چند شرکت دانش‌بنیان برای اصلاح ظاهر محصولات و بازارپسند کردن آنها دعوت شده تا محصولات به‌روز باشند و قطعات وارداتی هم داخلی سازی شوند.

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تأمین افزود: شستا از شرکت‌های دانش بنیانی که می‌توانند طرح‌هایی را در زمینه کمپرسور و مصرف بهینه ارائه دهند دعوت می‌کند تا در این زمینه با ما همکاری داشته باشند تا مردم بتوانند باکیفیت و مصرف کمتر برندهای یخچال پارس را در خانه‌های خود استفاده کنند.

به گفته محمدی، در سال جاری شرکت‌های زیرمجموعه شستا تولید کولرگازی‌های کم‌مصرف و ماشین ظرف‌شویی را نیز آغاز خواهند کرد که در این زمینه هم مایل هستیم در زمینه طراحی و اجرا یک قرارداد برد، برد را با شرکت‌های دانش‌بنیان ببندیم تا همکاری دوطرفه تجربه و ظرفیت‌ها در اختیار سایر تولیدکنندگان نیز قرار بگیرد.

قیمت‌گذاری رقابتی پای دانش بنیان‌ها را به صنعت لوازم خانگی بیشتر باز می کند

در حال حاضر یکی از معضلات جدی صنایع کشور، قیمت‌گذاری دستوری است، که باعث شده شرکت های تولیدی با مشکلات زیادی در این باره مواجه شوند، در همین رابطه جعفر قادری نایب‌رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس با بیان این‌که قیمت‌گذاری بر محصولات لوازم خانگی، انگیزه تولیدکننده را از بین می‌برد، گفت: زمانی که تولیدکننده وارد بازار می‌شود مجبور است کیفیت خود را افزایش دهد و رقابت تضمین‌کننده کیفیت است.

وی با یادآوری این‌که "حدود ۵۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی در کشور داریم"، اضافه کرد: به‌دلیل حجم تقاضا در کشور و رقابت بین تولیدکنندگان؛ افزون بر افزایش کیفیت محصولات، قیمت‌ها نیز رقابتی خواهد شد.

قادری متذکر شد: باید مسیری که در صنایع نظامی و هوا ـ فضا طی شده است در بخش لوازم خانگی دنبال شود و شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی به‌سمت دانش‌بنیان شدن یا استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بروند.

مهم‌ترین چالش صنعت لوازم خانگی

حضور شرکت‌های دانش بنیان در صنعت لوازم خانگی نیازمند تعامل و همراهی بازیگران توانمند در این حوزه است، بر این اساس اصلی‌ترین بازیگر این میدان، برندهای بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور هستند. ارتباط دهندگان این دو حوزه نیز بازیگران مهمی هستند که باید به این بخش ورود کنند. بنابراین حضور این سه بازیگر در کنار یکدیگر، بازی نوآوری را در صنعت لوازم خانگی شکل می‌دهد، در این میان وظیفه دولت، ایجاد زمینه لازم برای شکل‌گیری این بازی نوآورانه است.

این درحالیست که تکامل زنجیره نوآوری صنعت لوازم خانگی ایران به کمک نوآوری دانش‌بنیان‌ها شکل خواهد گرفت، از سویی مهم‌ترین چالش صنعت لوازم خانگی این است که بخشی از زنجیره نوآوری این حوزه هنوز کامل نشده است.

البته ذکر این نکته ضروری است که شرکت های دانش بنیان به عنوان حلقه واسط میان دانشگاه‌ها و صنایع، باید بتوانند پیوندی مستقیم میان صنایع و دانشگاه برقرار کنند، هرچند این کار دشوار است، اما امری ممکن است که باید پیگیری شود، تا به ثمر بنشیند.

کد خبر: 52668

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =