ضرورت حمایت از مددجویان کارآفرین

کارآفرینی یکی از واژه‌های پررنگ با۳۰۰ سال قدمت است؛ واژه‌ای که مفهومی پنهان در پس آن وجود دارد. تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، نیازمند کسب سود از امکانات موجود با تلفیق خلاقیت، تخصص، ایده و هنر است؛ چراکه کارآفرینی به نوعی ارزش‌آفرینی برای کسب‌وکاری است که پشتکار و ایده‌پردازی در آن نقش بسیار بزرگی بازی می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از حمایت مالی مددجویان کارآفرین از طریق مراکز حمایت شغلی خبر داد و گفت: در رویکرد جدید علاوه بر به‌کارگماری مددجویان در تولید، فرصت‌هایی نیز برای ایجاد کسب و کار از طریق وام‌های کم بهره برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

رامین رضایی هفته گذشته یادآور شد: قبلا  تنها به دنبال این بودیم مددجویان از طریق واحدهای تولیدی مشغول به کار شوند و کمتر به این مساله توجه داشتیم که با کسب مهارت، شغل کسب کنند؛ در رویکرد جدید علاوه بر به‌کارگماری مددجویان در تولید، فرصت هایی برای ایجاد کسب و کار از طریق وام‌های کم بهره، حمایت مالی خواهیم داشت که میزان وام بستگی به طرح‌های مددجویان دارد.

دستاوردهای بزرگ کارآفرینی در حوزه معلولیت

مدیرمسئول ماهنامه «نسل‌مانا» نشریه مربوط به نابینایان، در پاسخ به موانع کارآفرینی در حوزه معلولیت عنوان کرد: بی‌اعتمادی نسبت به توانمندی‌های معلولان اغلب واگذاری یک جایگاه شغلی به معلولان و همچنین کارآفرینی در این حوزه را با چالش جدی در کشور مواجه کرده است.

امیر سرمدی ادامه داد: این مسأله فرهنگی و برآمده از ضعف اطلاعاتی کارفرمایان و کارآفرینان از توانمندی معلولان است، آنها آگاه نیستند که این افراد خاص اما توانمند معلول به چه ابزارهایی نیاز دارند. اگر بدانند بسیاری از مشاغل را افراد نابینا و معلول نیز می‌توانند انجام دهند قطعاً این مانع فرهنگی از میان برداشته می‌شود.

وی یادآور شد: ایجاد نشریه تخصصی «نسل مانا» به معنای اعتماد کامل به ظرفیت‌های علمی و مهارت‌های حرفه‌ای افراد دارای معلولیت به‌ویژه نابینایان است؛ تحریریه‌ای که تمام اعضای ۲۰ نفره آن افراد کم و نابینا هستند و تجهیزات و امکانات لازم برای آنها فراهم شده است.

سرمدی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پاسخ به دستاوردهای کارآفرینی برای فرد معلول، جامعه و کشور گفت: کارآفرینی برای فرد معلول دستاوردهای بزرگی به ارمغان می‌آورد. زمانی که کارآفرین حوزه معلولیت با اعتماد کردن به افراد معلول آنها را در پیاده‌سازی ایده کارآفرینانه خود دخالت می‌دهند از بروز انزوا، گوشه‌نشینی و افسردگی در این افراد جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: فرد در چنین شرایطی با اطمینان خاطر از دستیابی به شغل پایدار، تشکیل زندگی  و ادامه تحصیل می‌دهد و در عین حال سایر افراد نیز با دیدن آنها در محیط کار، ترغیب می‌شوند که با حس‌ خوب، مثبت و پرهیز از غر زدن نسبت به شرایط، فعالیت مؤثر داشته باشند ...

سرمدی عنوان کرد: در این زمینه نقد جدی بر رسانه‌های جمعی وارد است؛ به‌ویژه صداوسیما که در این زمینه ضعیف عمل کرده ‌است. این رسانه هر زمان که شغل و کارآفرینی صحبت می‌شود اغلب کسانی که مثلاً هزار نفر را استخدام کرده‌اند و یا فردی که کشاورز بوده و الان کارخانه‌دار است، دعوت می‌کند، در حالی که خیلی‌ها از افراد با اعتماد کردن به معلولان اجرا و پیاده‌سازی ایده‌های کارآفرینانه خود را به جامعه معلولان اختصاص داده‌اند نمونه آن شرکت فیروز است که کار بزرگی انجام داده است.

مدیرمسئول نسل مانا عنوان کرد: خوب است صداوسیما از جنس کارآفرینان نیز گزارش تهیه و آنها را به عنوان الگو معرفی کند. در چنین شرایطی خودبه‌خود کارفرمایان و کارآفرینان دیگر نیز تشویق می‌شوندکه به جامعه معلولان اعتماد کنند و در موقعیت‌هایی که در یک فرصت برابر یک فرد سالم و معلول می‌توانند در کنار هم فعالیت کنند، جذب فرد معلول را در اولویت قرار دهند؛ چراکه افراد سالم می‌توانند در بسیاری از حوزه‌ها فعالیت داشته باشند اما لزوماً زیرساخت‌ها برای معلولان در تمام جهات فراهم نیست که بخواهند هر شغلی را انتخاب کنند.

کد خبر: 52675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =