پرداخت کامل «هزینه عینک» به کودکان ۳ تا ۶ سال مناطق کم برخوردار کشور

بنابر اظهارات سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، ضریب نفوذ خدمت غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال به حدود ۹۰ درصد رسیده است. از آنجایی که هر کودک ۳ تا ۶ سال، طی این بازه زمانی ۳ بار معاینه می‌شود لذا از زمان آغاز فعالیت طرح غربالگری بینایی تاکنون، ۶۰ میلیون مورد غربالگری بینایی انجام شده که منجر به شناسایی ۳۶۰ هزار کودک آمبلیوپ شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا،  فاطمه عباسی با اشاره به اجرای برنامه غربالگری که از دهه ۷۰ توسط سازمان بهزیستی در سطح کشور اجرا می‌شود و با بیان اینکه شناسایی کودکان دارای مشکلات بینایی سه مرحله دارد، گفت: در سطح اول، کودکان دارای اختلال با استفاده از چارت‌ E شناسایی و در صورت داشتن مشکل به بینایی‌سنج ارجاع می‌شوند. در سطح دوم اگر کودکان ارجاع شده به بینایی‌سنج، عیوب انکساری داشتند به چشم پزشک مراجعه می‌شوند.

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز این طرح، ضریب نفوذ خدمت ۶۰ درصد بود، اظهار کرد: اکنون ضریب نفوذ خدمت غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال به حدود ۹۰ درصد رسیده است و باتوجه به جمعیت کودکان و گسترش خدمات، افراد بیشتری شناسایی می‌شوند.

از آنجایی که هر کودک ۳ تا ۶ سال، طی این بازه زمانی ۳ بار معاینه می‌شود، در این راستا عباسی از غربالگری بینایی ۶۰ میلیون مورد از ابتدای فعالیت غربالگری بینایی تاکنون خبر داد و گفت: از زمان آغاز فعالیت طرح غربالگری بینایی، تاکنون ۳۶۰ هزار کودک آمبلیوپ شناسایی شدند.

وی در ادامه بر لزوم پیشگیری از نابینایی افراد تاکید کرد و گفت: نابینایی یکی از معلولیت‌هایی است که اثرات حادی برای فرد ایجاد می‌کند؛ این افراد اکثرا جوانانی هستند که می‌توانند سرمایه‌های نظام باشند. زمانی که فردی نابینا شود از چرخه اقتصادی خارج می‌شود و از سوی دیگر به سازمان بهزیستی فشار وارد می‌کند.

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: اکنون سازمان بهزیستی برای هر معلول ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند که این میزان حداقلی است و مطمئنا بار مالی این بیماری بر دوش بیماران بسیار بیشتر است.

وی در ادامه به امضای تفاهم‌نامه‌ای که هفته گذشته در راستای ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم و انجام حمایت‌های درمانی و تامین کمک هزینه خرید عینک برای کودکان ۳ تا ۶ سال مناطق کم برخوردار کشور میان بنیاد پانزده خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با سازمان بهزیستی کشور منعقد شد اشاره کرد و یادآور شد: هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه این است که کودکانی که دچار اختلال آمبلیوپی یا دیگر اختلالات بینایی انکساری هستند، شناسایی شوند. کاهش بروز و شیوع معلولیت‌ها از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است تا بتوان افراد مستقر در مناطق صعب‌العبور و مناطق دور از دسترس از این خدمات بهره‌مند شود.

عباسی تصریح کرد: برای دسترسی به مناطق صعب‌العبور نیازمند نیروی سطح یک بودیم که قرار شد بنیاد ۱۵ خرداد بسیجیان را به سازمان معرفی کند تا به آنها آموزش دهیم و پس از آن در این زمینه به ما کمک کند. از دیگر اهداف تفاهم‌نامه نیز مربوط به موضوع "عینک" است. سالانه حدود ۹۰۰۰ نفر از این فرزندان نیازمند عینک هستند و این درحالیست که سازمان بهزیستی حدود ۱۵۰ هزارتومان به این موضوع اختصاص داده بود و امسال نیز رقمی حدود ۵۰۰ هزار تومان را برای کمک هزینه عینک پرداخت می‌کند که این رقم برای تهیه عینک کافی نیست. طی این تفاهم نامه قرار شد بنیاد در این زمینه سازمان را یاری کند و هزینه عینک را به طور کامل پرداخت کند.

کد خبر: 52671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =