رضایت بیمه‌شدگان؛ اولویت تامین‌اجتماعی

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی شهید مصطفی خمینی(ره) بهبهان (خوزستان)، در تشریح وضعیت تامین دارو برای بیماران در دو بخش بستری و سرپایی، ضمن اشاره به چالش‌های فعلی، پیشنهاداتی را برای بهبود روند امور ارائه کرد و رضایت بیمه‌شدگان را در دسترسی رایگان به خدمات درمانی و دارویی، اولویت تامین‌اجتماعی دانست.  

دکتر مصطفی ولی‌پور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه خدمات درمانی تامین‌اجتماعی اقدامی ارزشمند در راستای ایفای رسالت این نهاد در قبول ریسک‌های زندگی افراد تحت پوشش به شمار می‌رود، افزود: داروهای مورد نیاز بیماران در این مرکز از طریق دو داروخانه سرپایی و بستری ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: داروخانه بستری در شیفت‌ صبح و داروخانه سرپایی به صورت تمام وقت فعال است؛ پیش از این خدمات داروخانه سرپایی تا ۸ شب ادامه داشت، اما با توجه به تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی مدیریت درمان استان، درحال حاضر این داروخانه بدون تغییر نیروی انسانی تا ۱۲ شب فعالیت دارد.

رئیس بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) بهبهان گفت: هرچند افزایش ساعت کاری داروخانه اقدامی موثر در راستای رضایت بیمه‌شدگان به شمار می‌رود که اولویت نیز همین اصل است؛ اما عدم جایگزینی نیروی انسانی، سبب خستگی و فرسودگی کارکنان می‌شود و می‌تواند اشتباهات دارویی، لیبل‌گذاری یا عدم امکان دقت در پرونده بیماران را به دنبال داشته باشد.

ولی‌پور تصریح کرد: اقلام دارویی در این دو داروخانه با توجه به درخواست پزشکان و پس از تطبیق با فارماکوپه دارویی تامین‌اجتماعی فراهم می‌شود. باید توجه داشت؛ برخی از داروها به ویژه نسل جدید اقلام مصرفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های چشمی، دیابت و ... به دلیل عدم پوشش بیمه تامین‌اجتماعی از سوی بیمارستان تهیه نمی‌شود و این مسئله سبب بروز نارضایتی بیمه‌پردازان به ویژه اقشار کم درآمد و بازنشسته شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل حوزه داروخانه سرپایی را کمبود فضای مناسب و عدم امکان قفسه‌بندی بهینه داروها تشکیل می‌دهد. این مسئله سبب کاهش حجم دارو و ملزومات فضاگیر از قبیل محلول‌های انفوزیون تزریقی در داروخانه می‌شود.

رئیس بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) بهبهان با بیان اینکه تامین داروی بیماران بستری از طریق داروخانه بستری و انبارک‌های موجود در بخش‌های بیمارستان انجام می‌شود، افزود: هر بخش بیمارستان دارای انبارکی است که دارو و ملزومات در ساعات شبانه‌روز از این انبارک‌ها فراهم شده و کسری موجودی این انبارک‌ها به صورت روزانه از داروخانه بستری جبران می‌شود.

ولی‌پور اظهار کرد: عواملی مانند تعدد انبارک‌ها، تعدد دارو و ملزومات و نیز تعدد مصرف‌ کننده‌ها، سبب افزایش ریسک خطاهای دارویی می‌شود. از سوی دیگر نگه‌داری دارو و ملزومات در هر بخش مستلزم به کار بستن تمهیداتی مانند کنترل دما و رطوبت، کنترل تاریخ انقضا، تفکیک داروهای پرخطر و ... است و وجود یک مسئول فنی، ریسک بروز خطا و هدررفت اقلام را افزایش می‌دهد.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود برای کاهش احتمال بروز خطا و نیز کاهش هزینه، خدمات داروخانه بستری به صورت شبانه‌روزی و توزیع دارو و ملزومات بستری به صورت نایلون‌دوز (به صورت جداگانه برای هر بیمار در هر شیفت در کیسه مخصوص بیمار) درنظر گرفته شود.

رئیس بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) بهبهان تصریح کرد: جهت اجرای این طرح، نیاز به تامین نیروی داروساز، نیروی نسخه‌پیچ برای تمامی شیفت‌ها، تامین فضای مناسب و وسیع برای قفسه‌بندی و فضای استراحت و سیستم‌های نرم‌افزاری جهت انبارداری وجود دارد. به طور حتم این برنامه، صرفه‌جویی مصرف دارو، کاهش هدررفت دارو و ملزومات، کاهش خطاهای دارویی، کاهش هزینه‌های قفسه‌بندی، اقلام مورد نیاز یخچال، کولر و ... در تمامی بخش‌ها را در پی خواهد داشت.

ملزومات مصرفی

ولی‌پور تهیه ملزومات مصرفی پزشکی با کیفیت و مطابق با استانداردهای سازمان را از دیگر اقدامات این مرکز درمانی برشمرد و با اشاره به چالش‌های این حوزه، ادامه داد: برای جلوگیری از خرید برخی از ملزومات که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، پیشنهاد می‌شود به جای درنظر گرفتن سامانه‌های متعدد جهت خرید، با یکسان‌سازی قیمت‌ها و مشخص کردن کالاهای شرکت‌ها و نیز با توجه به سقف تعهد بیمه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی خرید ملزومات انجام شود.

ارتقای هتلینگ

وی با اشاره به اجرای طرح ارتقای هتلینگ بیمارستان، افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ درصد برنامه‌های این طرح منطبق با قرارداد و تفاهم‌نامه مربوطه، عملیاتی شده است که می‌توان به خرید تمامی تجهیزات مندرج در تفاهم‌نامه از جمله تخت‌های بیمارستانی، کنسول‌ها، زنگ احضار پرستار و ... اشاره کرد.

رئیس بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) بهبهان اظهار کرد: همچنین خرید تجهیزات نظافتی از قبیل ترالی مکانیز حمل زباله، کف‌شوی اتوماتیک و ترالی نظافت، خرید تجهیزات سرمایشی مانند چیلر و هوارسان‌ها و اجرای ساندویچ پنل و خرید تجهیزات آشپزخانه از قبیل هیتر و ماشین ظرفشویی نیز از دیگر اقدامات بوده است.

ولی‌پور گفت: از دیگر موارد اجرای این طرح می‌توان به بهسازی فضاهای درمانی شامل بهسازی فضای بخش زنان، تعویض تمامی پنجره‌ها و دوجداره کردن آن‌ها، تعویض درب‌های اتاق بیماران، نصب هندریل‌ها و ایجاد رمپ در ورودی بیمارستان‌ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: احداث درمانگاه تخصصی با توجه به قدمت بیمارستان، بهسازی فیزیکی بخش‌های اطفال، جراحی و داخلی، زیباسازی فضای لابی‌های بیمارستان، تعویض درب‌های ورودی بخش‌ها و اتوماتیک کردن آن‌ها، نورپردازی خوب بخش‌ها و پیشنهاد بهسازی و توسعه فضای فیزیکی اورژانس از دیگر اقدامات اجرای این طرح بوده است.

رئیس بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) بهبهان با بیان اینکه بیمارستان در زمینه استانداردهای اعتباربخشی حائز رتبه یک شده است، درخصوص مهمترین مسائل پیش‌روی این مرکز، افزود: کمبود نیروی انسانی در حوزه درمانی و پشتیبانی و تبدیل وضعیت نیروهای انسانی بدون رضایت عملکرد نیروهای مذکور و بعضا حذف ردیف‌های بیمارستان برای نیروهای فوق از جمله این مسائل است.

ولی‌پور اظهار کرد: همچنین در بازنگری چارت نیروی انسانی به واحدهای پشتیبانی اداری مالی و پاراکلینیک توجه‌ای نشده و نیز تفاوت پرداخت‌های دانشگاه علوم‌پزشکی و سازمان سبب عدم تمایل نیروهای کادر درمان نسبت به جذب در مراکز تامین‌اجتماعی و انصراف نیروهای جدید شده است. از سوی دیگر با مسئله عدم پرداخت فوق‌العاده ویژه به نیروهای اداری مالی و پشتیبانی نیز مواجه هستیم.

کد خبر: 52670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =