۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 52763

ضرورت آمادگی برای ورود به فضای آینده اشتغال

احسان احمدی – روزنامه‌نگار
ضرورت آمادگی برای ورود به فضای آینده اشتغال

شکل‌گیری فصلی‌نو از بازار کار و تنوع ایجاد شده بر بستر جدید کسب و کارهای نوظهور در جهان که به دنبال آن تغییرات گسترده‌ای در انواع شغل و ضرورت‌های الزامی آنها مانند مهارت‌ها و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مبتنی بر این شرایط را ایجاب می‌کند، نیازمند هدفگذاری در ایجاد زمینه برای تحولات کسب و کار جهانی و پذیرش آن در بستر بازار کار کشور است.

بر اساس نظر کارشناسان حوزه بازار کار، تحولات دهه اخیر کسب و کار و ظهور مشاغل جدید بر مبنای نیازهای امروز و آینده جوامع که منجر به شکل‌گیری انقلاب مهارتی در کشورهای توسعه‌یافته شده، اهمیت و ضرورت توجه به تحولات اشتغال و الزامات استاندارد بهره‌گیری از این نوع شغل‌ها و زمینه‌سازی برای ارتباط کارجویان و فضای نوظهور اشتغال را نشان می‌دهد.

تغییرات بازار کسب و کار در واقع الزامی است که در بستر توسعه یکدست جهانی و در راستای بهره‌مندی جوامع از تکنولوژی روز و مقتضیات موردنیاز اقشار مختلف، آغاز شده و تا دهه‌ها ادامه خواهد داشت و سیاست‌گذاران کشورها در صورتی در برابر این تحولات غافلگیر نخواهند شد که با برنامه‌ریزی مبتنی بر الزامات این تحولات، بسترهای پذیرش و توسعه آن را از زوایای مختلف آماده کنند.

تبیین سیاست‌های کلی ورود به عصر جدید اشتغال و کسب و کار، بسترسازی فرهنگی پذیرش شغل‌های آینده برای کارجویان جوان و دانش‌آموختگان، ایجاد زمینه‌های ارتباطی دانشگاه، سه‌گانه صنعت خدمات و کشاورزی و شغل‌های نوظهور، تبیین و تدوین استانداردهای جدید مهارتی مرتبط با شغل‌های آینده، زمینه‌سازی گسترده در مهارت‌آموزی نیروی جوان جویای کار بر اساس فضای جدید اشتغال و کسب و کار و همچنین ریل‌گذاری بازار کار در حوزه شغل‌های نوین از مولفه‌های مهم در ورود به عصر جدید اشتغال است.

گزارش نهادهای جهانی مرتبط با حوزه‌های کسب و کار و تکنولوژی نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰ در حدود ۳۵ درصد از مهارتهای مورد نیاز نیروهای کار دستخوش تغییر و تحولات جدی می‌شوند و به تبع باید برای ورود به بازار کار بخشی از شغل های نوظهور در عرصه بازار کار، نیروی کار ماهر متناسب با استانداردهای مهارتی روز تربیت شده باشند.

طبیعتاً غفلت از پذیرش و آماده سازی فضای کسب و کار برای فضای نو در حوزه اشتغال آینده یا مقاومت در برابر تغییر و تحولات شکل‌گرفته در این حوزه، امکان رشد و توسعه در بخش‌های تولید، اشتغال و اقتصاد تولید را از کشور خواهد گرفت و هزینه‌های هنگفتی را برای فعالان حوزه کسب و کار و اقتصاد به دنبال خواهد داشت.

یکی دیگر از آسیب‌های ناهماهنگی فضای کسب و کار با شغل‌های آینده علاوه بر از دست دادن فرصت‌های بهره‌مندی اقتصادی از مسیر تولید در این حوزه و کمک به توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی، عدم تناسب و ارتباط بازار کار جدید با اقتصاد و تولید جهانی است که انزوای تولید و کسب و کار را به دنبال خواهد داشت.

پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از وضعیت کار در جهان آینده حاکی از این است که نیمی ‌از کارها و ماهیت شغل‌ها در آینده نزدیک ماشینی می‌شود و ۱۴ درصد نیز در معرض ماشینی شدن قرار گرفته و به این واسطه حجم بیکاری وسیعی در جهان شکل می‌گیرد.

تحلیل‌های گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۸ پیش بینی می‌کند که حداقل ۱۳۳ میلیون شغل جدید در دوره سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ خواهیم داشت و حرفه های نوظهور آینده در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۶.۱ میلیون شغل را به‌خود اختصاص خواهند داد.

با اوصاف امروز در خصوص تحولات اساسی بازار اشتغال و کسب و کار و روند تغییر شکل‌دادن این وضعیت در جهان، کشورها رسالت بسترسازی برای تغییر جهت در سیاست‌گذاری و هدف بخشی جدید به آموزش‌های مهارتی موردنیاز فردای بازار اشتغال را دارند و شاغلان امروز نیز باید با به‌روزرسانی داده‌های مهارتی متناسب با شرایط شغل‌های آینده سعی در استمرار اشتغال خود در سال‌های آتی داشته باشند.

کد خبر: 52763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =