خدمت به افراد بازنشسته ماموریت مهم بزرگترین سازمان بیمه‌ای

وجود ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور و خدمات متفاوتی که هرکدام از این صندوق‌ها به افراد تحت پوشش ارائه می‌دهند شاید از این نظر جالب باشد که تأمین اجتماعی به تنهایی حدود چهار میلیون بازنشسته را از میان ۵۳ درصد افراد جامعه کشور که تحت پوشش دارد، خدمات‌رسانی می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، جمعیت ۴۵ میلیون نفری در کشور که از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار هستند بخش اعظمی از آن را مستمری بگیران شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان و خانواده‌های آنها تشکیل می‌دهد که تاکنون ارائه خدمات به این گروه از خدمات گیرندگان تأمین اجتماعی که اغلب آنان حدود ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی دارند به عنوان افتخاری بزرگ برای سازمان به شمار می‌رود.

سازمان تأمین اجتماعی خدمات ۱۸ گانه به تمام افراد تحت پوشش خود ارائه می‌دهد و اکنون بیمه‌شدگان به عنوان بخشی از خدمات گیرندگان و مستمری بگیران بخش دیگر افراد خدمت گیرنده در سازمان به شمار می‌روند که تأمین اجتماعی برای خدمات‌رسانی به بازنشستگان به عنوان ولی نعمتان سازمان همه تلاش خود را به کارگرفته است.

زمانی که چهار میلیون بازنشسته به تنهایی به عنوان خدمات گیرندگان سازمان به شمار می‌روند پس تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت سازمان نیز در قبال این افراد بسیار بالاست چرا که این افراد چندین سال بیمه پردازی داشته به امید اینکه آینده‌ای برای خود و خانواده داشته باشند و امروز تأمین اجتماعی با پرداخت به موقع حقوق این افراد بخشی از نگرانی این افراد را حل کرده است.
براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، در حال حاضر این سازمان ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان پرداخت حقوق و تعهدات دارد که رقم بسیار بزرگی است که البته بخش زیادی از منابع مورد نیاز سازمان برای پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت این سازمان بیمه‌ای نیز از محل پرداخت حق بیمه افراد بیمه‌شده سازمان تأمین می‌شود.
 
جدیدترین اطلاعات بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی

براساس جدیدترین داده‌های آماری جمعیتی پوشش بیمه در تأمین‌اجتماعی تعداد افراد تحت پوشش این سازمان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۵ میلیون نفر رسیده است که حدود ۵۳.۳ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود که بیش از ۵۲۰ هزارنفر نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۹) افزایش داشته است.  

طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی، تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان از بیش از ۱۴ میلیون و ۵۸۴ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ با رشد ۳.۷۴ درصدی به بیش از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزارنفر رسیده است.  

همچنین با توجه به تازه‌ترین داده‌های آماری تأمین‌اجتماعی، تعداد مستمری‌بگیران اصلی و تبعی در سال گذشته برابر با بیش از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عنوان شده که از مجموع افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی در حدود ۱۶ درصد مربوط به مستمری‌بگیران اصلی و تبعی است و ۸۴ درصد را بیمه‌شدگان اصلی و تبعی شامل می‌شوند.

براساس آمار موجود، در پایان سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۳ میلیون و ۵۸۸ هزار پرونده فعال مستمری وجود داشته و تعداد بیش از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر بیمه شده اصلی در پایان این سال ثبت شده  که اکنون آمار مستمری بگیران سازمان در حدود چهار میلیون است.  

داده‌های آماری جدید سازمان تأمین‌اجتماعی حاکی از این است که مستمری‌بگیران بازنشسته بیشترین سهم از کل مستمری‌بگیران را به خود اختصاص داده‌اند که در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۷ درصد عنوان شده است.

همچنین بازماندگان مستمری‌بگیر رشد ۱۸ درصدی را در سال جاری ثبت کرده‌اند که سهم این گروه از کل مستمری‌بگیران به ۳۸ درصد رسیده و سهم مستمری‌بگیران از کار افتاده نیز در سال ۱۴۰۰ به چهار درصد افزایش یافته است.

۶۰ درصد بازنشستگان کشور تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند 

احمد اسفندیاری معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی درباره خدمات مالی و حمایتی سازمان به مستمری بگیران گفت: بیش از ۶۰ درصد مجموع بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور، تحت پوشش خدمات و حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی هستند.

وی افزود: صیانت و تکریم از بازنشستگان و مستمری‌بگیران همراه با ارائه خدمات متنوع و مطلوب، از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار این سازمان است و از ابتدای اجرای طرح پرداخت تسهیلات ضروری - از ابتدای سال ۹۹ - تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات ضروری ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال جاری در ۶ مرحله پرداخت تسهیلات خواهد شد، اظهار داشت: سازمان تامین‌ اجتماعی در سال  ۱۴۰۱ با افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام نسبت به سال گذشته، رقم ریالی این تسهیلات را از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون تومان افزایش داده و تاکنون در مرحله نخست این طرح در سال جاری ۵۰ هزار و ۷۳۰ فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط، پرداخت شده است.

اسفندیاری با بیان اینکه ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی توسط کانون‌های بازنشستگی و به صورت کاملاً غیرحضوری انجام می‌شود؛ خاطرنشان کرد: در سال جاری در مجموع ۴۱۶ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی و رفع نیازهای این عزیزان از دغدغه‌های مهم سازمان تأمین‌اجتماعی است، یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان سال و در مراحل بعدی پرداخت تسهیلات، تعداد ۳۶۵  هزار نفر دیگر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران این تسهیلات را دریافت می‌کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی یادآور شد: سیاست‌های حمایتی با هدف بهبود وضعیت جامعه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همچنان ادامه خواهد داشت.

خدمت به چهار میلیون بازنشسته مهمترین ماموریت تأمین اجتماعی

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۰ درصد مردم کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی بودند، اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی و تلاش مجاهدانه مسئولان، پوشش بیمه اجتماعی در کشور هم‌اکنون به ۷۳ درصد رسیده و بیش از ۵۳ درصد از جمعیت کشور، تحت پوشش خدمات سازمان تامین‌اجتماعی هستند.  

وی اظهار داشت: گسترش پوشش بیمه اجتماعی امنیت، آرامش، آسایش و رضایت مردم را به همراه داشته و قطعا حرکت‌های ما در این حوزه باید با سرعت برای جلب رضایت مردم ادامه پیدا کند. اگر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۰ مرکز درمانی تامین‌اجتماعی در کشور داشتیم، امروز این تعداد به ۳۸۰ مرکز درمانی افزایش یافته و سعی ما این است تا با نگاه عادلانه، برخی فاصله‌های ایجاد شده در مناطق مختلف در دسترسی به خدمات را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تاکید کرد: خدمت به بیش از چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی و خانواده آنان مهم‌ترین مأموریت این سازمان است.

موسوی اظهار داشت: از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات بهتر به بازنشستگان استفاده می‌کنیم و اولویت سازمان تأمین‌اجتماعی این است که در کنار پرداخت مستمری ماهیانه به بازنشستگان که مهمترین وظیفه این سازمان است، خدمات متنوع دیگری نیز برای بهبود زندگی اجتماعی بازنشستگان عزیز ارائه دهد.

وی ادامه داد: اعزام بازنشستگان به سفرهای زیارتی، برگزاری مسابقات ورزشی و دیگراقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط به بازنشستگان با هدف ایجاد نشاط و شادابی برای این عزیزان انجام می‌شود و امیدواریم با مجموعه اقداماتی که انجام می‌شود موجبات رضایتمندی بازنشستگان عزیز را فراهم کنیم و دعای خیر آنان پشتوانه سازمان تأمین‌اجتماعی برای خدمت به جامعه بزرگ تحت پوشش این سازمان باشد.

اکنون سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور، ۵۳ درصد از جمعیت کشور با حدود ۴۵ میلیون و ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور با جمعیتی حدود چهار میلیون بازنشسته را تحت پوشش دارد که به همین منظور ۱۸ فعالیت و خدمت گسترده در برنامه کاری خود دارد تا با ارائه این خدمات رضایت بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان را به همراه داشته باشد.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 52728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =