برای رفع علل طلاق، باید همه دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند

رئیس مجتمع قضایی خانواده مشهد گفت: رفع علل اساسی طلاق، در سطح کلان کشور و نظام قابل حل است و دستگاه قضایی و بهزیستی به تنهایی قادر به کاهش این معضل نیستند.

به گزارش آتیه آنلاین، حجه الاسلام مهدی ابراهیمی که در جمع مشاوران و مددکاران حوزه پیشگیری از طلاق در بهزیستی خراسان رضوی صحبت می‌کرد بر علت‌یابی اختلافات زوجین در مشاوره تأکید کرد.
وی در عین حال گفت: رفع بسیاری از علل طلاق، کار دستگاه قضایی و بهزیستی نیست بلکه همه دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه کار کنند و هم‌افزایی داشته باشند تا به نتیجه مطلوب برسیم.
وی همچنین گفت: رفع فقر، خطرات فضای مجازی و اعتیاد، از عهده‌ی یک یا دو دستگاه اجرایی ساخته نیست بلکه تصمیمات کلان در سطح کشور نیاز دارد.
ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر در مراکز مشاوره برنامه پیشگیری از طلاق، ما به دنبال معلول‌ها هستیم گفت: کارشناسان مذهبی و حقوقی، با توجه به فرهنگ و سنت‌های اجتماعی ما، نقش مهمی در کاهش طلاق دارند.
رئیس دادگاه خانواده مشهد گفت: مشهد ۷۰ گویش زبانی مختلف و در واقع ۷۰ فرهنگ متفاوت را در خود جای داده است بنا بر این باید با شناخت کامل از مخاطب که در چه فرهنگی و در چه محیطی تربیت شده و شخصیتش شکل گرفته است با او صحبت کرد.
وی همچنین از نوع ادبیات بکار رفته توسط مشاوران در مواجهه با زوجین دارای اختلاف گفت: همه اشخاص جامعه با یک ادبیات و یک نوع فرهنگ منطبق نیستند و لذا باید از مسائل و تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی بخوبی آگاه باشیم تا بتوانیم به مخاطب، خدمات مفید مشاوره‌ای ارائه کنیم.
وی احترام، محبت و همدلی با زوجین را برای مشاورین حوزه پیشگیری از طلاق، ضروری دانست و گفت: با محبت و احترام و گفتگوی طرفینی، به نتیجه بهتری در سازش و توافق بر سر مشکلات زندگی دست می‌یابیم.
ابراهیمی نقش اعتقادات و انگیزه‌های مذهبی در ادامه زندگی خانوادگی را بسیار مهم برشمرد و گفت: ما در جامعه‌ی مذهبی زندگی می‌کنیم و باورها و اعتقادات، نقش مهمی در تفاهمات زندگی خانواده دارند بنا بر این مشاوران ما باید به این جنبه‌ها توجه بیشتری داشته باشند و از این انگیزه ها و اعتقادات در جهت پیوند دادن عاطفه‌ها و پایدار ماندن زندگی استفاده کنند.
حجه الاسلام ابراهیمی در ابتدای سخنانش به ایام محرم اشاره کرد و گفت: قیام امام حسین(ع) درسی برای همه‌ی ما و همه‌ی ملت‌ها دارد و روش و منش ایشان در زندگی، باید سرمشق ما قرار گیرد.
وی ضمن تسلیت این ایام به مشاوران و مددکاران جلسه گفت: امیدواریم ما هم از پیروان خاندان اهل بیت قرار گیریم و افتخار محشور شدن با آنان را داشته باشیم.
شایان ذکر است دومین جلسه آموزشی مددکاران و مشاوران برنامه پیشگیری و کاهش طلاق که با همکاری دستگاه قضایی و بهزیستی اجرا می‌شود با عنوان «تبدیل متقاضی طلاق به متقاضی درمان» با حضور ۵۰ نفر از مشاوران و مددکاران سطح استان خراسان رضوی در بهزیستی خراسان رضوی از دیروز آغاز شده و تا فردا پنجشنبه ادامه دارد.
مدرس این کارگاه، دکتر حسن حاجی‌پور، دکترای روان‌شناسی بالینی و مسؤول برنامه‌ی پیشگیری و کاهش طلاق بهزیستی خراسان رضوی است.

کد خبر: 52717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =