مروری بر مدل‌های اشتغال‌ سازمان بهزیستی‌کشور

اشتغال همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد مختلف جامعه بوده و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ساختمان مرکزی "صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت"، با حضور محمد شریعتمداری وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، وحید قبادی دانا رییس سابق سازمان بهزیستی کشور و جمعی از معاونان و نمایندگان افراد دارای معلولیت انتهای تیرماه سال۱۴۰۰ افتتاح شد. صندوقی که قرار است با هدف تسهیل و تسریع اشتغال توان یابان فعالیت کند.

رضا دهقان، مدیرعامل صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: تلاش سازمان بهزیستی بر این است که در راه‌اندازی صندوق شتاب زده عمل نشود و فرآیندهای اجرایی پرداخت تسهیلات در آینده به درستی و در نهایت دقت انجام شود.

دهقان عنوان کرد: راه‌اندازی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت نباید وارد مسائل شتاب‌زده و عجله‌ای شود تا بتوان خشت اول آن را درست گذاشته و  در آینده به موازی بهره‌گیری از ظرفیت قانونی صندوق با اثربخشی و کارایی بیشتری در خدمت مددجویان تحت پوشش باشد.

مدیرعامل صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت تصریح کرد: باعجله‌کردن ممکن است ساختار صندوق درست شکل نگیرد و بعضا تداوم یک فرایند، رویه و یا مصوبه با خطای بالا، در آینده، در مراحل اجرایی صندوق را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه تلاش سازمان بر این است که بنیان و ساختار صندوق به درستی بنا شود خوشبختانه از سال گذشته تاکنون جلسات، پیگیری‌ ها و اقدامات خوبی انجام شده است.  

دهقان در خصوص رویکرد بهزیستی کشور در راه‌اندازی صندوق گفت: رویکرد مجموعه سازمان در راه‌اندازی صندوق این است که علاوه بر برداشتن باری از مشکلات افراد دارای معلولیت در حوزه اشتغال، خدمات باکیفیت را به صورت غیرحضوری و آنلاین ارائه کند.

مدیرعامل صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت افزود: تلاش داریم تمام خدمات صندوق با اولویت خدمات مبتنی بر وب و الکترونیک بدون نیاز به حضور فیزیکی ارائه شود و در صورت ضرورت مراجعه حضوری، امکان ارائه خدمات متناسب با شرایط جسمانی عزیزان دارای معلولیت فراهم شود.

آمار میزان اشتغال‌زایی

مدل‌های اشتغال در سازمان بهزیستی کشور متنوع است و تنها  از محل وام‌ها و بر مبنای ارائه تسهیلات نیست. مثلا در حوزه زنان سرپرست خانوار گروه‌های همیار یا صندوق‌های مالی خرد برای معلولان توانبخشی مبتنی بر جامعه وجود دارد. مدل دیگر شیوه استاد و شاگردی است. مجموعه اینها تعهد سازمان بهزیستی در برنامه ششم توسعه را شامل می‌شود.

بنابه اعلام سازمان بهزیستی کشور این سازمان در سال۱۴۰۰ طبق برنامه ششم توسعه باید ۶۰ هزار و ۱۱۹ شغل ایجاد می‌کرد که در عمل تحقق ۱۰۲ درصدی این عدد اتفاق افتاد و برای ۶۱ هزار و ۴۶۵ نفر شغل ایجاد شد.

وام اشتغال ۱۰۰ میلیون تومانی؛ مشمولان و شیوه پرداخت

این وام با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۸۴ ماه است. افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی  و دارای مهارت در زمینه حرفه‌ خاص به کمیته اشتغال معرفی می‌شوند و پس از بررسی پرونده، به بانک معرفی می شوند تا بتوانند تسهیلات را دریافت کنند.

اولویت پرداخت وام با مناطق کمتر توسعه‌یافته و کم برخوردار است. مددجویانی که از مهارت کافی در زمینه اشتغال برخوردار نیستند به پشتوانه امضای تفاهمنامه سازمان بهزیستی کشور با سازمان فنی و حرفه‌ای، می‌توانند با مراجعه به مراکز فنی و حرفه‌ای نسبت به کسب مهارت اقدام کنند و پس از مهارت آموزی از طرف سازمان بهزیستی برای دریافت وام معرفی می‌شوند.

کارفرمایان نیز می‌توانند در قبال به کارگیری مددجویان سازمان بهزیستی از تسهیلات صد میلیون تومانی بهره‌مند شوند. یک کارفرما می‌تواند با ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر از مددجویان سازمان، تا دو میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند.

پرداخت کمک‌هزینه ارتقای کارایی معلولان

بنابه اعلام سازمان بهزیستی کشور اعتبار این بخش در سال گذشته ۱۵۳ میلیارد تومان بوده و با این اعتبار برای نزدیک به ۳۰ هزار نفر تثبیت شغل ایجاد شد.  

اقدامات آتی دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی بهزیستی

-تشکیل کارگروه ملی اشتغال افراد دارای معلولیت به منظور رفع موانع موجود و هم‌افزایی و برنامه‌ریزی جهت ایجاد اشتغال پایدار برای افراد دارای معلولیت

-تشکیل کمیته‌ای به منظور آموزش فراگیر جامعه هدف بهزیستی (خصوصا افراد دارای معلولیت) در این زمینه استفاده از ظرفیت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در راستای اشتغال افراد دارای معلولیت در قالب «رویداد حرکت با برکت» واجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه در قالب تفاهم‌نامه چهارجانبه با همکاری بنیاد برکت

-برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی سامانه هوشمند اشتغال به منظور تسهیل و تسریع در ارائه خدمات اشتغال به گروه های هدف، از جمله این اقدامات است.

کد خبر: 52765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =