نگاهی به داده‌های آماری بیمه بیکاری

سازمان تأمین اجتماعی با ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات، تعهدات و مزایای قانونی از جمله مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و بازماندگان، خدمات گسترده درمانی، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، مقرری بیمه بیکاری و… ارتباط تعریف شده‌ای با فعالیت‌های حوزه کسب و کارهای اقتصادی دارد که با پرداخت‌های مقرری بیمه بیکاری از محل "صندوق بیمه بیکاری" حمایت‌ها و خدمات لازم را حتی در دوران بیکاری بیمه شدگان به آنها ارائه می‌دهد.

به گزارش آتیه آنلاین، در سازمان تأمین اجتماعی طی سال ۱۴۰۰ اقدامات و تلاش‌های گسترده‌ای در زمینه تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار و کمک به رونق تولید، حمایت از بیکاران، تقویت و حمایت از ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه کارآفرینی، بهبود معیشت مستمری‌بگیران و کاهش شکاف طبقاتی صورت گرفته است که ارائه خدمات حوزه بیمه بیکاری نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین حمایت‌های بیمه‌ای در زمان بیکاری افراد بیمه شده از طرف تأمین اجتماعی است.

 خدمات بیمه بیکاری در دوران کرونا

گفتنی است به مانند ادوار پیشین و پس از فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در طول سالهای گذشته، در دوران بیش از دو سال و نیم همه‌گیری بیماری کرونا که تعدیل نیروی کار در برخی کارگاه‌ها را شاهد بودیم، سازمان تأمین اجتماعی بر اساس وظایف ذاتی و قانونی به‌ منظور تاب‌آوری این بخش از جامعه بیمه‌شدگان تحت پوشش، در قالب پرداخت مقرری بیمه بیکاری، خدمات پرداخت مقرری به آنها را در دستور کار داشته است.

پرداخت‌های صندوق بیمه بیکاری که در راستای حمایت از بیمه‌شدگان بیکارشده تدوین شده است، بخشی از دغدغه مالی و روانی نیروی انسانی بدون شغل را تا زمان اشتغال مجدد بر اساس مقررات صندوق بیمه بیکاری برطرف می‌کند.

پرداخت ۷۹ هزار میلیارد ریال به ۱۸۵ هزار نفر بیکار

 بخشی از داده‌های عملکردی صندوق بیمه بیکاری و کارکردهای آن نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه بالغ بر ۷۹ هزار میلیارد ریال هزینه کرد پرداخت مقرری به بیش از ۱۸۵ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری صورت گرفته است.

همچنین در این بازه زمانی تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در پایان آذرماه سال گذشته بالغ بر ۱۸۵ هزار نفر اعلام شده است که بر اساس مشمولیت، از خدمات پرداختی حوزه صندوق بیمه بیکاری دراین سال بهره‌مند شده‌اند.

گفتنی است که بر اساس داده‌های آماری پرداختی حوزه صندوق بیمه بیکاری، متوسط مبلغ پرداختی به مقرری بگیران بیمه بیکاری در هر ماه در سال قبل(۱۴۰۰) به میزان هشت هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال بوده است که در واقع کمک بسیار بزرگی به افراد بیمه شده بیکار تا زمان یافتن فرصت شغلی مناسب، اشتغال مجدد و آغاز دوباره بیمه‌پردازی محسوب می‌شود.

رشد ۲۷ درصدی پرداختی بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۰

داده‌های آماری بیمه بیکاری همچنین حاکی از این است که در سال ۱۴۰۰ به دلیل اشتغال مجدد، پرداخت مقرری بیمه بیکاری بیش از ۲۸ هزارنفر از مقرری بیگران بیمه بیکاری، معادل ۲۵ درصد از این افراد متوقف شده است و در پایان سال گذشته نیز پرداختی صندوق بیمه بیکاری با رشد ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۹) به رقم ۱۰۳هزار میلیارد ریال رسیده است.

تقویت منابع درآمدی تأمین اجتماعی با اشتغال مجدد بیکاران

اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری علاوه بر کاهش پرداختی از محل صندوق بیمه بیکاری، رشد تعداد بیمه‌شدگان و بیمه‌پردازان و متعاقب آن، افزایش میزان منابع سازمان تأمین اجتماعی از طریق بیمه‌پردازی را به دنبال داشت که در بلندمدت تقویت منابع درآمدی این سازمان، ارتقاء خدمات به بیمه‌شدگان و افراد تحت پوشش و همچنین توسعه و گسترش ارائه خدمات تأمین اجتماعی را به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور و البته حمایت کامل‌تر از جامعه بیش از ۴۵ میلیون نفری تحت پوشش را به همراه خواهد داشت.

وصول ۱۵ هزار میلیارد تومان سهم حق بیمه بیکاری

گفتنی است که بیشترین برقراری بیمه بیکاری در خردادماه سال گذشته اعلام شده است که حدود ۱۹هزار نفر معادل ۱۲ درصد در مجموع مشمول بیمه بیکاری شده‌اند که حدود ۹۵ درصد برقراری بیمه بیکاری به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی بوده است.

بر همین اساس در پایان سال ۱۴۰۰ نیز در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان سهم حق بیمه بیکاری از بیمه‌پردازان وصول شده که در مقایسه با سال قبل از آن رشد ۵۴.۴۸ درصدی را ثبت کرده است.

هزینه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی تأمین اجتماعی برای بیمه بیکاری در کرونا

"میرهاشم موسوی" مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین در پایان سال گذشته در مرور بخشی از خدمات سازمان تأمین در دوره کرونا پرداخت با اشاره به خدمات حوزه پرداخت مقرری بیمه بیکاری گفت: در دوره شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا سه هزار میلیارد تومان بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار داشته است که تعداد ۱۵۰ هزار کارگاه از بخشودگی جرائم استفاده کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر اینکه مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز در دوره شیوع کرونا برای بیمه بیکاری از طرف سازمان تأمین اجتماعی هزینه شده است، در این دوره بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و کادر شریف و ایثارگر درمان تأمین اجتماعی مجاهدانه برای خدمت به بیماران تلاش کردند و تعدادی از همکاران ما نیز در این خدمت ایثارگرانه به مقام شهادت نائل شدند.

شرایط مشمولان دریافت بیمه بیکاری

بر اساس ضوابط قانونی، پرداخت مقرری بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های کوتاه‌مدت سازمان تأمین‌اجتماعی است و بیمه‌شده‌ای که بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده کار باشد، بر اساس قانون تامین اجتماعی دارای شرایط لازم برای دریافت مقرری بیمه بیکاری است.

مقرری روزانه بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط دستمزد، حقوق یا کارمزد روزانه فرد بیمه‌شده است. برای افراد متأهل و متکفل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰ درصد حداقل دستمزد زمان شروع بیکاری به این مبلغ اضافه می‌شود، اما در هر صورت مبلغ کلی آن نباید از حداقل دستمزد تعیین‌شده برای هر سال کمتر و از ۸۰ درصد متوسط دستمزد یا حقوق بیمه‌شده بیشتر باشد.

در حال حاضر افراد مجرد واجد شرایط از شش ماه تا ۳۶ ماه و افراد متأهل از ۱۲ ماه تا ۵۰ ماه می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری برخوردار شوند.

بر مبنای مقررات حوزه بیمه بیکاری، بیمه‌شده بیکار برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذی‌ربط اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند و البته شایان ذکر است که مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمه از نظر بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی محسوب می‌شود.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 52754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =