ایجاد پنج هزار شغل مستقیم به ازای یک میلیون تن محصول پتروشیمی

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی با تاکید بر لزوم ورود ایران به عرصه اسمارت پلاستیک‌ها از ایجاد پنج هزار شغل مستقیم به ازای یک میلیون تن محصول پتروشیمی خبرداد.

حمید مزیدی مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: متاسفانه در کشور صنایع پایین دستی پتروشیمی توسعه کافی نداشته است.

وی افزود: اگر تعاونی‌ها از طرف مسئولین بورس کالا حمایت شوند، قطعا با خدماتی که می‌توانند به واحدهای تولیدی صنایع پایین دستی ارائه بدهند، حجم تولید و سهم تولیدات ایران در صنایع پایین دستی پتروشیمی افزایش خواهد یافت.

مزیدی گفت: پتروشیمی‌های کشور سالانه امکان تولید بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن انواع پلیمر را دارند اما در سال ۱۴۰۰ فقط پنج میلیون تن از این مقدار به صنایع پایین دستی پتروشیمی در داخل کشور اختصاص یافت.

وی ادامه داد: حتی اگر فرض بگیریم که در کشور ۱۵ میلیون تن محصول پلیمری در پتروشیمی‌ها تولید نشود و ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن تولید ماده اولیه داشته باشیم، نیمی از این مقدار در سال گذشته به صنایع پایین دستی اختصاص یافته و بقیه قطعا صادر شده است. در حالی که با توجه به مزیت رقابتی کشور ما به دلیل منابع گازی زیاد و امکاناتی که وجود دارد، می‌توانستیم صنایع پایین دستی را توسعه بدهیم.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی عنوان کرد: با تبدیل مواد اولیه پتروشیمی با توجه به کیفیت خوب محصولات تولید داخل، فرآیند صادرات آسان‌تر و بهتر می‌شود. ضمن آنکه بازاریابی و مسایل مربوط به فروش هم تسهیل می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر ۳۰ درصد از ۵۰ درصد خام فروشی مواد اولیه پتروشیمی کم کنیم، دست کم ۳۰ درصد ارزش افزوده بیشتری برای کشور تولید می‌شود. این مسئله آورده ارز به کشور را افزایش داده و اشتغال‌زایی بالایی هم خواهد داشت.

مزیدی گفت: اگر اشتباه نکنم هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی می‌تواند نزدیک به پنج هزار نفر اشتغال دائم ایجاد کند. این رقم شغل مستقیم است بوده و شامل اشتغال ایجاد شده در بخش حمل و نقل و غیره نیست.

ماده اولیه صادراتی به ترکیه ارزان‌تر از داخل

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی درباره اقداماتی که بورس کالا در حمایت از تعاونی‌ها باید انجام دهد، عنوان کرد: بورس کالا می‌تواند با همکاری ستاد تنظیم بازار، کمیته تخصصی طرح‌های پایین دستی پتروشیمی و وزارت صمت کف عرضه را بالا ببرد.

وی افزود: از همه مهمتر قیمت مواد اولیه است. ستاد تنظیم بازار ۹۰ درصد فوب خلیج فارس را ضربدر قیمت دلار نیمایی می‌کنند و به این ترتیب نرخ مواد اولیه کشف می‌شود. معمولا قیمت فوب خلیج فارس که توسط دوستان صنایع بالادستی اعلام می‌شود، ارقام درستی نبوده و متاسفانه قیمت کاذب کشف می‌شود.

مزیدی ادامه داد: به این ترتیب دیده شده که بعضا مواد اولیه ایرانی را در ترکیه ارزان‌تر عرضه می‌کنند. این مسئله امکان رقابت را از واحدهای تولید داخل سلب می‌کند. زیرا بین ۷۵ تا ۷۸ درصد قیمت تمام شده یک واحد محصولات صنایع پایین دستی پتروشیمی، مربوط به ماده اولیه بوده و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده هزینه سربار شامل انرژی، دستمزد کارگر و غیره است.

وی گفت: اگر قیمت تمام شده تحت تاثیر قیمت مواد اولیه در بازار داخل افزایش یابد، تولیدکننده داخلی دچار مشکل می‌شود. به نظر من کمی نظام توزیع و قیمت‌گذاری ناعادلانه است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی یادآور شد: صنعت پلاستیک در تمام صنایع دیگر کاربرد دارد. این صنعت به‌ویژه در صنعت بسته‌بندی، پزشکی و غیره ورود پیدا کرده است. اکثر کالاهای اساسی صنایع هایتک از جنس پلاستیک است. این محصول کاردهای متعددی دارد.

وی افزود: ما صنایع پیشرفته پلاستیک را نداریم. به سمت تولید اسمارت پلاستیک‌ها نرفته‌ایم. باید برای رقابت و بقا به این سمت حرکت کنیم.

مزیدی گفت: حاشیه سود صنعت پلاستیک بین پنج درصد تا ۱۵ یا ۱۶ درصد است. مگر موارد خاصی که کاربرد خیلی خاص در صنایع اتومبیل‌سازی یا در پزشکی داشته باشد که تکنولوژی بالا دارند و به تبع آن حاشیه سود افزایش می‌یابد اما حجم این محصولات هم محدود است و خیلی بالا نیست. بنابراین حاشیه سود در صنعت پلاستیک خیلی بالا نیست.

کد خبر: 52764

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =