تهدید ۳‌ گانه زندگی شهری اعلام شد

افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر، خطر مداوم شیوع بیماری‌های‌عفونی و افزایش خطر خشونت و صدمات، مهم‌ترین نگرانی‌های بهداشت عمومی در مناطق شهری در عصر حاضر هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، بنابر آخرین آمارهای سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیش از ۵۵ درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند و همچنین پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۶۸ درصد افزایش یابد.

از سوی دیگر مطالعات نشان می‌دهد که تقریبا ۴۰ درصد از ساکنان شهرها به خدمات بهداشتی مدیریت شده‌ی ایمن دسترسی ندارند و بسیاری از آنها نیز از آب آشامیدنی کافی محروم هستند.

در عین حال براساس داده‌های به‌روز شده، حدود ۹۱ درصد از ساکنان مناطق شهری، هوای آلوده تنفس می‌کنند. سیستم‌های حمل‌ونقل شهری با طراحی ضعیف در بسیاری از شهرهای پرجمعیت دنیا، طیفی از تهدیدات از جمله آسیب‌های ترافیکی و جاده‌ای، آلودگی هوا و صوتی و همچنین موانعی برای فعالیت بدنی ایمن ایجاد می‌کنند که همگی منجر به سطوح بالاتری از بیماری‌ها و آسیب‌های غیرواگیر می‌شوند.

بنابر داده‌های سازمان جهانی بهداشت، کارشناسان پیش‌بینی‌ می‌کنند که ادامه روند شهرنشینی منجر به تبدیل شدن شهرهای شلوغ به کانون انتقال بیماری از جمله بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات خواهد شد.

در بررسی این سازمان، این خطرات دسته‌بندی و با عنوان «تهدید سه‌گانه زندگی شهری» معرفی شده که شامل موارد زیر است:

- بیماری های غیرواگیر مانند بیماری قلبی، آسم، سرطان و دیابت که به دلیل شرایط ناسالم زندگی و کار تشدید می‌شود و همچنین فضای سبز ناکافی و نامناسب، آلودگی‌هایی مانند آلودگی صوتی، آب و خاک، کمبود فضا برای پیاده روی، دوچرخه سواری و ...

به گفته متخصصان، شیوع دیابت با چاقی و عدم تحرک فیزیکی در شهرهایی که فاقد زیرساخت مناسب حمل و نقل و پیاده روی/ دوچرخه سواری هستند، مرتبط است. شهرنشینی همچنین با نرخ بالای افسردگی، اضطراب و بیماری روانی نیز مرتبط است.

- صدمات (از جمله آسیب‌های ترافیکی جاده ای) و خشونت بین فردی که به ویژه کودکان، جوانان و افراد مسن را در نتیجه شرایط نامناسب کار و زندگی و فقدان حمل و نقل و زیرساخت ایمن تحت تأثیر قرار می‌دهد.

- بیماری‌های عفونی نیز در اماکن فقیرنشین و شلوغ بیشتر رشد می‌کنند و ارتباط نزدیکی با منازل نامناسب، بهداشت ضعیف و مدیریت نامطلوب زباله دارد.

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مدیریت ضعیف زباله‌های شهری باعث انتقال بیماری‌هایی مانند ویروس زیکا و ابولا می‌شود.

کد خبر: 52757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =